Staňte se součástí IN-Generation.cz

Vydáno:

Projekt IN-Generation.cz je celorepublikový projekt zaměřující se na vzdělávání žáků základních škol prostřednictvím jejich učitelů a rodičů v oblasti etické internetové gramotnosti. Projekt je vymyšlen a realizován institutem ELAI (European Leadership & Academic Institute) ve spolupráci se společnostmi Google, Prestigio a Vodafone pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Staňte se součástí IN-Generation.cz
 
Martina
Vošahlíková
 
projektová manažerka, European Leadership & Academic Institute v.o.s.
„Chceme motivovat žáky, učitele i rodiče k tomu, aby využívání internetu nevnímali jako hrozbu, ale jako příležitost pro osobnostní růst mladé generace,“
říká David Hawiger, člen expertního týmu projektu a dlouholetý lektor v oblasti vzdělávaní v ICT. Cílem projektu je podpořit zvyšování úrovně internetové gramotnosti v České republice a pomoci školám naplnit standardy výuky ICT.
Projekt IN-Generation.cz
se zaměřuje především na moderní a aktuální témata spojená s internetem, která se doposud na českých školách ve větší míře nevyučují, například digitální svět kolem nás, digitální stopy, online identity, komunikace v online prostředí, zacházení s online reklamou, efektivní vyhledávání na internetu, zodpovědné a etické chování na internetu, citování internetových zdrojů či prevence plagiátorství.
Projekt IN-Generation.cz probíhá přímo na základních školách po celé České republice, doposud se jej s nadšením zúčastnila přibližně stovka škol. Školám projekt nabízí tyto základní aktivity:
 
originální vzdělávací materiály pro učitele vytvořené zkušenými lektory, dostupné na webu projektu,
 
metodickou dílnu pro učitele všech předmětů se zkušeným lektorem,
 
zapojení do online komunity pro sdílení zkušeností se vzdělávacími materiály a aktivitami projektu,
 
spolupráci při tvorbě vzdělávacích materiálů,
 
interaktivní multimediální vzdělávací programy pro děti,
 
účast na projektových dnech a dalších projektových aktivitách opírajících se o využití online nástrojů.
Témata a jejich vzdělávací cíle:
 
Digitální svět
– žák si zvýší povědomí o digitálních zařízeních a možnostech jejich využití při řešení životních situací.
 
Užitečné weby
– žák získá povědomí o užitečných webových stránkách na internetu a možnostech využít je při řešení situací v běžném životě.
 
Vyhledávání a klíčová slova
– žák pochopí kategorizaci informačních zdrojů a účel klíčových slov.
 
V digitálním světě slušně a odpovědně
– žák se zorientuje v pravidlech slušného chování při komunikaci v digitálním světě. Pomocí protichůdných příkladů si vyjasní vybraná pravidla netikety.
 
Komunikujeme v digitálním světě i mimo něj
– žák posoudí výhody a nevýhody komunikace s využitím digitálních prostředků a výhody a nevýhody komunikace bez nich. K různým způsobům komunikace přiřazuje typické příklady ze života.
 
Odhalit záměr
– žák se naučí rozpoznat od sebe formu („jak“) a obsah („co“) žádosti a oddělit uvažování o obojím. Žák vnímá rizika negativních dopadů manipulativních žádostí a seznámí se s některými způsoby obrany.
 
Digitální stopa
– žák si uvědomí, jak a kdo spoluvytváří jeho digitální stopu. Dokáže pojmenovat pozitiva i rizika, která tato digitální stopa může mít, a počítá s nimi při sdělování osobních informací na internetu.
Cílem projektu
je nabídnout:
 
Učitelům:
 
ukázky a nápady digitálních vzdělávacích materiálů zaměřených na danou problematiku,
 
krátké aktivity do vyučovacích hodin i celé výukové plány pro samostatnou i skupinovou práci ve třídě (upravené také pro výuku bez internetu, počítačů či interaktivních tabulí),
 
prostor a podmínky pro další tvorbu vzdělávacích materiálů a jejich sdílení s ostatními kolegy.
 
Dětem:
 
multimediální interaktivní představení k tématům projektu,
 
zábavně-vzdělávací aktivity,
 
spoluúčast na tvorbě vzdělávacích aktivit pro vrstevníky, ale i učitele a rodiče (prostřednictvím YouTube kanálu projektu).
 
Rodičům:
 
účast na seminářích pod vedením zkušených lektorů,
 
rady a informace pro práci s dětmi nad materiály, se kterými pracovaly ve škole.
Ohlasy na pilotní fázi projektu
„Nejedná se o pasivní sledování dění, žáci se aktivně zapojují do aktivit projektu a sami je spoluvytvářejí, takové učení je velice cenné,“
dodává Mgr. Daniel Preisler, ředitel ZŠ Česká Kamenice.
Jak se zapojit?
Navštivte nás na IN-Generation.cz nebo nám napište na vosahlikova@elai.cz.

Související dokumenty