Strategický rámec Česká republika 2030

Vydáno:

V dubnu 2017 odsouhlasila vláda Bohuslava Sobotky „Strategický rámec Česká republika 2030“. Dokument1) nastavuje cíle, kterých by Česko mělo dosáhnout v příštím desetiletí. Jeho naplnění by mělo zvýšit kvalitu života v České republice a nasměrovat naši zemi k rozvoji, který bude udržitelný po sociální, ekonomické i environmentální stránce. Vzdělávání je zde považováno za důležitý nástroj k podpoře naplnění cílů a opatření ve všech šesti klíčových oblastech strategického rámce.

Strategický rámec Česká republika 2030
PhDr.
Jan
Voda,
Ph.D.,
katedra primární pedagogiky, PedF UK; ředitel školy
Potřeba strategického plánování
Strategické plánování je nutným předpokladem pro
dobré vládnutí
a soudržnost politiky na národní, krajské a místní úrovni. Zároveň slouží jako převodní mechanismus pro české závazky vůči Evropské unii a globálnímu společenství. Účinný strategický plán má obsahovat
popis žádoucích směrů
dlouhodobého vývoje, představu, jak se nejlépe připravit na budoucí vývoj vnějších podmínek, a poskytovat objektivní základ pro rozhodování o prioritách.
Mezi hlavní požadavky na strategický plán patří
dlouhodobost
2)(přesahuje jedno volební období),
systematičnost
(komplexně mapuje všechny podstatné oblasti),
řešení prioritních aspektů
,
provázanost
(jednotlivé kroky neexistují samy o sobě) a v neposlední řadě
reálnost
(uskutečnitelnost jak z ekonomického hlediska, tak z hlediska sociálních podmínek). V procesu plánování je třeba ještě zdůraznit požadavek na
otevřenost
(proces přípravy je veřejný, tedy otevřený vůči podnětům a kritice veřejnosti) a během implementace
soustavnost
(tj. nezbytnost neustálého hodnocení vstupních podmínek a na základě toho
modifikace
zaměření jednotlivých dílčích cílů, aniž by se měnil základní strategický směr).
Česká republika 2030
aktualizuje
Strategický rámec udržitelného rozvoje
3) z roku 2010. Byl vytvořen jako konsensuální dokument, podle něhož by se měla orientovat tvorba dalších strategických a koncepčních materiálů4), kterých má Česká republika v současné době kolem 150.
Vznik dokumentu
Dokument je výsledkem více než ročního participativního procesu5), který probíhal od září 2015 a byl koordinován odborem pro udržitelný rozvoj Úřadu vlády České republiky. Podle vyjádření tvůrců z něj široká míra spolupráce činí dokument nadresortní, promyšlený a nadstranický, jenž přináší konsensuální pohled na silné a slabé stránky našeho státu a formuluje cíle zásadní pro dlouhodobý rozvoj naší země.
Česká republika 2030
vznikala v době, kdy globální společenství na půdě Organizace spojených národů v sedmnácti
Cílech udržitelného rozvoje
zformulovalo svou vizi budoucího světa.
Udržitelný rozvoj
Klíčovým slovem dokumentu je „udržitelný rozvoj“. Materiál
Česká republika 2030
je součástí společného úsilí o udržitelný rozvoj Evropské unie a zároveň příspěvkem České republiky k naplňování globálních
Cílů udržitelného rozvoje
6), přijatých Organizací spojených národů v roce 2015. Udržitelný rozvoj znamená
respekt ke světu
, jaký jsme zdědili od svých předků, respekt k limitům přírody a planety a zajištění stejných možností pro rozvoj generací, jež přijdou po nás. Snahou přitom není zakonzervování světa, nýbrž jeho zlepšování budováním soudržné společnosti, hospodářské stability a místa pro plnohodnotný život.
Dokument je v souladu se zákonem o životním prostředí7), jímž je udržitelný rozvoj vymezen jako takový rozvoj, který „naplňuje potřeby přítomných generací, aniž by ohrozil schopnost naplňovat je i generacím budoucím, a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystémů“.
Obsah a uspořádání Strategického rámce
Jedná se o tematicky rozsáhlý dokument s celkovým počtem 396 stran. Pro přehlednost jsou jednotlivé odstavce číslovány a v levé části opatřeny popisky. První tři části (Úvod, Vize a Principy udržitelného rozvoje) definují základní pojetí rozvoje, představují proces vzniku dokumentu a popisují obecnou vizi rozvoje do roku 2030.
Česká republika 2030
formuluje své cíle celkem
v šesti klíčových oblastech
:
Lidé a společnost
(sem spadá rovněž
podoblast Vzdělávání
),
Hospodářský model
,
Odolné ekosystémy
,
Obce a regiony
,
Globální rozvoj
a
Dobré vládnutí
. Následuje shrnutí
Analýzy rozvoje
v podobě šesti SWOT tabulek (přehled silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb), po jedné pro každou tematickou klíčovou oblast (samotná analýza je přílohou č. 2).
