Systém personalistiky ve škole

Vydáno:

Důležitou součástí řízení školy je personalistika (personální práce), která je spojená s řízením a vedením zaměstnanců (pedagogických i nepedagogických pracovníků) školy. Zajišťování personalistiky je pravomocí a odpovědností ředitele školy a ostatních vedoucích zaměstnanců pověřených řízením a vedením podřízených zaměstnanců. Personalistika umožňuje vedoucím zaměstnancům využívat schopnosti a motivaci podřízených zaměstnanců k dosahování strategických cílů školy. Vedoucím zaměstnancům k tomu slouží jednotlivé personální činnosti zahrnující výběr, hodnocení, odměňování nebo vzdělávání zaměstnanců, jejichž úspěšné zvládnutí rozhoduje o úspěšném fungování a hospodaření školy.

Systém personalistiky ve škole
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
odborný asistent, katedra personalistiky, fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
ÚKOL PERSONALISTIKY
Úkolem personalistiky je
zabezpečit škole dostatek schopných a motivovaných zaměstnanců
(pedagogických i nepedagogických pracovníků) a jejich pomocí dosahovat strategických cílů školy. Význam schopných a motivovaných zaměstnanců pro úspěch školy je zřejmý. Žádná organizace nemůže fungovat lépe než její zaměstnanci. Rovněž škola potřebuje dostatek schopných a motivovaných zaměstnanců, neboť schopnosti a motivace zaměstnanců (způsobilost a ochota vykonávat sjednanou práci) určují výkon zaměstnanců (výsledek práce a chování), který určuje výkon školy (výsledek fungování a hospodaření).
SYSTÉM PERSONÁLNÍCH ČINNOSTÍ
Personální činnosti slouží k naplňování úkolu personalistiky. Umožňují škole zabezpečovat dostatek schopných a motivovaných zaměstnanců a jejich pomocí dosahovat strategických cílů školy.
Podstatou úspěšného řízení školy je dosažení souladu mezi strategií, organizační strukturou a systémem personálních činností:
 
Strategie
Škola potřebuje dlouhodobou koncepci řízení, která s ohledem na posouzení současného stavu (zhodnocení silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb) definuje smysluplný cíl a optimální způsob fungování a hospodaření školy, zejména nejvhodnější postup zabezpečování, využívání a rozvoje disponibilních zdrojů (materiálních, finančních, informačních, lidských) k dosažení očekávaného výkonu.
 
Organizační struktura
Škola potřebuje vhodné formální uspořádání zaměstnanců a ostatních zdrojů k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu. Základem organizační struktury jsou jednotlivá pracovní místa obsazená jedním zaměstnancem a vymezená souhrnem pracovních úkolů a souvisejících povinností, pravomocí, odpovědností, podmínek a požadavků vykonávané práce.
 
Systém personálních činností
Škola potřebuje optimální systém výběru, hodnocení, odměňování nebo vzdělávání zaměstnanců k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu.
Dosažení souladu mezi strategií, organizační strukturou a systémem personálních činností je podmínkou dosažení očekávaného výkonu školy. Podstatný je ovšem systém personálních činností, protože zaměstnanci jsou aktivní součástí školy, to znamená, že pracují v rámci organizační struktury školy a rozhodují o realizaci strategie školy.
Systém personálních činností ovlivňuje výkon školy tím, že ovlivňuje výkon zaměstnanců. Dosažení očekávaného výkonu školy vyžaduje takový systém personálních činností, který škole umožní ovlivňovat všechny podstatné determinanty výkonu zaměstnanců, to znamená jejich schopnosti, motivaci a podmínky k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu. Základem takového systému personálních činností je:
1)
Výběr zaměstnanců
Škola zabezpečuje schopné a motivované zaměstnance k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu.
2)
Hodnocení zaměstnanců
Škola posuzuje skutečný výkon zaměstnanců za účelem jejich efektivního řízení, spravedlivého odměňování a soustavného vzdělávání k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu.
3)
Odměňování zaměstnanců
Škola spravedlivě oceňuje skutečný výkon zaměstnanců a efektivně stimuluje zaměstnance k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu.
4)
Vzdělávání zaměstnanců
Škola soustavně utváří, prohlubuje a rozšiřuje schopnosti (znalosti, dovednosti a chování) zaměstnanců k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu.
Základní personální činnosti – výběr, hodnocení, odměňování, vzdělávání – jsou součástí personalistiky a náplní práce vedoucích zaměstnanců ve všech organizacích.
ROLE VEDOUCÍCH ZAMĚSTNANCŮ
Současné pojetí personalistiky se vyznačuje
přesunem většiny pravomocí a odpovědností souvisejících s řízením a vedením zaměstnanců na vedoucí zaměstnance na všech stupních řízení organizace.
Každý, kdo v organizaci řídí a vede jiné zaměstnance, musí každodenně zvládat řadu personálních činností.
Vedoucí zaměstnanci naplňují úkol personalistiky, když řídí a vedou podřízené zaměstnance k vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného výkonu a realizaci strategických cílů školy. Vedoucí zaměstnanci přispívají k dosažení úspěchu školy tím, že zajišťují, aby podřízení zaměstnanci využívali svoje nejlepší schopnosti a motivaci k dosažení úspěchu školy. Přitom se očekává, že rovněž vedoucí zaměstnanci využijí svoje nejlepší schopnosti a motivaci k dosažení úspěchu školy.
Ve větších školách
s větším počtem zaměstnanců je možné uvažovat o
zřízení pracovního místa personalisty,
který by odborně podporoval vedoucí zaměstnance při řízení a vedení ostatních zaměstnanců. Personalista může zajišťovat administrativní, koncepční, metodické, analytické a poradenské činnosti související s personalistikou ve škole. Většina pravomocí a odpovědností spojených s řízením a vedením zaměstnanců však musí náležet řediteli školy a ostatním vedoucím zaměstnancům, kteří jsou oprávněni a povinni řídit a vést podřízené zaměstnance.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
ARMSTRONG, M.
Řízení lidských zdrojů. Nejnovější trendy a postupy.
10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007, 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
 
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol.
Řízení lidských zdrojů.
1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012, 559 s. ISBN 978-80-7400-347-9.
 
KOUBEK, J.
Personální práce v malých a středních firmách.
4., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2011, 288 s. ISBN 978-80-247-3823-9.