Učitel jako představitel etických hodnot

Vydáno:

K následujícímu zamyšlení mě přiměla návštěva vyhlášení vítězů 15. ročníku soutěže Daniel, věnované reflexi holocaustu, ve Velkém sále Vzdělávacího a kulturního centra Židovského muzea v Praze. Původně jsem chtěla pouze uspořádat anketu se studenty, jejichž práce byly v literární, historické a fotografické soutěži oceněny. Z jejich odpovědí jsem si ale odnesla dva hlavní postřehy, o které se chci rovněž podělit.

Učitel jako představitel etických hodnot
Mgr.
Jitka
Bušková,
oddělení PR, Národní institut pro další vzdělávání
Jedním je to, že bychom žákům a studentům měli dopřávat účast v soutěžích a sledovat více možnosti, které se v tomto směru nabízejí. Žáky a studenty soutěžení baví, jde jim, směruje je, dává jim zpětnou vazbu týkající se jejich znalostí, schopností a dovedností a umožňuje jim dále se rozvíjet i v neméně důležitém neformálním vzdělávání.
Druhý postřeh mě vrátil do mých studentských časů, kdy jsem sama poznala řadu báječných profesorů na gymnáziu a následně na Filozofické fakultě UK. Uvědomila jsem si, nakolik mě jejich vliv formoval a že právě jim vděčím do velké míry za to, že jsem snad slušným člověkem. Všichni mí respondenti se nacházejí v krásném životním období, kdy intenzivně hledají směr svých životů a spousta zkušeností je teprve čeká. Jsou citliví, chytří, nadaní. Z jejich upřímných a kultivovaných odpovědí vnímám, že i dnes oceňují učitele jako rádce, kteří jim mohou pomoci vymezit se, naplnit své sny a plány.
Druhé místo ve II. kategorii (střední školy) fotografické soutěže obsadila Adéla Málková z Vyšší odborné školy zdravotnické v Ústí nad Labem. Zeptala jsem se jí:
Jak jste se o soutěži dozvěděla?
Navštěvuji školní fotokroužek pod vedením skvělé paní učitelky Novákové a pana učitele Trnečky. Právě jim vděčím za zajímavou zkušenost v soutěži.
Co vás přimělo k účasti právě v soutěži Daniel?
I když jsme se o holocaustu učili ve škole, nepociťovala jsem tehdy jeho váhu natolik, aby mě získané znalosti přiměly uvědomit si, jaké asi bylo žít v kůži lidí, kteří si zkušeností holocaustu prošli. Vlastně první, co mi otevřelo smysly, byl film Schindlerův seznam. Avšak nejvíce mne zasáhla jména vypsaná na zdech Pinkasovy synagogy. Jedno jméno, jeden člověk. Vidět všechna ta jména mě přimělo zamyslet se nad tím, jak se to vůbec mohlo stát.
Dosáhla jste v soutěži krásného umístění. Chcete na něj nějakým způsobem navázat?
Druhé místo mi natolik polechtalo sebevědomí, že ke svým plánům připisuji zájem účastnit se i dalších soutěží. Budu se zlepšovat ve svých schopnostech - a kdoví, kam mě větry zavanou? Už teď se těším na příští ročník soutěže Daniel.
Jan Schneider (3. místo v II. kategorii - střední školy) z Gymnázia Olomouc-Hejčín se literární soutěže Daniel zúčastnil už potřetí, jednou získal první a dvakrát třetí místo. Nyní ještě čeká na výsledky ze soutěže Evropa ve škole.
Odkud jste se poprvé dozvěděl o soutěži Daniel?
Dozvěděl jsem se o ní od své třídní profesorky, která je češtinářka.
Čím vás téma holocaustu zneklidňuje nejvíce?
Obecně se zajímám o politiku, společenské problémy, historii. Pro nás mladé je to možná dávno, ale druhá světová válka tu byla jen před 70 lety. Myslím si, že se s tím lidstvo ještě nevyrovnalo a určité nebezpečí hrozí pořád.
Jaké jsou vaše další studijní plány či umělecké ambice?
Do maturity mám chvíli čas, takže zatím jen přemýšlím. Jedna z možností, nad kterou uvažuju, je FAMU, což je skloubení jak studijních, tak uměleckých ambicí. A samozřejmě bych chtěl jednou napsat knihu.
Jana Kubíčka z Gymnázia Lovosice (3. místo v I. kategorii literární části soutěže, první a druhé místo nebylo uděleno) jsem se zeptala:
Jste překvapený ze svého umístění v soutěži?
Upřímně jsem ani nepočítal s nějakým umístěním a vše se ukázalo být příjemným překvapením. Dříve jsem pár básniček napsal. Byly milostné, pro pár dívek, nicméně mě moc nenapadlo je někdy někde uveřejňovat. Jednou mi tedy paní učitelka nabídla jedničku za účast v literární části této soutěže. Řekl jsem si, proč by ne, a napsal jsem pár básniček s tím, že jsem v nic nedoufal a nic od toho nečekal.
Jak jste si hledal cestu k tíživému tématu soutěže Daniel?
Obecně mě také baví dějepis a z něj především druhá světová válka. Jsem filantrop, mám rád lidi a považuji se za empatického člověka - s oběťmi holokaustu soucítím, tedy alespoň do té míry, do jaké je to možné.
Jaké jsou vaše další studijní plány?
Podal jsem si přihlášku na právnické fakulty do Prahy, Brna a Olomouce. Preferuji Prahu. Na básničky nikdy nezanevřu, ale pravděpodobně to není něco, čemu bych se chtěl věnovat na plný úvazek, a pochybuji, že jsem v nich tak dobrý. Ale kdoví? Možná mě vítr převane do kolejišť umělců a třeba začnu tvořit.
Kdoví? I když internet porazí učitele co do množství informací a faktografických údajů během zlomku sekundy, lidskost a osobní vyzrálost zůstává i nadále doménou kvalitního pedagoga. Mysleme na to.

Související dokumenty

Pracovní situace

Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Žákovská a studentská samospráva
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Dohled a BOZ
Možnost vést dokumentaci školy pouze v elektronické podobě
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Ubytování v internátu
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Dobrovolnická práce
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz