TALIS 2013 - Spokojenost učitelů v zaměstnání

Vydáno:

Tento text navazuje na článek o subjektivně vnímané vlastní zdatnosti učitelů (viz Řízení školy č. 11/2014, s. 34) a představuje dílčí výsledky Mezinárodního šetření o vyučování a učení (Teaching and Learning International Survey) 2013 neboli TALIS 2013. Jedná se o šetření s dotazníkem pro učitele a ředitele, jehož hlavním úkolem je zjistit, v jakém prostředí výuky, resp. s jakými podmínkami učitelé ve školách pracují. V České republice šetření realizovala Česká školní inspekce jako součást projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem Všechny dokumenty týkající se šetření TALIS 2013 jsou volně ke stažení na webových stránkách České školní inspekce www.csicr.cz a www.talis.cz.

TALIS 2013 - Spokojenost učitelů v zaměstnání
Mgr.
Vendula
Kašparová
 
národní koordinátorka TALIS
V šetření TALIS 2013 byly sbírány
subjektivní výpovědi učitelů
a jako takové si šetření neklade za cíl prozkoumat, jak podmínky vyučování a učení souvisejí s efektivitou učitelů nebo s výsledky žáků. Vytváří však důležitý a s danou problematikou související indikátor vypovídající o subjektivně vnímané vlastní zdatnosti učitelů, které byl věnován předchozí článek. Kromě toho jsou učitelé i ředitelé dotazováni na spokojenost v zaměstnání, neboť důležitou politickou prioritou je zvýšit atraktivitu učitelské profese a učinit z ní žádané povolání, kam nastupují motivovaní jedinci a ve kterém dobří učitelé setrvají.
O KONCEPTU SPOKOJENOSTI UČITELŮ V ZAMĚSTNÁNÍ
Jak je uvedeno v mezinárodní zprávě z šetření TALIS 2013, koncept spokojenosti v zaměstnání vychází „z pocitu naplnění a uspokojení z práce v daném zaměstnání (Locke, 1969)“, přičemž v rámci spokojenosti učitelů v zaměstnání se rozlišuje zejména mezi spokojeností s povoláním učitele a spokojeností s pracovním prostředím. Mezinárodní zpráva též odkazuje na výzkumy, které naznačují, že
„učitelé bývají obecně spokojeni s těmi aspekty své práce, které se týkají jejich výuky, jako je náplň práce a profesní růst, nicméně bývají nespokojeni s jinými aspekty, které ovlivňují jejich pracovní výkony, jako jsou pracovní podmínky, mezilidské vztahy a plat (Butt a kol., 2005; Crossman a Harris, 2006; Dinham a Scott, 1998)“
a odkazuje na důkazy, že
„spokojenost učitelů v zaměstnání napříč kulturami pozitivně souvisí s jejich subjektivně vnímanou vlastní zdatností (Klassen a kol., 2009; OECD, 2009).“
(OECD 2014, přeloženo VK).
Přitom, jak dále mezinárodní zpráva uvádí, jsou k dispozici empirické důkazy, že
„v rozmanitých pracovních vztazích souvisí spokojenost v zaměstnání s pracovním výkonem (Judge a kol., 2001). (...) Spokojenost v zaměstnání vede ke zvýšené odpovědnosti, z čehož zase pramení lepší pracovní výkony (Lee, Carswell a Allen, 2000; Kardos a Johnson, 2007). Spokojenost v zaměstnání hraje navíc důležitou roli v postojích učitelů a v jejich snaze uspět v každodenní práci s dětmi (Caprara a kol., 2003).“
(OECD 2014, přeloženo VK)
Z šetření TALIS 2013 vyplývá, že ve všech zemích souvisí větší spokojenost učitelů v zaměstnání do jisté míry
s pozitivnějším sebehodnocením své zdatnosti
a naopak. Šetření TALIS 2013 tedy podporuje výše uvedené zjištění o úzkém vztahu těchto dvou charakteristik. Zároveň byly identifikovány další zajímavé vztahy. V Národní zprávě šetření TALIS 2013 jsou kromě prezentací odpovědí učitelů uvedeny některé zjištěné souvislosti mezi celkovou spokojeností učitelů v zaměstnání a dalšími charakteristikami.
V tomto článku je porovnána míra souhlasu učitelů v ČR a v mezinárodním průměru s jednotlivými výroky o spokojenosti učitelů v zaměstnání (mezinárodní průměr je průměr z výsledků za jednotlivé země v šetření TALIS 2013), a sice po tematických oblastech - bylo rozlišováno mezi spokojeností s pracovním prostředím a spokojeností s povoláním učitele, navíc pak byla sledována spokojenost učitelů se svým výkonem v dané škole a nakolik si učitelé myslí, že si společnost povolání učitele váží. Zároveň jsou představeny některé souvislosti s vybranými dalšími zjištěními z šetření TALIS 2013.
Spokojenost učitelů se svým výkonem ve škole a s postojem veřejnosti k učitelům
Ačkoli byl v ČR oproti mezinárodnímu průměru menší podíl učitelů
se svým výkonem
ve škole „rozhodně spokojený“, odpověď
„rozhodně souhlasím“
či
„souhlasím“
(neboli „spokojenost“) v souhrnu vyjádřilo 95 % učitelů v ČR a 93 % v mezinárodním průměru. Přitom, jak bylo uvedeno v minulém článku, učitelé v ČR vnímali svou profesní zdatnost relativně hůře. Celkově menší subjektivně vnímanou zdatnost vyjádřili pouze učitelé v Japonsku, kde byl zároveň ze všech zemí se svým výkonem v dané škole spokojen nejmenší podíl učitelů (tj. 50 %).
Z průměrného výsledku za všechny země zapojené do šetření TALIS 2013 lze usuzovat, že si většina učitelů nemyslí, že by si
společnost povolání učitele vážila
(69 %), přičemž v ČR jsou učitelé v tomto ohledu ještě skeptičtější (88 %). Zde lze identifikovat značné rozdíly mezi zeměmi. Pocit, že si společnost povolání učitele váží, sdílí nejmenší podíl učitelů ve Francii (5 %), na Slovensku (4 %) a ve Švédsku (5 %); naopak v Malajsii dosahuje podíl takových učitelů 84 % a kolem dvou třetin takových učitelů lze nalézt i v Abú Dhabí (Spojené arabské emiráty; 67 %), v Korejské republice (67 %) a v Singapuru (68 %).
Přitom v ČR se
učitelé (muži)
kloní častěji k názoru, že si společnost povolání učitele váží, než učitelky (ženy). Souvislost s délkou praxe učitelů se v ČR neprokázala.
V ČR (stejně jako i ve většině ostatních zemí v TALIS 2013) byla dále shledána pozitivní souvislost mezi pocitem učitelů, že si společnost jejich povolání váží, a příležitostmi, které mají zaměstnanci školy k podílení se na
rozhodování o školních záležitostech.
Učitelé v ČR i v mezinárodním průměru v naprosté většině uváděli, že jsou
se svým pracovním prostředím
spokojeni. Od mezinárodního průměru se ČR odlišuje zejména menším podílem učitelů, kteří by rádi přešli na jinou školu, kdyby to bylo možné (ČR patří mezi země s nejnižším podílem souhlasných reakcí na tento výrok), a dále nižším podílem odpovědi „rozhodně souhlasím“ z celkového podílu souhlasných reakcí na ostatní výroky.
Největší podíl učitelů, kteří jsou celkově ve svém zaměstnání spokojeni, je v Malajsii (97 %) a Mexiku (98 %), a nejmenší naopak v Anglii (Spojené království; 82 %), podprůměrný podíl zaznamenalo např. též Japonsko a Švédsko (obě země 85 %). V Japonsku a Korejské republice lze dále nalézt ze všech zemí nejmenší podíl učitelů, které
práce v jejich škole těší
(78 %, resp. 74 %) a kteří by
doporučili svou školu jako dobré pracoviště
(62 %, resp. 66 %).
Spokojenost učitelů s povoláním učitele
Co se
spokojenosti s povoláním učitele
týče, v ČR i v mezinárodním průměru učitelé v naprosté většině uváděli, že
nelitují svého rozhodnutí stát se učitelem
(92 %, resp. 91 %). Téměř třetina učitelů v ČR i v mezinárodním průměru si však říká, jestli by nebylo lepší,
kdyby si bývali zvolili jiné povolání
(30 %, resp. 32 %), a jen přibližně tři čtvrtiny uvedly, že kdyby si měly znovu vybrat,
zvolily by si opět práci učitele
(73 %, resp. 78 %). Oproti tomu na Slovensku je podíl učitelů, kteří si říkají, zda by nebylo lepší, kdyby si bývali zvolili jiné povolání, nadprůměrný (45 %) a nejvyšší podíl takových učitelů byl zaznamenán ve Švédsku (50 %).
O tom, že výhody učitelského povolání jednoznačně převažují nad jeho nevýhodami, je rozhodně přesvědčeno 22 % učitelů v mezinárodním průměru oproti 5 % v ČR a celkově s tímto výrokem souhlasilo v mezinárodním průměru 77 % učitelů oproti 53 % v ČR. V tomto ohledu zaznamenala ČR nejnižší podíl souhlasu ze všech zemí.
NĚKTERÉ SOUVISLOSTI S CELKOVOU SPOKOJENOSTÍ UČITELŮ V ZAMĚSTNÁNÍ
Do
rozdílů v celkové spokojenosti učitelů v zaměstnání se v ČR
více než do sebehodnocení zdatnosti učitelů promítá vliv charakteristiky školy (například dle přístupu vedení školy, ale též vliv daný odlišným složením učitelů, lokalitou apod.) - do rozdílů v
celkové spokojenosti v zaměstnání
se vliv školy promítá 45 %, do
spokojenosti s pracovním prostředím
se promítá vliv školy 53 % a do
spokojenosti s povoláním učitele
31 %. V rámci téže školy se tedy učitelé liší zejména ve své spokojenosti s povoláním učitele.
V ČR a v dalších 12 zemích jsou
učitelé (muži) se svým zaměstnáním méně spokojeni
než učitelky (ženy), ve dvou zemích (v Japonsku a Abú Dhabí) tomu bylo naopak.
Stojí také za zmínku, že
ředitelé v ČR jsou s pracovním prostředím významně spokojenější než učitelé stejné školy
(bylo provedeno porovnání průměrné hodnoty indexu spokojenosti s pracovním prostředím za všechny učitele s hodnotou indexu ředitele téže školy). Přitom míra spokojenosti učitelů konkrétní školy nemá téměř žádnou souvislost se spokojeností jejich ředitele. Korelace mezi indexem ředitele a průměrem indexů učitelů stejné školy je jen 0,12 - tedy velmi nízká.
S vyšší celkovou spokojeností učitelů v zaměstnání v ČR a v mnohých dalších zemích také statisticky významně souvisí vyšší míra
konstruktivistického přesvědčení, častější či rozmanitější spolupráce mezi učiteli
a vykonávání následujících profesních činností pětkrát ročně a častěji:
pozorování výuky
ostatních učitelů a poskytování zpětné vazby, zapojování se do
společných aktivit napříč třídami a věkovými skupinami
(např. do projektů) a
společná práce s kolegy na svém profesním rozvoji.
Ve všech zemích byla zjištěna negativní souvislost mezi spokojeností učitelů v zaměstnání a názorem učitelů, že je
zpětná vazba ve škole často poskytována pouze s cílem splnit administrativní požadavky.
Učitelé, kteří jsou v zaměstnání spokojenější, navíc ve všech zemích kromě Japonska a Slovenska častěji uváděli, že zpětná vazba má
vliv na to, jak učitelé vyučují
ve třídách. Přitom v ČR byla zaznamenána silná pozitivní souvislost mezi spokojeností učitelů v zaměstnání a názorem, že zpětná vazba má vliv na to, jak učitelé vyučují, a naopak není prováděna pouze za účelem splnit administrativní požadavky. Kromě toho byla silná pozitivní souvislost v ČR také identifikována mezi spokojeností učitelů v zaměstnání a
zaměřením zpětné vazby na chování žáků a vedení třídy.
Má-li učitel v ČR i v mnohých dalších zemích ve třídě více než 10 % žáků s problémy v chování či žáků se slabšími studijními výkony a/nebo stráví více času ukázňováním žáků, jeho spokojenost v zaměstnání bývá nižší.
Spokojenost učitelů zároveň ve všech zemích v šetření TALIS 2013 souvisí se
vztahy mezi učiteli a žáky.
ZÁVĚR
Jak bylo v úvodu tohoto článku uvedeno, spokojenost učitelů v zaměstnání představuje důležitou politickou prioritou, neboť může zvýšit
atraktivitu učitelské profese
a učinit z ní žádané povolání, kam nastupují motivovaní jedinci a ve kterém dobří učitelé setrvají. Jak ukázaly výsledky šetření TALIS 2013, naprostá většina učitelů nelituje svého rozhodnutí zvolit si toto povolání, nicméně si většina z nich nemyslí, že by si společnost povolání učitele vážila, a jen zhruba polovina vnímá výhody tohoto povolání jako jednoznačně převažující nad nevýhodami. Jak bylo uvedeno v předešlém článku, učitelé v ČR zároveň dosáhli relativně nízké míry subjektivně vnímané zdatnosti, a to zejména v oblasti motivace žáků. Zároveň byla ve všech zemích zjištěna souvislost mezi subjektivně vnímanou zdatností učitelů a jejich spokojeností v zaměstnání.
Jak tedy zvýšit spokojenost učitelů v zaměstnání? Z výsledků šetření TALIS 2013 lze usoudit, že zčásti je tomu možné dopomoci tím, že bude učitelům dána
příležitost podílet se na rozhodování o školních záležitostech
a podpoří se ve školách
sdílené a týmové vedení.
Zároveň je možné skrze profesní vzdělávání a vedení učitelů podpořit jejich spolupráci ve škole a pomoci jim s potížemi při řízení výuky, zejména ve třídách s vyšším počtem žáků s problémy v chování, aby neztráceli mnoho času ukázňováním žáků. Šetření také ukázalo, že je důležité, aby byla učitelům poskytována zpětná vazba, zejména v oblasti chování žáků a vedení třídy, a aby tuto zpětnou vazbu učitelé vnímali jako užitečnou a nikoliv prováděnou pouze s cílem splnit administrativní požadavky. Kromě profesního vzdělávání, zpětné vazby a spolupráce učitelů (např. formou týmové výuky, která byla v ČR oproti mezinárodnímu průměru méně běžná a 58 % učitelů ji vůbec nevyužívá) může být schopnost učitelů řídit třídu žáků podpořena také v rámci jejich počátečního vzdělávání, zejména formou praxe výuky ve třídě. Mezi doporučeními v mezinárodní zprávě je možné nalézt též radu, aby ředitelé vytvářeli
příležitosti pro budování dobrých vztahů a spolupráce ve škole
(tj. mezi učiteli a žáky i mezi učiteli navzájem), neboť i ty významně přispívají ke spokojenosti učitelů v zemích v šetření TALIS 2013. Zároveň je důležité pracovat na prestiži učitelského povolání, např. pomocí vyzdvihování příkladů dobré praxe a ocenění učitelů (od slovního až k finančnímu).
ZDROJE
 
OECD.
TALIS 2013 Results: An International perspective on teaching and learning.
OECD, 2014.