Týmové role

Vydáno:

Minulá kapitola série článků o týmech se věnovala vývoji týmu: sledovala jeho vznik, podmíněný konkrétním cílem a vhodným výběrem členů, jeho formování charakterizované hledáním cest ke kvalitnímu naplnění cíle, vlastním uskutečněním cíle a případným možným pokračováním v týmové práci. Dnešní kapitola se zaměří na jednu z dalších věcí, která dělá „tým týmem“ a která způsobuje (předpokládejme, že kladný) synergický efekt – a tím je výběr členů týmu na základě vhodného určení jejich rolí.

Týmové role
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Každý z pracovníků zaujímá ve škole určitou pracovní pozici. Pracovní poziceje
„... množina úloh, kterou je konkrétní člověk v konkrétním systému (firmě, instituci,...) pověřen vykonávat“
.1)Pracovní pozice bývá chápána i ve smyslu postavení, tj. např. funkce ředitele školy představuje určitou pracovní pozici. Pokud se pracovník stane členem určitého týmu, v důsledku vzájemného působení se dostává do týmové role.
Týmová role
zdůrazňuje postavení jedince v týmu:
„V pojmu role je zahrnuta účast a funkce jedince v sociální interakci.“
2) Nejznámější je rozdělení týmových rolí podle Mereditha Belbina, jehož devět rolí kopíruje nezbytné činnosti v týmu. Jedná se o následující role:
1)
myslitel (plant)
– tvůrce myšlenek a nápadů
2)
oponent (evaluator)
– prověření a schválení nápadů
3)
režisér (sharper)
– plnění manažerských funkcí
4)
obstaravatel (resource investigator)
– zajištění nezbytných zdrojů
5)
pečovatel (team worker)
– vytvoření podmínek pro členy týmu
6)
hybatel (company worker)
– vlastní pracovní činnost
7)
dolaďovač (finisher)
– poskytování zpětné vazby
8)
sjednocovatel (coordinator)
– koordinace všech činností
9)
specialista (specialist)
– výkon speciálních činností
Pro dokreslení termínů pracovní pozice a týmová role je nutné dodat, že ředitel školy se v rámci týmu může „snížit“ z pozice vrcholového manažera do role např. pečovatele, zatímco v roli režiséra se ocitne někdo z učitelů. Příkladem takové situace může být projekt naučné stezky – režisérem je učitel přírodopisu a ředitel v roli pečovatele vytváří vhodné podmínky pro členy týmu. Možná ještě lepším příkladem
nadřízenosti a podřízenosti
jsou vzdělávací týmy, kde je ředitel školy podřízen vedoucímu týmu. Jiří Plamínek k těmto devíti rolím dodává dvě „nebelbinovské“ role:
10)
poustevník
– extrémní myslitel vyhýbající se sociálním kontaktům
11)
diktátor – krizový manažer
– v případě normální situace nežádoucí člen každého týmu
Podrobné rozdělení rolí podle Mereditha Belbina ale naráží na skutečnost, že
ideální počet členů týmu je 5–7.
Proto je vhodnější (a taky mnohem jednodušší pro praxi) využít rozdělení rolí podle základních funkcí týmu.3)Jedná se o funkci týmu orientovanou na dosažení cíle, funkci analytickou a funkci sociální.
Funkce orientovaná
na dosažení cíle obsahuje konkrétní činnosti, které vykonávají role hybatele, režiséra a dolaďovače.
Funkce analytická
se soustředí na myšlení a poskytování zpětné vazby – a to poskytují role specialisty, myslitele a oponenta. Nesmí být opomíjena ani funkce sociální, která je zaměřená na udržení vhodného klimatu – tu naplňují role sjednocovatele, pečovatele a obstaravatele zdrojů. Pokud tedy vybíráme členy týmu, je nutné obsáhnout tyto tři oblasti: oblast řízení, oblast myšlení a oblast podpory. Přitom jeden pracovník může obsáhnout více jmenovaných rolí, ale obvykle v jedné oblasti – např. v rámci analytické funkce týmu je to sloučení rolí specialisty a myslitele.
Důležitou otázkou v rámci týmových rolí je
výběr vedoucího týmu.
Rozhodující úlohu zde hraje ředitel školy, ale nejen jako činitel vlastního výběru, ale i toho, kdo se má odpovídat ostatním za svou volbu. Ředitel školy si musí připravit argumenty, proč vybral právě onoho dotyčného jako vedoucího. Vedoucí týmu nemusí být vždy v roli režiséra – podle aktuální situace a z hlediska své vlastní osobnosti i osobnosti ostatních může být i v jiné roli (např. u ředitelek malých mateřských škol je to obvykle role pečovatele). Ideální je samozřejmě výběr vedoucího týmu
podle kompetenčního modelu.
Zmiňme alespoň potřebné osobnostní kompetence: spolehlivost, ochotu vést, umění nadchnout a motivovat, zodpovědnost, kreativitu, ale také psychická a fyzická odolnost vůči zátěži.
Tým je tedy sestaven, pracovníci mají přidělené role, určen je i vedoucí týmu. Přesto nemusí být vyhráno! Zde je upozornění na několik
úskalí:
 
neztotožnění členů týmu s jejich rolemi,
 
vznik dílčích seskupení v týmu podle věku (popř. i pohlaví),
 
vedení starších učitelů mladším týmovým vedoucím.
Nicméně i tato úskalí se dají překonat: poznejte dobře své podřízené a do týmu je vybírejte podle jejich založení (a třeba i po konzultaci se zástupcem), z hlediska věku pozorně naslouchejte varovným signálům a včas a vhodně zdůrazňujte klady takové spolupráce. A u volby mladšího vedoucího zdůrazněte nejen jeho pravomoci, ale také odpovědnost možná tím budou starší kolegové překvapeni!
ZDROJE:
 
BEDRNOVÁ, E. a kol.
Psychologie a sociologie řízení.
3. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-169-0.
 
BĚLOHLÁVEK, F.
Jak vést svůj tým.
Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1975-7.
 
MIKULÁŠTÍK, M.
Manažerská psychologie.
2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1349-6.
 
PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem: praktický atlas managementu. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2448-5.

1 Plamínek, 2008, s. 202
2 Mikuláštík, 2007, s. 297
3 Bedrnová, Nový, 2007

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP