Správa ICT je nedílnou součástí managementu školy

Vydáno:

Informační a komunikační technologie (ICT) přestávají být ve školství parametrem, který odlišuje školy mezi sebou. Naopak jejich existence je automaticky předpokládána - žáky, rodiči, zřizovatelem i státem. Počítačem řízené ověřování se dokonce stává celorepublikovým tématem, přičemž málokdo se pozastavuje nad problémem, nakolik je zajištěna funkcionalita příslušných technologií.

Správa ICT je nedílnou součástí managementu školy
Mgr.
David
Hawiger
 
člen Jednoty školských informatiků, ZŠ Bělotín
Mgr.
Petr
Naske
 
předseda Jednoty školských informatiků
KDO NA ŠKOLÁCH ZAJIŠŤUJE SPRÁVU ICT
Jednota školských informatiků (JSI) dlouhodobě upozorňuje na
problém nesystémového přístupu ke správě ICT v regionálním školství.
Přitom první snahou o nabídku metodické podpory školám pro správu ICT pomocí vhodné strategie byl před lety
projekt „Internet do škol“
(Státní informační politika ve vzdělávání, dále jen „SIPVZ“). V rámci realizace projektu SIPVZ se pojmenovaly dříve nevídané role - ICT manažer, ICT pedagog, ICT metodik a ICT správce.
V JSI převládá názor, že na celorepublikové úrovni je jako jediná zcela opomíjená právě role ICT správce. Přitom o její potřebnosti svědčí i fakt, že o údržbu ICT se nezřídka stará buď ICT pedagog nebo jmenovaný ICT metodik (při sníženém úvazku) či vzdělaný a funkčně zařazený ICT manažer-koordinátor. Nemálo škol zajišťuje správu ICT také externí firmou či nasmlouvaným nepedagogickým pracovníkem; je jasné, že následně jsou nasnadě spíše problémy pracovně-právní a také vyjednání přesného zadání pro tuto externí dodávku služeb. Na tomto zadání se bezesporu vedení školy a učitelé, kteří s ICT ve škole pracují, musí podílet.
ICT SPRÁVA Z MANAŽERSKÉHO POHLEDU
Vedení škol je v současné době konfrontováno snahou vnést do řízení školy prvky moderního managementu. Přitom se víceméně opírá o jeho čtyři základní pilíře - plánování, organizování, vedení lidí, kontrola a hodnocení. Pokusme se u každého pilíře určit základní priority pro kvalifikovaný management správy ICT.
Plánování
 
Škola zajišťuje, aby byly v rovnováze všechny základní složky ICT (hardware, software, netware) i lidské zdroje nutné pro jejich údržbu. Přitom škola sleduje celkové náklady na provoz a průběžně je vyhodnocuje vzhledem k budoucím investicím.
 
Škola respektuje, že rozvoj techniky ve škole je možný jen tehdy, pokud je zajištěn stabilní provoz stávajícího systému.
Organizace
 
Osoba zajišťující ICT správu je pevně ukotvena v organizační struktuře školy.
 
Zajištění ICT správy vychází z potřeby školy, které jsou s ICT správcem smluvně ukotveny.
Vedení lidí
 
Role ICT pedagoga, ICT metodika či ICT koordinátora je od role ICT správce odlišná - ICT správce není nutně učitelem, vychovatelem, didaktikem, mentorem ani koučem.
 
Škola písemně ukotvuje zodpovědnost uživatelů a jejich komunikaci s ICT správcem.
Kontrola a hodnocení
 
Vedení školy má s ICT správcem dohodnutá pravidla pro evidenci jeho práce a přebírání výstupů.
 
Vedení školy zná cenu práce ICT správce a oceňuje ho na základě písemné dohody (buď na základě evidence, nebo přebírání výstupů).
Co když se nedostává času či zdrojů?
Existuje nemálo vedení škol, jež si je vědomo důležitosti kvalifikované správy ICT. Přesto existuje i druhá skupina, která z objektivních či subjektivních důvodů nevytváří potřebné podmínky. Dokud nebude strategickým zájmem státu stabilní a kvalifikovaná správa ICT na školách, je dobré si uvědomit, že tato nemusí být nutně řešena z interních zdrojů školy. V takovém případě se nabízí
účelová podpora státu
(například formou grantů či obdobných dotačních aktivit),
účelová podpora zřizovatele, kooperace s ostatními školami v regionu
nebo kombinace výše uvedených možností.
ZÁVĚR
Tento článek je prvním výkopem k tématice škola a správa ICT. Na základě vyhodnocení zájmu vás čtenářů budeme připravovat případné
další články
na toto téma nebo odpovědi na časté otázky, které si jako škola v oblasti správy ICT kladete. V rámci Jednoty školských informatiků funguje diskuzní fórum jako podpora mezi správci sítě, k diskuzi na tato témata je možné využít i diskuzní prostor na portálu RVP.CZ.
V přehledu v tabulce vám představujeme několik poznámek, které možná na jednání vedení školy a „správců sítě“ mohou zaznít.
Jak máte ve své škole nastavené fungování ICT právě vy?
DESET BODŮ, KTERÝMI SPRÁVCE ICT MŮŽE OSLOVIT VEDENÍ ŠKOLY
 
Ve škole existují pravidla užívání ICT techniky, se kterými jsou všichni seznámeni a na kterých spolupracovali učitelé, správci ICT i vedení školy.
 
Žáci i učitelé znají svou
odpovědnost jako uživatelé ICT
a znají cenu případné opravy závad na technologiích ve škole.
 
Při dohodě vedení školy a správců ICT techniky
o pracovní náplni
jsou uvedeny činnosti, které s výkonem práce souvisí, a vedení školy je seznámeno s „ceníkem“ a časovou náročností takových činností.
 
Škola podporuje roli
ICT metodika
jako komunikátora mezi správci ICT, učiteli a žáky. Vzájemně jsou stanoveny odpovědnosti a scénáře při řešení problémů.
 
Škola se dohodne se správci ICT na podobě dalšího vzdělávání v oboru, příslušné náklady na kurzy i materiály jsou včas zařazeny do rozpočtu.
 
Při
nasazení nových technologií
je vhodné vedení školy a zřizovatele včas upozornit na dopad technologie na stávající pracovní náplň správců ICT.
 
Uživatelům ve škole je vhodné nabídnout přiměřenou podporu formou „helpdesk“, přizpůsobenou formám komunikace v rámci školy (sešit hlášení podnětů, konzultační hodiny).
 
Při řešení běžných situací je vhodné uživatelům ve školní síti poskytovat
jednoduché návody
tak, aby malé problémy uměli časem učitelé řešit sami.
 
V roli ICT správce je vhodné vzít na sebe i roli
nositele nových a inovativních řešení
do školního života – tipy a triky do výuky, u které víte, že je vaše síť a software zvládnou.
 
Prevence a osvěta
je základem funkčního a stabilního ICT ve škole. Je vhodné hledat rovnováhu mezi technologickými fintami (image stanic, black/white list) a osvětou mezi samotnými učiteli i žáky.