Učitelství je služba

Vydáno:

Jen málokterý diplomant Pedagogické fakulty Karlovy univerzity plně rozumí významu slov "Spondeo ac polliceor!" ("Zavazuji se a slibuji!"), která odříkává v odpověď na promoční sponzi (z latiny záruka, ústně uzavřená smlouva): "Spondebitis igitur: (...) studia humanitatis et naturae impigro labore culturos et provecturos non ad vanam captandam gloriam, sed ut veritas propagetur et lux eius, qua salus humani generis continetur, clarius effulgeat."1) Natož aby domýšlel jejich celoživotní dosah...

Učitelství je služba
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.,
katedra primární pedagogiky, PedF UK; ředitel školy
Učitelství jako poslání
Obecně můžeme uvedený slib charakterizovat jako závazek využívat nabytého vzdělání ve prospěch společnosti. V případě učitelství je tím zdůrazněno poslání - tedy něco víc než práce, povolání. Je to činnost vznešená a blahodárná, provozovaná zvlášť eticky vyzrálými jedinci, třeba až po hranici sebeobětování. Měli by ji vykonávat svrchovaně empatičtí a obětaví učitelé, vynikající vysokými mravními kvalitami, vzděláním, společenským a lidským postojem, uznáváním hodnot a skvělými charakterovými vlastnostmi, jako jsou láska k dětem, pravdivost, spravedlnost, optimismus atp. (Podlahová, 2015). Učitel nemá být pouhým zaměstnancem; učitel se má stát opravdovým ve vztahu k dětem a mládeži, jejichž vývojovým potřebám se staví do služeb, a tím naplňuje své poslání, které je mu zavazující a které jej povznáší, stejně jako povznáší jeho žáky/studenty. To, že učitel sám je rozvinutou osobností a svými postoji a jednáním tyto své osobní kvality ztělesňuje, je pro dítě nejúčinnějším podnětem, aby se samo jako osobnost rozvíjelo (Helus, 2012).
Toto pojetí představuje určitý archetypální pohled na učitelství jako poslání - může vzbuzovat romantickou představu učitele, který je svou lidskou dokonalostí, příkladností a předurčeností pro své žáky trvalým dobrodiním. Může také navozovat očekávání, že by měl učitel dennodenně "zachraňovat svět". Jak mohou tuto představu naplňovat lidé "z masa a kostí"? Cílem tohoto textu je poukázat na to, že učitelská profese má celosvětově vysokou váhu a vzdělávání je jednou z nejpodporovanějších oblastí lidského života. A rovněž že poctivá každodenní práce učitelů v duchu "spondeo ac polliceor" může dojít zaslouženého docenění.
The Giving Pledge
The Giving Pledge, do češtiny volně přeloženo jako "závazek/slib/přísaha dávat", je filantropickou iniciativou, která povzbuzuje nejbohatší lidi světa, aby přispěli většinou svého jmění na charitativní účely. Od roku 2010, kdy byla tato iniciativa založena Billem Gatesem a Warrenem Buffettem2), sdružuje organizace 173 členů. Většina signatářů slibu jsou miliardáři a celková výše jejich závazků činí více než 365 miliard dolarů3). Nejvyšší částku vložili Bill a Melinda Gatesovi (77,3 miliard USD), pro srovnání Mark Zuckerberg a jeho žena Priscilla Chan přispěli 35,7 miliard a Sunny Varkey, o kterém bude řeč dále, vložil "jen" 2,3 miliardy dolarů.
Varkey Foundation
Sunny Varkey je indické národnosti, nyní žije v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. Je zakladatelem globální vzdělávací a konzultační společnosti GEMS4)Education, která provozuje celosvětově největší síť soukromých škol (130 škol ve 12 zemích pro děti od předškolního věku do 18/19 let). Filantropickou větví GEMS Education je nadace Varkey Foundation, založená v roce 2010 za účelem zlepšování podmínek vzdělávání dětí v deprivovaných oblastech. Motto organizace je "Měnit životy prostřednictvím vzdělávání". Ve spolupráci s UNESCO a UNICEF zajišťuje nadace výcvik desítkám tisíc učitelů a ředitelů škol v rozvojových zemích, poskytuje přístup ke vzdělávání prostřednictvím různých programů a projektů, celosvětově podněcuje proměnu vzdělávání a podniká výzkumná šetření, jimiž ovlivňuje světovou vzdělávací politiku.
Podle svého vyjádření5) Nadace Varkey věří, že si každé dítě zaslouží živé (doslova vibrující, pulzující životem), stimulující učební prostředí, které bude probouzet a podporovat jeho plný potenciál: "Věříme, že pro dosažení tohoto cíle není nic důležitější než vášeň a kvalita učitelů."
