Podpora wellbeingu a chování dětí a mladistvých válečných uprchlíků

Válečný konflikt na Ukrajině je bezesporu událostí přímo ovlivňující prakticky celou Evropu, která bude mít mnohaleté a dalekosáhlé důsledky pro všechny z nás. Zejména pro každého uprchlíka, vojáka a každé dítě, se kterým se nyní potkáváte a vzájemně poznáváte ve svých školách, třídách, v družině, na kroužku, v klubu nebo ve svém okolí. Abychom vám mohly nabídnout některé ověřené principy a postupy podporující dobré začlenění dětí a mladistvých do komunity, představíme vám základní faktory, které ovlivňují wellbeing a chování dětí (i rodičů) v podobných situacích.

Podpora wellbeingu a chování dětí a mladistvých válečných uprchlíků
Mgr.
Anna
Kubíčková
expertka ČOSIVa koordinátorka projektu Škola pomáhá ohroženým dětem
Mgr.
Klára
Šimáčková-Laurenčíková
vládní zmocněnkyně pro lidská práva a zakladatelka ČOSIV
Co děti a mladistvé ovlivňuje?
Před příchodem k nám zažívaly rodiny různé náročné situace. Většina rodin se musela rozdělit. Ženy a děti musely ponechat své příbuzné v nebezpečných a nejistých podmínkách. Opustily své domovy, přátele, jistoty a celý svůj dosavadní život. Zážitky z válečné situace i útěku do relativního bezpečí jsou samy o sobě velmi stresující a potenciálně traumatizující pro každé dítě i rodiče či jeho pečovatele. Děti tak:
*
často žijí s akutně
traumatizovaným či vystresovaným rodičem
, jenž může mít obtíže zajišťovat základní životní potřeby dítěte, včetně pocitu bezpečí a sounáležitosti;
*
mají
těžké zkušenosti
před útěkem, v průběhu a po příjezdu (u některých stále trvají