Tvrzení, že odměny škodí vnitřní motivaci, bylo výzkumně zpochybněno

Vydáno:
Názor, že odměny podkopávají motivaci a výkon, je široce rozšířený. V důsledku toho se učitelé často zdráhají používat ve vyučování jakýkoli systém odměňování v obavě, že žákům vezmou vnitřní motivaci zapojovat se ochotně a z vlastní vůle do školních aktivit. Závěry robustní analýzy téměř třiceti let výzkumu na poli odměn a lidské motivace (J. Cameron, K. M. Banko a W. D. Pierce) však přicházejí s opačným zjištěním, které působí skoro až úlevně: podle těchto badatelů neexistuje žádný prokázaný negativní vliv externích odměn. Uvedení autoři naopak tvrdí, že odměny můžeme využít efektivně a jejich prostřednictvím zvýšit zájem a výkon. Když jsou odměny vázány na splnění dosažitelných výkonnostních standardů, člověk zůstává motivován a dosahuje stejných nebo i lepších výkonů.
Ve školách pracují učitelé s pochvalami, nálepkami, zlatými hvězdami, slibují lákavé činnosti a aplikují řadu dalších pobídek na podporu učení. Podniky používají výplaty, bonusy, povýšení nebo jiné druhy odměn na podporu vysokého výkonu zaměstnanců. Rodiče odměňují děti za školní výsledky, za sportovní úspěchy a za domácí práce. Na jedné straně jsou odměny
široce používány
v každodenní praxi, na druhé straně ale někteří badatelé a teoretikové1) tvrdí, že odměny poškozují motivaci lidí a negativně ovlivňují jejich výkon. Argumentem je, že když lidé dělají, co je těší, zažívají pocity spontánní radosti, kompetence a seberealizace; když jim ale nabídneme za výkon odměnu, jejich motivace se soustředí spíše na pobídku samu než na vnitřní důvody, což se zpětně promítne do kvality jejich výkonu.
Domněnka, že odměňování ničí vnitřní motivaci jednotlivce, vedla k řadě experimentů. Od 70. let 20. století bylo provedeno více než 140 studií, které zkoumaly údajné negativní účinky odměny a poddolování motivace. V typickém experimentu řeší lidé nějaký úkol (např. hádanky, kreslení obrázků nebo hraní slovních her), za které dostávají pochvalu: peníze, bonbóny a tak dále. Tu samou činnost současně provádí kontrolní skupina, ale bez odměny. Obě skupiny jsou pak pozorovány během období bez odměny, kdy mohou pokračovat v plnění úkolu nebo se zapojit do nějaké alternativní činnosti (navození svobodné volby). Čas, který účastníci stráví během této doby plněním původního úkolu, kvalita jejich výkonu a subjektivně vyjádřený zájem o zadanou aktivitu se pak používají jako měřítko vnitřní motivace. Pokud účastníci při poskytování odměny tráví původní aktivitou méně volného

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Platové tarify - odpovědi na základní otázky k novele
Novela nařízení o platových poměrech zaměstnanců - Důležité změny pro oblast školství
Příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah a práce přesčas
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Okamžik vzniku práva na mzdu/plat
Splatnost při bezhotovostní výplatě, nesoučinnost zaměstnance
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Telefonické ověřování výše platu
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Odnětí osobního ohodnocení

Poradna

Odměna asistenta
Snížený úvazek a příplatky
Příplatek
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Přespočetné hodiny a práce přesčas
Počet žáků ve třídě
Příplatek za vedení
Platový tarif vedení školy
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Odměna za pedagogickou intervenci
Žák v zahraničí
Školní psycholog a jeho financování
Využití neúčelového daru na odměny zaměstnanců v příspěvkové organizaci
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Čerpání fondu odměn u příspěvkové organizace
Dohled nad žáky a dětmi v rukou nepedagogů