Trestání žáků

Vydáno:

Žák sedmé třídy dostal z domácího úkolu za 5, za tu pětku trest a ještě puntík do zapomínání. Považujete to v sedmé třídě za normální? Navíc se třídní učitelka netají tím, že se dětem mstí za to, že má ve třídě žáky, se kterými si neví rady.

Trestání žáků
PhDr.
Václav
Mertin
 
 
Jestliže učitel chce řešit nevhodné chování žáků, volí rozmanité způsoby reagování. Může napomínat, psát poznámky, křičet, dávat tresty, nechávat po škole, prosit, vyhrožovat, zvát rodiče do školy..., záleží na jeho dovednostech, rozpoložení, věku žáků i konkrétní konstelaci. Některé postupy plně odpovídají aktuálnímu nastavení školství (jsou tedy lege artis), jiné jsou mlčky tolerovány – přesto, že příliš neodpovídají akceptovatelným pedagogickým zásadám. Pak jsou opatření, která jsou sice používaná, ale zcela neakceptovatelná. Patří mezi ně např. facky, výsměch, ponižování.
Přestože všichni víme, že i v českých školách se tyto praktiky uplatňují, tváříme se, že jde o ojedinělá naplnění skutečnosti, že „učitel je také jen člověk“. Učitel by také jen obtížně obhajoval fakt, že míchá dohromady hodnocení vzdělávacích výsledků s hodnocením chování a jednání. Pak se stane, že pětku dostane žák spíš za to, že zlobí, než že neumí. Každý, kdo byl nucen hodnotit žáka, ví, že zpravidla jde o velmi subjektivní záležitost, takže dokázat tento prohřešek je velmi obtížné. Nicméně v některých případech se tím učitelé netají a před žáky se tváří, že jde o korektní a spravedlivé pedagogické opatření.
Jakkoli tento postup směšování hodnocení vzdělávacích výsledků a chování odsuzuji, nemůžeme obejít otázku, jak se má učitel vypořádat s výraznějšími problémy v chování žáků. Je zřejmé, že ne vždy jde o neschopnost nebo doklad vyhoření učitele. Někdy takto reaguje zoufalý člověk, který chce učit a nedaří se mu to. Školství se i v tomto případě tváří, že k takovým případům vlastně ani nedochází a jestliže snad ano, tak jde patrně o následek závažného psychického problému žáka (pak by se mělo postarat příslušné zdravotnické zařízení nebo středisko výchovné péče).
Neměli bychom také zastírat, že někteří žáci velmi dobře znají své možnosti i hranice, dobře balancují na hraně přestupku, provokují dost inteligentním způsobem, svéráznou formou interpretují existující svobody a vše velmi dobře využívají, aby se mohli chovat podle svého gusta. Existují také žáci hrubě nevychovaní, přicházející z rodin se zcela odlišnými způsoby jednání, a často není v silách učitele „převychovat“ je. Na výraznější problémy skutečně nemá učitel odpovídající nástroje, takže pak nouzově používá postupy, které jsou v delším časovém horizontu zcela neefektivní a skoro bych řekl až protispolečenské. V dítěti se posiluje pocit nespravedlnosti, přechází do jeho podvědomí pohled, že problémy se řeší násilím, že proti síle je bezbranný, kdo má moc, má pravdu apod. Jestliže se navíc tímto pohledem učitel příliš netají, jde o značně nebezpečný signál.
Pětku za nedonesený úkol by v mých očích ospravedlňovalo, kdyby
učitel pravidlo vyhlásil na začátku roku a striktně ho dodržoval.
Pokládám za samozřejmé, že žák úkol dopracuje a že třeba k tomu něco přidá – to ovšem není žádný trest. Jestliže existuje systém puntíků, tak v pořádku, ale puntík a pětka jsou dva tresty, a to není férové. Co tím učitel dokáže? Jak je zřejmé z věty, že jsou ve třídě žáci, se kterými si učitelka neví rady, tak pouze to, že drží na krátké uzdě ostatní žáky, kteří se bojí, aby nedopadli podobně, a současně se snaží, aby přežili do konce školního roku.
Jsem stále víc přesvědčený, že dospělí by měli věnovat maximum své energie a úsilí tomu, aby dítě plnilo jejich požadavky, aby se chovalo způsobem, který podporuje učení i bezpečí ve třídě. Jak by měli postupovat, aby jejich výchova byla efektivní, je jiná a jistě velmi obsáhlá kapitola.
Obranu proti nevhodnému přístupu učitele musejí vést rodiče. Není nutné si stěžovat, ale je žádoucí tlačit učitele, aby vysvětlil, proč tímto způsobem postupuje. Nejjednodušší by v konkrétním případě bylo zajistit, aby chlapec úkoly psal a nosil do školy. Jestliže si je nepoznamená, je na součinnosti učitelky a rodičů, aby je měl zaznamenané a rodiče doma ho dovedli k napsání.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz