Spolupráce s místními akčními plány jako nová příležitost

Vydáno:

Iniciativa Úspěch pro každého žáka existuje od roku 2013. Jejím hlavním cílem je rozvíjet kulturu zaměřenou na žáka a jeho učení. Doposud byly našimi hlavními aktivitami každoroční stejnojmenná konference v Centru současného umění DOX - v roce 2018 na téma Co (ne)víme o člověku - a pravidelná setkání lídrů iniciativy. Během prvních pěti let se podařilo zasíťovat přes 100 organizací, které tuto vizi sdílejí, a rozvinout mezi nimi ochotu se od sebe navzájem učit.

Spolupráce s místními akčními plány jako nová příležitost
Mgr.
Silvie
Pýchová,
výkonná ředitelka SKAV a koordinátorka iniciativy Úspěch pro každého žáka
Přestože iniciativa od začátku cílí na žáky, dopad na školy a učení dětí byl doposud jen zprostředkovaný skrze aktivity jednotlivých zapojených organizací. Zároveň se ale vize Úspěchu pro každého žáka stala ústřední tezí Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, konkrétně prioritní osy 3, zaměřené na rozvoj rovného přístupu ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání. Tím se tato vize propsala do všech výzev z těchto zdrojů. Díky evropským fondům tak mimo jiné vznikla nová infrastruktura ve školství (do té doby chybějící), a to místní akční plány (MAP) na úrovni obcí s rozšířenou působností. Díky MAP existuje koordinace na lokální úrovni, která by měla zajistit to, že si na této úrovni školy, zřizovatelé a další aktéři společně definují priority ve vzdělávání a rozvíjejí takto zaměřenou podporu napříč územím.
Pro iniciativu se tím objevila nová příležitost pro spolupráci a zajištění dosahu na lokální úroveň. Můžeme tak být blíže školám, a to nejen jednotlivým, ale celým územím. Proto vítáme, že se Národní síť Místních akčních skupin, které z nadpoloviční většiny mají na starosti koordinaci MAP napříč Českou republikou, stala jedním z nových partnerů iniciativy. Díky tomu jsme mohli zorganizovat první akci svého druhu zaměřenou na spolupráci s MAP, a to Veletrh Úspěch pro každého žáka. Ten se uskutečnil 30. 11. - 1. 12. 2018 v ZŠ Kunratice za finanční podpory dalšího partnera iniciativy Nadace České spořitelny. Cílem veletrhu bylo seznámit zástupce MAP s existujícími odbornými zkušenostmi organizací zapojených do iniciativy Úspěch pro každého žáka a je naopak s cíli místních akčních plánů; dále zahájit spolupráci na zlepšování učení dětí v jednotlivých územích a učit se společně přemýšlet o tom, jak sledovat dopad své práce na učení dětí.
Celkem se akce zúčastnilo přes 150 lidí z 21 místních akčních plánů a 30 organizací iniciativy plus zástupci státních institucí jako MŠMT, ČŠI, NÚV a NIDV. Veletrh měl několik částí, v úvodu vystoupil ředitel ZŠ Kunratice Vít Beran s příspěvkem na téma Cesta k vizi, ke školní kultuře, která má dopad na učení učitelů a jejich žáků, je mnohaletý proces, ale má smysl. Psycholog Václav Mertin vysvětlil, jakou školu si představuje on. Pak se účastníci rozpustili do 16 hospitací výuky a následovala reflexe s učiteli těchto hodin. Na veletrhu nemohla chybět ani veletržní část, kde se ve stáncích prezentovaly organizace iniciativy a se zástupci místních akčních plánů se domlouvali na možné spolupráci v jejich územích.
Současně proběhl i kulatý stůl systémových aktérů, kteří se hlásí k iniciativě. Diskuse se zúčastnilo 19 zástupců různých organizací působících ve vzdělávacím systému (od MŠMT a jím přímo řízených organizací přes Českou školní inspekci, NS MAS, SKAV či EDUin po Agenturu pro sociální začleňování). Cílem kulatého stolu bylo zjistit zájem a možnosti spolupráce těchto systémových aktérů na naplňování vize úspěchu pro každého žáka. Důvodem, proč jsme je v rámci veletrhu svolali, je námi pociťovaná nutnost spolupráce napříč systémem, protože je již evidentní, že změna jen shora není možná. Je ale potřeba najít způsob, jak v rámci systému spolupracovat, protože na jednu stranu disponují jednotlivé organizace expertizou, ale na druhou stranu bude potřeba vyvinout určitý koordinační mechanismus, aby tato expertiza mohla být efektivně využita a měla ve výsledku dopad na učení dětí. Zúčastnění partneři vidí v takové spolupráci smysl a příležitost v místních akčních plánech a v jejich podpoře. V rámci diskuse sice byly zmíněny určité možné cesty, jak by mohla taková spolupráce vypadat, ale nejprve se jeví jako potřebné se ještě lépe seznámit s fungováním MAP.
Druhý den veletrhu byl věnován hlubšímu pochopení dopadu na učení dětí. K tomu posloužil příspěvek Hany Košťálové z Pomáháme školám k úspěchu na téma Učíme se průběžně sledovat dopad výuky na učení dítěte. Následně se účastníci mohli aktivně zapojit do dvou ze čtrnácti workshopů (namátkou Centrum pro demokratické učení, JOB, Učitel naživo, Škola Cyril Mooney, Elixír do škol nebo Post Bellum).
Aby výstupy veletrhu mohly posloužit nejen jeho přímým účastníkům, jsou na webu iniciativy www.uspechzaka.cz k dispozici jak videozáznamy a prezentace všech vystoupení, tak zápisy z pracovních skupin (které byly také součástí programu) a z kulatého stolu.
Vzhledem k tomu, že akce byla hodnocena jako vysoce přínosná, věříme, že se nám z ní podaří stejně jako z konference udělat v rámci iniciativy tradici a vedle toho rozvinout nejen hlubší spolupráci s místními akčními plány, ale také s dalšími partnery v systému. A to celé s tím cílem, aby aktivity nás všech dohromady měly ve výsledku pozitivní dopad na to, co máme napsáno ve vizi, tj. že každý žák denně ve škole zažívá osobní i společný úspěch, plně rozvíjí svůj potenciál a zodpovědně si nachází své místo na světě.
Poznámka redakce
V Řízení školy č. 6/2015 jsme publikovali článek Silvie Pýchové Vize „Úspěch pro každého žáka“, který tuto iniciativu představuje (viz online archiv časopisu).