V klíčových oblastech jsou formulovány
vize
rozšířené pro danou oblast a představen žádoucí směr vývoje příslušné tematické oblasti. Každou klíčovou oblast uzavírá
seznam strategických cílů
a jejich konkretizace v podobě
cílů specifických
.
K měření naplňování specifických cílů jsou určeny
indikátory
v příloze č. 1. Indikátory jsou otevřenou datovou sadou, která bude sloužit především jako podklad pro vypracování ucelené zprávy o kvalitě života a její udržitelnosti, předkládané odborem pro udržitelný rozvoj každé dva roky.
Relativně stručná je pasáž Implementace strategického rámce, v níž je uvedeno, že v návaznosti na schválení
České republiky 2030
bude v roce 2017 připraven a vládě k projednání předložen implementační dokument. V samotném závěru materiálu je uveden obsáhlý seznam literatury na 29 stranách.
Vize: Jaká má být Česká republika v roce 2030?
Z dokumentu citujeme (s. 10): „Česká republika je v roce 2030 demokratickým, právním státem založeným na respektu k občanským, politickým, hospodářským a sociálním právům svých obyvatel a rozvíjejícím svou kulturně danou identitu. Zajišťuje vysokou kvalitu života populace a současně respektuje přírodní a územní limity a chrání biologickou rozmanitost. Cíleně také napomáhá dosažení těchto hodnot jinde ve světě. Udržitelný rozvoj České republiky je poměřován zvyšováním kvality života každého jednotlivce i společnosti jako celku. Naplňuje potřeby přítomných generací, aniž by ohrozil schopnost budoucích generací naplňovat ty své. Česká republika je soudržnou, aktivní a podnikavou společností rovných příležitostí a minimalizuje strukturální a sociální nerovnosti. Společnost a struktury rozhodování jsou odolné a pružné, schopné včas rozpoznat možná vývojová rizika a racionálně reagovat na neočekávané změny a měnící se dynamiku globálního vývoje. Odolnost společenských vazeb a struktur a věcné řešení problémů jsou posilovány diskusí a dohodou.“
Pro oblast
Lidé a společnost
je vize konkretizována takto (s. 27):
„Česká republika je soudržnou společností vzdělaných, odpovědných a aktivních obyvatel. Společnost je soudržná díky funkčním rodinám a participujícím komunitám, důstojné práci, dostupné kvalitní zdravotní a sociální péči, rovnému přístupu ke kultuře a
efektivnímu vzdělávacímu systému
, který umožňuje každému dosáhnout individuálního maxima vzdělání a podporuje rozvoj přenositelných kompetencí. Lidé žijící v této společnosti dávají přednost zdravému životnímu stylu, žijí ve zdravém prostředí a upřednostňují uvědomělou spotřebu. Materiální i nemateriální potřeby jednotlivce jsou naplňovány za předpokladu minimalizace environmentálních dopadů a sociálního vyloučení.“
Konečně pro
podoblast Vzdělávání
jsou strategický cíl a specifické cíle formulovány následovně8) (s. 46-47):
Vzdělávání rozvíjí individuální potenciál jedinců a jejich schopnost zvládat i ovlivňovat změny a podporuje soudržnou společnost orientovanou na udržitelný rozvoj.
4.1
Vzdělávací systém je inkluzivní a vzájemně prostupný, neselektuje žáky a žákyně v útlém věku na talentované a netalentované a omezuje závislost vzdělávacích drah a výsledků na jejich socioekonomickém zázemí.
4.2
Systém vzdělávání podporuje učitele, učitelky a další vzdělavatele, aby ve vzdělávání dokázali přinášet potřebné změny a převzít roli průvodců účastníků vzdělávání v měnícím se světě. Je otevřený intenzivnímu kontaktu s reálným světem a zapojuje všechny aktéry ve vzdělávání.
4.3
Vzdělávání zajišťuje každému přístup k rozvoji přenositelných kompetencí, potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život. Systém zahrnuje přiměřený všeobecný základ nezbytný pro další vzdělávání, zapojení do společnosti i pro porozumění vzájemné provázanosti současného světa.
