Učitelé z Marsu

Spojení ekonomky a dějepisáře v projektu, který má pomoci výuce ekonomiky na středních školách...

Učitelé z Marsu
Táňa
Šárovcová
Odmalička jsem si hrála na učitelku, a to velmi přísnou a důslednou. Život se mnou cloumal od divadla po pečlivě připravenou dráhu daňové poradkyně. Vzepřela jsem se a skončila na škole, kde jsem dříve studovala. Na Karlínské OA, kde se spolu s kolegy momentálně snažíme navrátit smysl učitelské profesi.
Pavel
Fiala
Nikdy jsem nechtěl být učitelem. Na peďák jsem šel kvůli zájmu o historii a guruovi katedry dějepisu prof. Čornejovi. Během studia na peďáku jsem si tento svůj záměr nikdy neučit hodně prohluboval. Setkávání s katedrou pedagogiky byla v tomto ohledu skvělou antikoncepcí. Nakonec jsem stejně jako Táňa skončil v pozici učitele na škole, kde jsem studoval. To místo, tu školu mám opravdu rád. Je to takový druhý domov. Když už něco děláte, je dobré nad tím přemýšlet, je dobré řešit otázky typu, jaký je smysl mého počínání, jak můžu být užitečný pro své studenty. Jsem rád, že s Táňou můžeme přemýšlet společně, a třeba naše počínání nebude zmarněné...
1. Co nám na současné praxi nejvíce vadí?
Myslíme si, že v ekonomických předmětech žáci nevidí spojitost se svým reálným životem. Nevidí žádnou možnost, jak by poznatky a dovednosti získané v těchto předmětech mohli využít v zaměstnání či podnikání. Výuka je hodně akademická.
Vnímáme, že výuka ekonomiky je pojímána zbytečně formálně, převažuje frontální výklad. Jednotlivé předměty nejsou mezi sebou propojené, natož aby navazovaly na témata z jiných oborů. Žáci nestíhají přemýšlet, protože jsou zavaleni fakty a poučkami, které se učí nazpaměť bez pochopení.
2. Jak chceme změnit výuku ekonomie?
Přiznáváme se, že to, jestli výuku měnit razantně, nebo postupně, bylo předmětem vášnivých debat téměř rok. Zjistili jsme ale, že nejdůležitější je pomoci stávajícím učitelům i žákům co nejdříve a v aktuálních podmínkách. Razantní řez by znamenal změnu celého systému výuky "ze dne na den", což je v podmínkách klasické státní školy nereálné. Volíme tedy cestu postupných změn. Metodiku vyvíjíme jak pro učitele pokrokových škol, které jim organizační změny umožňují, tak i pro učitele pracující v naprosto rigidním a změnám nepřátelském prostředí.
3. Kde se vzal nápad založit iniciativu Učitelé z Marsu a proč jsme ji takto nazvali?
Před třemi lety jsme se rozhodli, že zjistíme, jestli to podobně cítí i učitelé z jiných škol. Do té doby pro nás bylo naprosto ojedinělé se vzájemně navštěvovat, natož sdílet zkušenosti z vyučování. S kolegou Pavlem Fialou jsme navštívili několik podobných škol v Praze i v regionech a setkávali se s kolegy přímo na jejich školách. Tento postup však není příliš efektivní, proto jsme se před dvěma lety rozhodli uspořádat konferenci Be in Karlín, kam jsme pozvali všechny učitele, kteří mají o ekonomická témata zájem. Zde se sešlo jádro budoucí platformy Učitelé z Marsu. Zkrátka s některými učiteli jsme si "padli do noty" a zjistili jsme, že nás společně strávený čas velmi posiluje i profesně posouvá vpřed. Rozhodli jsme se pro pravidelné schůzky. Cítili jsme, že ale nejsme typičtí učitelé. Učením a školou žijeme, snažíme se, aby učitelská profese stále měla svůj smysl. Proč Učitelé z Marsu? Při našich nápadech a návrzích často padala slova jako: "To si stejně všichni budou myslet, že jsi spadl z Marsu..." Nu, a tak jsme se k tomu svým názvem vlastně rovnou přihlásili.
4. Co jsme, jaké změny už ve výuce ekonomie nastaly?
Stále jsme mladá platforma, dáváme si postupné a dílčí cíle. V loňském školním roce jsme si na čtyřech spřátelených školách na vzorku asi 200 studentů vyzkoušeli novou metodiku. Konkrétně na Karlínské obchodní akademii jsme dostali tři plné dny, kde jsme měli možnost zkusit výuku v bloku, v tandemu. Těší nás, že jsme mohli použít metody konstruktivismu, kritického myšlení, zážitkové pedagogiky atd. Tématem byl marketingový mix, který jsme prošli a učili za pomoci fenoménu káva. Proč učíme přes fenomény? Fenomén (v našem případě káva) nám umožňuje vyučovat v bloku, nabízí široké mezioborové souvislosti. Výuka je praktická, téma se probere daleko více do hloubky a s větším pochopením. Vycházeli jsme z úvahy, že poznáním produktu od jeho vzniku (pěstování kávy) až po cestu ke konečnému zákazníkovi (hrnek kávy) studenti lépe pochopí problematiku marketingového mixu. Tento postup simuluje činnost reálného marketingového oddělení. Při klasické výuce žáci tyto informace dostávají nepropojeně ve zcela odlišných předmětech, většinou bez dalších souvislostí. Na tvorbě spolupracují učitelé z různých oborů, daleko lépe se využívají průřezová témata, např. enviromentální výchova, globální souvislosti, multikulturní výchova, osobnostní a sociální výchova.
Pokud máme mluvit za naši školu, podařilo se nám reformovat předmět aplikovaná ekonomie, což je předmět, ve kterém si studenti vyzkoušejí reálné podnikání. Nyní je tento předmět zaměřen hodně prakticky, rozvíjíme v něm podnikavost a kreativitu. Pokud nějaký student nebo skupina studentů přijde s podnikatelským nápadem, má možnost si jej u nás ve škole reálně vyzkoušet. Také se nám podařilo do výuky aplikované ekonomie napevno zabudovat tandemovou výuku.
5. Jak vnímají učitelskou iniciativu naši studenti?
Máme dobré ohlasy! Studenti sami cítí, že je problém, že škola je odtržená od reality, že poučky a definice v životě stačit nebudou. Velmi nás zajímalo, jak na novou metodiku zareagují. Po realizaci květnového testování jsme si připravili anonymní dotazník, ve kterém jsme je prosili o maximální upřímnost. Zde předkládáme některé názory: "Během tří let studia jsem se na škole seznamovala stále pouze s teorií. Nyní konečně přišlo něco jako praxe či komplexní pohled. Což mi velice pomohlo uspořádat si a porozumět teorii a zařadit ji do správných souvislostí. Bavilo mě to o dost víc než sedět a poslouchat už několik let stále dokola omílanou teorii. Je lepší si vysvětlovat ekonomiku a marketing přímo na příkladech než se bezhlavě učit teorii, ze které většinu nepochopíme".
Dnešní generaci studentů poučky a definice nestačí, přejí si učit se pro život. Studenti nechtějí příliv nic neříkající teorie. Očekávají, že je budeme vybavovat praktickými dovednostmi. Přicházejí za námi s konkrétními podnikatelskými záměry. Zničehonic se absolutně mění zažitá role učitele, protože se musíme rozvíjet v koučovací a mentorské úloze. Ano, studenti jsou aktivní v tom, že nás nevědomě nutí, abychom přemýšleli nad rolí učitele a rozvíjeli se. Proto například já a Táňa Šárovcová nyní studujeme program Pedagog mentorem.
Dovolte nám popsat jeden krásný příběh. V loňském roce vznikla ve škole studentská firma Vibe Up. Podařilo se jí přeměnit dvě nevyhovující učebny ve dva krásné prostory - relaxační místnost, učebnu nového typu. Co to znamená, že studenti přijdou s nápadem změnit prostředí kolem sebe? Přemýšlejí nad tím, kam chodí, přemýšlejí nad tím, jaká je škola. Nyní začali od hmoty, renovovali učebny, to je jen krůček k tomu, než výrazněji začnou přemýšlet nad obsahem učiva a přijdou s nápady, jak ještě více oživit a reformovat výuku, a to je skvělé!
7. Jak by podle nás měla vypadat moderní výuka ekonomiky?
Pojďme se na to podívat z jiného úhlu pohledu. Máme přání, sen, jak by měl vypadat člověk, který opouští brány obchodních akademií. Jako škola bychom v něm měli probouzet zájem o odpovědné jednání a cítění. Podporovat ho v podnikavosti a kreativitě. Pečovat o jeho silné stránky a rozvíjet je, aby se v životě nebál opouštět komfortní zónu, protože jen za hranou komfortní zóny může poznat skutečný život, jen tam může dojít k pravému poznání.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období