Významným počinem nadace - paralelně s výzkumy PISA a ve spolupráci s UNESCO - bylo proto v říjnu 2013 publikování zprávy Global Teacher Status Index6) - zjišťování statusu učitele a mezinárodní srovnání. V každé z 21 zemí se organizátoři výzkumu dotazovali více než tisíce lidí, jimž pokládali otázky jako: Nakolik věříte učitelům, že mohou žákům zprostředkovat dobré vzdělání? (Q8), Nakolik byste svým dětem doporučili povolání učitele? (Q7) či Nakolik byste souhlasili s výrokem, že žáci ve školách učitele respektují? (Q11). Výsledky ukázaly, že nejvyšší status mají učitelé v Číně (100), Řecku (73) a Turecku (68). Oproti tomu status učitele v České republice7) je 12,1, což je třetí nejhorší umístění hned za Brazílií (2,4) a Izraelem (2). Například studium učitelství by v ČR doporučilo svým dětem 20 % respondentů, 60 % se domnívá, že učitelé nemají u žáků autoritu.
Global Teacher Prize
Na základě tohoto výzkumu podporuje Nadace Varkey celosvětově posilování prestiže učitelů a za tímto účelem udílí od roku 2015 mezinárodní učitelskou cenu. Z 20 000 přihlášek ze 179 zemí nominuje mezinárodní porota 50 finalistů8)a vítěz získá cenu 1 milion dolarů (proto je také někdy tato cena označována jako Nobelova cena pro učitele). Toto jsou kritéria, jimiž se přísný výběrový proces řídí:
-
dosažení prokazatelných výsledků učení studentů ve třídě;
-
uznání úspěchů učitele ve třídě i mimo školu od žáků, kolegů, ředitelů nebo členů širší komunity;
-
dosažení výsledků, které poskytují jedinečné a význačné modely excelence pro učitelskou profesi;
-
používání inovativních a efektivních výukových postupů, které jsou přenositelné, a mohou tak ovlivnit kvalitu vzdělávání na celém světě;
-
pomoc dětem, aby se staly globálními občany tím, že se jim dostane vzdělání založené na hodnotách, jež vybaví mladé lidi životními a pracovními dovednostmi a připraví je na svět, kde se setkají s lidmi z různých náboženství, kultur a národností;
-
stojí příkladem ostatním učitelům, aby zůstali v profesi a rozvíjeli své dovednosti.
Příběhy
Dospíváme do poslední části textu, kde bychom chtěli představit příběhy některých finalistů9) Globální učitelské ceny. Z nepřeberného množství vybíráme namátkou, protože úplně každý příběh je inspirativní. Záměrně také neupíráme pozornost k absolutnímu vítězi / absolutní vítězce ceny, protože již samotná nominace do soutěže a zařazení do nejužší skupiny 50 finalistů je možné považovat za zcela mimořádný, celoživotní úspěch. Na této rovině už opravdu není podstatné, kdo je nejlepší (a není to snad ani možné objektivně posoudit).
Následující medailonky jsou příběhy reálných učitelů hodných toho jména (nikoli archetypů). Zobrazují, jak řeší své problémy, a tím (snad) mohou formovat i naše myšlení, postoje, pocity, hodnoty, chování a jednání k sobě samým i k druhým lidem. Nechte se inspirovat jejich sílou!
Xuxo Ruiz Dominquez (Španělsko): Když Xuxo začal vyučovat, jeho největší výzvou bylo, aby jeho žáci chodili do školy rádi. Uvědomil si, že většina studentů není motivovaná se učit - a tak použil kouzlo. A to doslova. Začal zařazovat kouzelnické triky a iluze do výuky tělocviku, jazyků, matematiky, ale i pro zlepšení chování, sebeúcty, řešení konfliktů, vystupování na veřejnosti. Studijní výsledky se znatelně zlepšily, protože děti byly ve škole nadšené. Xuxo napsal o své zkušenosti knihu Educating with Magic - v roce 2013 to byla ve Španělsku nejprodávanější kniha z oboru učitelských metodik a stovky učitelů z celého světa nyní používají jeho metodu. V roce 2010 pořádal v nemocnici výuku kouzel pro děti s rakovinou a zapsal se tak do Guinessovy knihy rekordů pro největší hodinu kouzlení na světě.
Luis Miguel Bermudez Gutierrez (Kolumbie): Škola Gerardo Paredes se nachází v jedné z nejchudších částí města a její prostředí s sebou nese řadu problémů - rané těhotenství, sexuální násilí, diskriminaci, drogy, zbraně. Aby se vyrovnal s touto nelehkou situací, začal Luis od roku 2014 měnit školní osnovy: integroval sexuální výchovu a ve výuce zdůrazňoval lidskou rozmanitost. V novém kurikulu se soustředil na zavádění inovativních výukových metod v oblasti sexuální výchovy, relevantních pro život a zohledňujících potřeby studentů, na posilování a uplatňování lidských práv, na prevenci těhotenství dospívajících. A výsledek byl přesvědčivý. Zatímco v roce 2014 evidovala škola 70 těhotných studentek, v roce 2017 spadlo toto číslo na nulu.
Željana Radojičić-Lukić (Srbsko): Željana je bývalá uprchlice a nyní vyučuje ve venkovské komunitě. Nikdy se nemohla vrátit do svého rodného města, ale její zkušenosti ji inspirovaly k rozvoji nového typu školy, přizpůsobeného pro dítě 21. století. Ve svém prvním velkém projektu si vzala na starost starou a nevybavenou učebnu a přeměnila ji na třídu snů. To motivovalo rodiče, aby se se svými dětmi nestěhovali do větších měst, ale zůstali ve venkovském prostředí. V jiném projektu Magická vesnice se děti učí pod širým nebem v tvůrčích dílnách s učiteli oblečenými jako víly ze slovanské mytologie. Děti se zde seznamují s cestou potravin na jídelní stůl, s počasím, obnovitelnými zdroji či astronomií. Magická vesnice, kterou v průběhu šesti let navštívilo 15 000 dětí, byla vybrána a sponzorována společně UNICEF a srbským ministerstvem školství jako jedna z nejlepších myšlenek v Srbsku ve své době.
Dongmei Yang (Čína): Yang učí čínštinu a mongolštinu na dvou venkovských školách. Pro mnoho mongolských dětí je výuka čínštiny, zvláště výslovnost a psaní čínských znaků, velice obtížná. Když si Yang uvědomila problémy, začala si tvořit vlastní metodu, jak děti čínštinu naučit. Tento svůj přístup, jejž nazvala "filozofickým", čerpá z přirozené dětské zvídavosti a touhy učit se novým věcem. Důležitým vzdělávacím přínosem její metody je to, že se její žáci také učí samostatně myslet a dospět k závěrům založeným na úvaze a úsudku. Pro rozvoj slovní zásoby využívá Yang informační a komunikační technologie a povzbuzuje své žáky, aby se zapojovali do širší komunity i za hranicemi své vesnice.
Lorella Carimali (Itálie): Její inovativní přístup přinesl vynikající výsledky ve výuce, když žáci, kteří se dříve potýkali s matematikou a nad nimiž ostatní učitelé zlomili hůl, dosáhli úspěchů, jež se dostaly na přední stránky novin. Ministr školství ocenil Lorellu jako jednu z deseti nejlepších italských učitelů. Její model využívá prvky dramatické výchovy a řešení problémů. Zaměřuje se na schopnost matematicky přemýšlet, rozvíjet a uplatňovat dovednosti, jako je intuice a představivost. Na základě pozorování studentů při skupinové práci pomáhá dětem porozumět vlastním poznávacím procesům a přistupovat k chybě jako k šanci na lepší výkon. Nyní chce Lorella sdílet svůj učební model blogováním a poskytovat podporu mladým lidem, kteří si vybírají kariéru učitele matematiky.
Eddie Woo (Austrálie): V roce 2012 začal Eddie filmovat své hodiny ve třídě pro nemocného studenta a prostřednictvím YouTube je zveřejňoval na svém kanálu WooTube10). Ten se brzy stal oblíbeným výukovým zdrojem i pro ostatní studenty, kteří tak mohli v učení postupovat vlastním tempem. Nyní má kanál 60 000 odběratelů na celém světě. Když Eddie zjistil, že jeho vysílání je jakýmsi oknem do jeho třídy, které sledují i jeho kolegové a studenti učitelství, vytvořil samostatný kanál, kde mohou učitelé sdílet své znalosti a zkušenosti.
A jaký je váš příběh?11)
1 "Slíbíte tedy: (...) že se budete věnovat s neúnavnou pílí humanitním, přírodovědným a pedagogickým studiím, ne pro získání prázdné slávy, ale proto, aby byla šířena pravda a jasněji se skvělo její světlo, na němž spočívá blaho lidského rodu."
2 Warren Buffet je americký obchodník a investor.
3 https://givingpledge.org/Home.aspx
4 Global Education Management System, http://www.gemseducation.com/
5 https://www.varkeyfoundation.org/mission
6 https://www.varkeyfoundation.org/sites/default/files/documents/2013GlobalTeacherStatusIndex.pdf
7 Toto zjištění je v kontrastu s posledním výzkumem veřejného mínění v ČR z února 2016, kdy respondenti označili povolání učitele na základní škole jako páté nejprestižnější v zemi, viz http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a2025/f9/eu160309.pdf
8 http://www.globalteacherprize.org/
9 http://www.globalteacherprize.org/2018-finalists/
10 https://www.youtube.com/user/misterwootube
11 https://www.gtpcr.cz/

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Možnost vést dokumentaci školy pouze v elektronické podobě
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz