Světová škola - nabídka pro české základní i střední školy

Vydáno:

Světová škola je místem, kde globální témata tvoří přirozenou součást výuky a života školy; žáci se pod vedením týmu učitelů zabývají aktivně světovým děním a sledují aktuální vývoj v rozvojovém světě; žáci, učitelé i širší veřejnost získávají informace o globální problematice; žáci identifikují místní problémy s globálním přesahem a usilují o jejich řešení; nejméně jedenkrát za rok je ve spolupráci s místní partnerskou organizací uspořádána akce s cílem přispět k řešení vybraného problému.

Světová škola – nabídka pro české základní i střední školy
Mgr.
Eva
Vernerová
 
koordinátorka projektů vzdělávacího programu Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.
Předešlý text vystihuje kritéria, která jsou potřebná k dosažení prestižního titulu
Světová škola,
a zároveň je obsahem certifikátu, který škola získává.
Koncept
Světové školy
je v České republice rozvíjen posledních 6 let, a to díky mezinárodnímu projektu, do kterého se Člověk v tísni zapojil.
V letošním roce převzal nad projektem záštitu místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí pan Karel Schwarzenberg.
Dnes se oceněním pyšní dvacítka českých základních a středních škol a téměř dvě stovky dalších škol z Evropy. Od nového školního roku bychom rádi nabytých zkušeností využili a rozšířili myšlenku
Světové školy
i na další české základní a střední školy. Základní filozofie
podporuje vzdělávání a přípravu žáků na reálný život v globalizovaném světě
a opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků:
uč se – zjišťuj – jednej.
Jednotlivé fáze jsou podrobněji zpracované v Průvodci projektem Světová škola, volně stažitelném na
Proč by vás mohla certifikace Světové školy zaujmout?
 
Jedná se o značku, která shrnuje cíle a principy globálního rozvojového vzdělávání aplikované na konkrétních školách v ČR.
 
Máte možnost stát se jedinečnou školou ve vašem okolí.
 
Účastí v programu dáváte najevo, že vaše škola vede žáky i učitele k porozumění světu, ve kterém žijí, a podporuje je v jeho aktivním vytváření.
 
Certifikát lze získat v průběhu jednoho školního roku (platnost jsou dva roky s možností prodloužení).
Vzdělávací program Varianty
funguje na intenzivní spolupráci s několika školami, kterým nabízí metodickou podporu, semináře, publikace a další. Pokud by vaše škola měla zájem usilovat o ocenění
Světová škola,
můžete počítat s tímto kompletním servisem z naší strany. Co je naopak nezbytné ze strany školy pro úspěšnou spolupráci a naplnění cíle, je
fungující školní tým několika pedagogů a motivovaných studentů
a jejich účast na úvodním a závěrečném semináři.
Zkušenosti z praxe
Domníváme se, že zkušenosti pedagogů i ředitelů škol se
Světovou školou
jsou nejvhodnějším způsobem k vyjádření toho, že aktivity realizované v rámci
Světové školy
jsou pro žáky i pedagogy, a tedy i pro školu, velkým přínosem.
Jednotliví pedagogové odpovídali na otázku:
„Proč si myslíte, že by mohly být další školy motivované něco podobného realizovat?“
Tyto školy budou mít možnost se zviditelnit ve své obci a okolí, seznámí se s globální tematikou, na kterou se většinou neklade takový důraz. Získají kontakty na osoby, se kterými by se běžně nesetkaly. A organizovaná akce se vymyká běžným akcím pořádaným na školách.
Mgr. Lucie Popovičová, Mgr. Martina Benedikovičová, Sportovní gymnázium Vrbno pod Pradědem
Poznáte nové kamarády, kolegy, rozšíříte své poznání o zajímavá, potřebná globální a rozvojová témata, budete skvěle naplňovat průřezová témata Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova a ostatní mezipředmětové vztahy, budete pracovat netradičními zajímavými metodami, získáte spoustu výborného metodického i výukového materiálu, budete se moci setkávat a vzdělávat v dané problematice na společných setkáních, spojíte teorií s praxí, škola získá prestižní certifikát Světová škola, kterého si my v naší škole osobně budeme velmi považovat.
Mgr. Vlasta Geryková, ředitelka ZŠ Dukelská, Příbor
Pro mě osobně projekt Světová škola 2 splňuje nejpřísnější nároky, které projektům dávám. Za přínosy považuji, že se vytvořil žákovský a pedagogický tým, který i když se průběžně obměňoval, vydržel až do konce. Ale konec je míněn opravdu jen z pohledu časového harmonogramu, protože dobrý projekt nekončí závěrečnou zprávou. Dobrý projekt nastartuje mechanismy, které pokračují i po oficiálním ukončení. Světová škola 2 takovým projektem je.
Mgr. Břetislav Svozil, Ph. D., ředitel ZŠ a MŠ Deblín
V profesním i učitelském životě někdy člověk více lituje toho, co neudělal vůbec, než toho, co udělal špatně. Kdybych do tohoto projektu nešel, měl bych mnohem více času a méně starostí, ale také mnohem méně zkušeností.
Mgr. Bohuslav Sedláček, ZŠ Vsetín Rokytnice
Kam se obrátit
Rádi Vám poskytneme podrobnější informace ke kritériím a časovému průběhu akcí kdykoliv v průběhu léta. Předběžný zájem prosím vyjádřete
do 14. září 2012
na
eva.vernerova@clovekvtisni.cz.
Další informace najdete na