4.4
Systém celoživotního vzdělávání je veřejně garantovaný a široce dostupný: Zaměřuje se jak na profesní vzdělávání, tak i na vzdělávání v oblasti přenositelných dovedností.“
Hlavní teze pro podoblast vzdělávání
Školní vzdělávání musí především učit připravenosti na změnu
Globalizovaný svět bude přinášet více výzev a lidé v něm budou potřebovat širší záběr a schopnost orientace. Vzrůstá potřeba rozvoje digitální gramotnosti, roste naléhavost
rozvoje gramotností
vztahujících se k nakládání s reálným světem (přírodovědná, environmentální, polytechnická, jazyková, finanční, píše se též o zdravotní gramotnosti; dále etika, logika, systémové myšlení). Vzdělávání musí učit kritickému myšlení a připravenosti zvládat změny a posilovat schopnost tyto změny ovlivňovat a usměrňovat. V tomto směru počítá strategie s revizí obsahů kurikulárních dokumentů.
Vzdělávání musí být rozvojem všeobecných kompetencí
Smysl vzdělávání nesmí být zužován na přípravu pracovní síly pro trh práce, resp. pro potřeby zaměstnavatelů projevující se v daném momentě. Jeho cílem v 21. století musí být
rozvoj kompetencí
pro celý aktivní občanský, profesní i osobní život (jako je např. občanská participace, iniciativa a podnikavost, kreativita, komunikace a spolupráce či řešení konfliktů a problémů, chování v krizové situaci a jiné „měkké“ dovednosti).
V obsahu vzdělávání musí být důležitým aspektem transdisciplinarita, tj.
propojení různých oborů
a oblastí lidské činnosti - porozumění vzájemné propojenosti společenských a přírodních, lokálních a globálních, minulých a budoucích procesů s cílem přijmout spoluzodpovědnost za vytváření světa, ve kterém žijeme. K tomu je zapotřebí pěstovat také
rozmanitost aktivních a participativních vzdělávacích přístupů a metod
. Naopak je
potřeba snížit velké množství osvojovaných faktů
, které brání kreativitě a hlubšímu poznání vyučovaného tématu.
Žáci a žákyně by neměli být selektováni v nízkém věku
Stát zajistí, aby vzdělávací systém i nadále plnil svou
socializační funkci
podporující soudržnost společnosti. A to prostřednictvím vytvoření takových podmínek ve vzdělávání, včetně personální a prostorové kapacity, v jejichž rámci má každý žák nebo žákyně bez rozdílu příležitost začlenit se a vzdělávat se v hlavním vzdělávacím proudu. Mezi různými vzdělávacími cestami musí existovat vzájemná prostupnost.
Vysoké školy jako autonomní centra vzdělanosti
Dokument hovoří o čtyřech základních a stejně významných funkcích vysokých škol. Mají být:
1)
centry vzniku
nových poznatků a inovací
, které přinášejí prospěch celé společnosti ve formě nového vědění, produktů či služeb;
2)
centry vzdělanosti, kde se tyto poznatky, vědění a typ myšlení předávají lidem a umožňují jim osobní rozvoj;
3)
institucemi připravujícími vysoce kvalifikované odborníky a odbornice pro svět práce;
4)
prostorem rozvoje aktivního občanství, nezbytného pro další fungování demokratické společnosti; vysoké školství má být dostupné všem bez ohledu na jejich sociální a ekonomické postavení a zůstat veřejným statkem a veřejnou odpovědností.
Věda a výzkum jako cesta k poznání a inovacím
Kvalitní vědecká a výzkumná činnost je základním prostředkem, jak dlouhodobě dosahovat inovací a zvládat tak hospodářské, společenské, environmentální a další změny.
Vzdělávat se je třeba celý život
Je deklarována podpora celoživotního vzdělávání u celé populace, a to občanského i profesního, včetně zapojení věkových skupin 55+ (i 65+) do vzdělávání, a získávání kompetencí spojených s fungováním v měnícím se světě.
Klíčová je podpora role vzdělávajících
Předpokladem realizace strategických cílů je
zajištění kvalitní výuky vzdělávajícími
. V dokumentu se počítá s provedením systémových změn v pregraduálním i dalším vzdělávání vzdělávajících, v jejich metodické podpoře při zvyšování kvality, tak aby dokázali být nositelem změny a převzít roli průvodců učením v měnícím se světě.
Otevřenost vzdělávání
Otevřenost spolupráci znamená podporovat iniciativy zdola,
propojování
různých forem vzdělávání a různých vzdělávacích institucí (formální a neformální, školní a mimoškolní, počáteční a další vzdělávání),
spolupráci
rodiny a školy ve smyslu větší participace rodičů na vzdělávání jejich dětí. Nutné je pěstování rozmanitosti aktivních a participativních vzdělávacích postupů a metod. Mezi podporované přístupy by měly patřit zejména
konstruktivistické pojetí výuky
, systémové myšlení a rozvoj schopnosti adaptace na změnu.
Vzdělávání jako katalyzátor porozumění principům udržitelného rozvoje
Vzdělávání je důležitou oblastí, která zásadním způsobem podmiňuje směřování České republiky k udržitelnému rozvoji. Podoba a obsah vzdělávání musejí být takové, aby podpořily naplnění cílů strategického rámce
Česká republika 2030.
V této souvislosti bude provedena
revize obsahu kurikulárních dokumentů
a důležité místo v nich zaujme rozvoj kompetencí pro udržitelný rozvoj a aktivizující participativní metody zaměřené na
vlastní iniciativu žáků
. Současně bude potřeba zvýšit účast pedagogů na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřeném na koordinaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj na školách.
Závěr
V tomto textu jsme provedli výtah z obsahu strategického rámce
Česká republika 2030
se zvláštním zřetelem na oblast vzdělávání. V závěru si dovolíme několik vlastních komentářů.
Strategický rámec
Česká republika 2030
ukládá úkoly primárně státní správě. Konkrétní kroky směřující k naplnění cílů jsou v gesci příslušných ministerstev a Úřadu vlády České republiky. K
aktivnímu podílu
na jeho naplňování jsou však zváni a vybízeni všichni občané a občanky, firmy, sociální partneři či neziskové organizace. Zcela jistě se tato výzva dotýká i učitelů a ředitelů škol jako klíčových aktérů budoucího vývoje společnosti. Je třeba, aby učitelé aktivně vstoupili do diskuse o budoucí podobě školy a vyjadřovali se průběžně k návrhům na revizi školního kurikula.
Svět v roce 2030 si dokážeme představit jen mlhavě. Existuje např. prognostická studie vypracovaná pro vládu Spojených států
Globální trendy 2030: Alternativní světy
9)nebo zpráva Světového ekonomického fóra
Budoucnost práce
10), která predikuje, jaké dovednosti budou žádané na trhu práce do konce roku 2020. Oproti tomu americký teoretik managementu Michael Hammer píše: „
Zapomeňte na plánování budoucnosti
na pět let dopředu; zdá se, že pohlédnout jen za horizont nejbližších dvanácti měsíců je nad síly kohokoli z nás!“11)
Strategický rámec
Česká republika 2030
formuluje 101 specifických cílů. Jak ale říká David Allen ve své knize
Mít vše hotovo
12): „
Zapomeňte na stanovování cílů
. Soustřeďte se radši na postupy! Cíle jsou dobré na plánování pokroku, ale postupy jsou dobré pro skutečné dělání pokroku.“ S velkou pozorností je proto třeba sledovat vlastní implementaci strategického rámce. Implementační dokument, který měl být v návaznosti na schválení
České republiky 2030
připraven a předložen vládě k projednání, není ještě na začátku roku 2018 k dispozici.
Konečně s jistými obavami pročítáme sloh dokumentu. Výrazy jako „
demokratizace vzdělávání“
, „
participativní přístupy“
, „
zapojení jedince do společnosti ve všech ohledech“
či „
aktivní občanský, profesní i osobní život“
jsou sice květnaté co do slovního vyjádření, obecně jistě platné, ale současně vyznívají jako
klišé
. Hrozí riziko, že tyto výrazy pro své nadužívání ztratí životnost a obsah, stanou se floskulemi a prázdnou politickou proklamací.
Jak to s námi tedy v roce 2030 dopadne, na to si musíme nejen počkat, ale také se o to všichni aktivně přičinit.
1 https://www.cr2030.cz
2 Ačkoli se horizont roku 2030 může zdát poměrně vzdálený, již dnes existuje např. iniciativa Vize2050; viz http://vize2050.cz/
3 https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/km-srur_cr-20100111.pdf
4 Celostátní informační systém strategických a koncepčních dokumentů je dostupný zde: https://www.databaze-strategie.cz/
5 Podrobnosti na https://www.vlada.cz/cz/ppov/udrzitelny-rozvoj/aktuality/-informace-o-priprave-strategickeho-dokumentuceska- republika-2030-142957/
6 Závěrečný dokument s názvem
Přeměna našeho světa:
Agenda
2030 pro udržitelný rozvoj
, jehož jádrem je 17 cílů udržitelného rozvoje (Sustainable Development Goals, SDGs) s celkem 169 podcíli, byl přijat Valným shromážděním OSN na summitu Organizace spojených národů o udržitelném rozvoji v New Yorku v září 2015. Viz http://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/
7 Zákon č. 17/1992 Sb.
8 https://www.cr2030.cz/cile/1-4-vzdelavani/
9 https://globaltrends2030.files.wordpress.com/2012/11/global-trends-2030-november2012.pdf
10 http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
11 HAMMER, M.
Agenda
21: co musí každý podnik udělat pro úspěch v 21. století.
Praha: Management Press, 2012.
12 ALLEN, D.
Mít vše hotovo: umění produktivity bez stresu
. Brno: Jan Melvil Publishing, 2016