Tvořivý duch učitelů
Mgr.
Radek
Plíhal
kouč a lektor Koučink akademie Libchavy
Než se vrhnete do čtení, vybavte si někoho, kdo je pro vás symbolem tvořivost: Je to někdo, kdo stejné věci dělá pokaždé trochu jinak? Pokud je dělá stejně, nečeká jiné výsledky? Baví ho chodit po neprošlapaných stezkách? Spíše než slovo "problém" používá slovo "příležitost"? Chcete-li, s nádechem si vzpomeňte na okamžik, kdy se tímto člověkem setkáváte. Nádech. Výdech. Hups, a v téhle chvíli jste spolu. Zkuste si představit jeho tvořivého ducha. Jak vypadá? Co všechno vytváří? Čím se živí? Já sám se v myšlenkách setkávám s tvořivým duchem šedesátiletého kmeta. Jeho oči jsou jiskřivé, živé a zvídavé. Na otázku mnohdy odpovídá otázkou. Nabízí přehršel nejrůznějších úhlů pohledu. Stereotypní přesvědčení oslabuje jemným i drsným humorem. Improvizuje při hledání způsobů, jak umožnit lidem objevení a zmapování území "terra incognita". Nebojte se, vždycky se mu to nepodaří. Radujte se, žádná chyba ho neodradí. A jaká je vaše představa o člověku s tvořivým duchem? Čím takový člověk upoutává vaši pozornost? Jak se odlišuje od druhých? Co vám v téhle představě rezonuje? Ale zpět k tématu "jak podpořit tvořivého ducha učitelů". Krásné téma pro tvoření, že? Nechme teď chvíli stranou představivost, obrazotvornost a hravost a pojďme cestou struktury. Postupujme tak, jak se to tradičně dělá. Slovo
tvořivost
je synonymem slov
kreativita
(z lat.
creo
= tvořím) a
invence
(z lat.
invenio
= nalézám, objevuji). Jedná se vlastně o soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Ta se projevuje vynalézavostí, vznikem originálního díla nebo myšlenky či objevením netradičního řešení problému. Jde vlastně o generování nových, neobvyklých a užitečných myšlenek, řešení nebo nápadů. Okamžik uvědomění či objevu pak bývá doprovázen radostným zvoláním "aha!" nebo "heuréka!". Dalo by se říci, že tvořivost miluje otázky. Základní otázka by mohla znít: "Jaké místo má tvořivost ve vaší škole? K čemu vám slouží?" Pokud je tvořivost důležitá, nabízíme vám inspiraci, jak tvořivého ducha oslovovat.
Sami buďte tvořiví.
Pokud je vaším záměrem tvořivost podporovat, buďte sami tvořiví. Zkuste třeba překvapit své kolegy a dělat některé stereotypní věci jinak. Jak je příjemně překvapit nebo obohatit jejich "aha"? To by možná mohl být dostatečný prostor pro vaši nápaditost.
Používejte kreativní techniky ve sboru.
Potřebujete-li získat nové nápady nebo hledáte-li další možnosti řešení zapeklitých úkolů, pravidelně používejte kreativní techniky, jako jsou například brainstorming, šest klobouků, čtyři rohy, myšlenková mapa nebo metoda Disney. Opakovaným používáním se techniky zažívají a přinášejí okamžitý užitek. Pokud tvořivost žije ve sboru, velmi pravděpodobně bude přítomna i ve třídách.
Podporujte rozvoj učitelů v dovednostech rozvíjejících tvořivost.
Na trhu vzdělávání jsou mnohé kurzy rozvíjející tvořivé schopnosti. Jedná se například o vyprávění příběhů, kreslení pravou hemisférou, improvizační divadlo, tanec nebo zážitkové učení. Načerpané dovednosti je možné využít při práci se žáky, stejně jako pro obohacení společných akcí učitelského sboru.
Zadávejte úkoly, které vyžadují originální řešení.
Pokud je součástí role učitele schopnost reagovat na potřeby žáka, učit zajímavě, rozvíjet žákův potenciál, vzniká přirozeně velký prostor pro hledání a nacházení originálních i užitečných řešení. Smělé cíle mohou vést k překračování hranic poznaného a k vystoupení z komfortní zóny.
Stanovujte inovativní cíle pro tradiční akce.
Pokud máte pocit, že jsou tradiční akce vaší školy příliš tradiční, můžete navrhnout změnu. Třeba to bude skvělá příležitost, jak proměnit vánoční besídku, sportovní akademii, školu v přírodě nebo soustředění učitelského sboru.
Oceňujte a odměňujte snahu o tvořivý přístup.
Jednou z možností, jak podpořit tvořivého ducha, je zaměření se na tvořivost. Jaké by například bylo vytvořit "prestižní" cenu Kreativní počin roku? Jaké další ocenění spojené s kreativitou by bylo možné vytvořit?
Používejte otevřené otázky.
Otevřené otázky vedou k hledání odpovědí. Kde je jednoznačná odpověď, zpravidla chybí prostor pro radost z objevování a tvoření. Čím více prostoru vytvoříte, tím lépe.
Podporujte tvořivost tam, kde je její místo.
Nezapomínejte, že fixní způsob myšlení, stereotyp, rutina i stálost mají ve škole i v procesu učení nezastupitelné místo. Originalita pro originalitu může být mnohdy krokem zpět místo vpřed. A kdy může být tvořivost škodlivá? Například pracujete-li v řídicí věži jaderné elektrárny, bude vás tvořivost projevená na pracovišti zaručeně stát pracovní pozici. Jaká další možnost, jak podporovat tvořivého ducha učitelů, vás napadá? Klidně si dejte načas. Tvořivost miluje otázky. Má ráda prostor, kde se nespěchá. Potřebuje čas pro zrození nápadů a jejich zrání. Svědčí jí rozmanité prostředí, barevnost, pestrost a mnohotvárnost. Prospívá jí hravost a spontánnost. Co hodláte kreativnímu člověku nabídnout, aby měl chuť ve vaší škole tvořit? Co by ho mohlo ve vaší škole bavit? Jak ho budete v jeho činnosti podporovat a rozvíjet?
A jak žije tvořivost ve vás?