Společně za strategickým vzděláváním

Vydáno:

Klíčový vzdělávací projekt Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (SRP) ohlásil na úvodní konferenci začátkem listopadu první výsledky. Iniciativa běží prostřednictvím Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) od letošního května v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Rezort školství, který aktivity řídí, má zájem v průběhu příštích pěti let zlepšovat řízení mateřských a základních škol a lépe koordinovat vzdělávací potřeby tam, kde se o nich hovoří a rozhoduje. Ke strategiím zkrátka neexistuje jiná než společná cesta.

 

Společně za strategickým vzděláváním
Mgr. et. Mgr.
Helena
Plitzová
ředitelka NIDV
ADMINISTRATIVNÍ BŘEMENA
Český vzdělávací systém charakterizuje vysoká autonomie škol, což s sebou přináší zaměření ředitelů na manažerský styl řízení. Mezinárodní výzkumy (např. OECD), zjištění České školní inspekce (ČŠI) i další šetření přitom ukazují na deficit v oblasti pedagogického vedení, aktivních forem profesního rozvoje a systémové podpory škol při zkvalitňování výuky. Problémem je značná administrativní zátěž, která ředitelům a jejich snaze školu strategicky rozvíjet svazuje ruce.
Projekt SRP tedy vstupuje do komplexního a stále ještě ne úplně probádaného pole. O to větší jsou ale očekávání a možnosti, které nabízí. Ve vztahu k jednotlivým školám a výše popsanému problému jde především o aktivitu Individuální pomoc, která započne v první polovině příštího roku. Cílí hlavně na pedagogické vedení škol s potenciálem dalšího rozvoje v oblasti strategického řízení a plánování. Širšímu vedení nabídne potřebnou intenzivní podporu přímo ve školách i individuální formy profesního rozvoje a benchlearning (v českém systému zcela nový prvek síťové výměny zkušeností a vzájemného učení).
Aktivita Individuální pomoc má ambice zpracovat model systému poskytování intenzivní podpory, který se pilotně ověří na 80 vybraných mateřských a základních školách a následně upraví pro zavedení v celém vzdělávacím systému. Na výběru pilotních škol se bude podílet ČŠI. Hodnocení kvalitativního posunu školy během realizace projektu bude založeno na kriteriálním rámci hodnocení Kvalitní škola. Konzultační pomoc ředitelům nabídnou krajská centra podpory fungující v rámci NIDV.
DVOJÍ ROLE CENTER PODPORY
I když se Individuální pomoc bude teprve rozbíhat, krajská centra podpory fungují několik měsíců. Zaměřují se na druhou oblast, kterou projekt SRP řeší - na tvorbu tzv. Místních akčních plánů (MAP), jejichž cílem je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách. Klíčem k tomu je podpora spolupráce zřizovatelů škol a ostatních aktérů ve vzdělávání. To v praxi znamená sdílení informací v oblasti vzdělávání, společné plánování a následnou realizaci partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb.
Vybudovat udržitelný systém komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v daném území, je naprosto klíčové. Je třeba propojit zkušenosti jednotlivých partnerů a využít je při tvorbě Místního akčního plánu tak, aby všichni aktéři postupovali při formování dlouhodobých a udržitelných vizí a směrů v oblasti vzdělávací politiky společně. Zmíněné činnosti budou podloženy znalostmi, reálnými daty a analýzami.
NIDV jako odborný garant tvorbu Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání podporuje. Využívá sítě krajských pracovišť (v podobě center podpory), zkušeností s realizací různých forem vzdělávání a poskytování metodické podpory a kontaktů zaměstnanců pracovišť jak s řediteli a pedagogickými pracovníky mateřských, základních a středních škol, tak s jejich zřizovateli. NIDV má dále zkušenosti s neformálním a zájmovým vzděláváním a s podporou talentů a nadaných dětí a studentů, což jsou oblasti, které představují nedílný prvek tvorby Místních akčních plánů. Centra podpory poskytují realizátorům projektů MAP také individuální konzultace. Konzultační činnost pro zpracovatele MAP doplní vzdělávání ve formě webinářů.
Dále se pořádají setkání příjemců individuálních projektů ostatní (IPo) MAP v krajích s cílem výměny informací o aktuálních otázkách, o realizaci systémových a koncepčních projektů a o možnostech, jak se do těchto projektů zapojit. Přidanou hodnotou je výměna zkušeností mezi tvůrci Místních akčních plánů s jejich tvorbou a realizací. Centra podpory poskytují také konzultace ke vzdělávacím potřebám jak realizátorům MAP, tak např. odborným týmům, které se na tvorbě MAP podílejí a následně v rámci setkání příjemců IPo MAP zajišťují realizaci požadovaného vzdělávání s využitím lektorů - odborníků z praxe.
Druhou oblast, které se budou centra podpory věnovat, tvoří informační panely pro širší vedení mateřských a základních škol, v jejichž rámci dostávají účastníci průběžně informace o projektu SRP, o aktuálních výzvách OP VVV a možnostech, jak se do těchto výzev zapojit. Centra podpory zajišťují také metodickou pomoc (konzultace) školám při přípravě projektových žádostí projektů zjednodušeného vykazování, tzv. šablon.
AKTUÁLNÍ VÝSTUPY PROJEKTU
Metodickou podporu poskytuje znalostní databáze, ve které jsou k dispozici závazné i doporučené materiály k tvorbě MAP, příklady dobré praxe a materiály k využití pro inspiraci. Znalostní databázi lze dohledat na webu srp.nidv.cz.
Jednou ze základních podmínek realizace tzv. systémových projektů je spolupráce a sdílení informací, zkušeností a výstupů mezi jejich aktéry, tak aby realizace projektů přinášela maximální efekt. Pro SRP jsou partnery Národní ústav pro vzdělávání a Agentura pro sociální začleňování.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Evidence pracovní doby ve školství
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon