Soutěž Domino

Vydáno:

Žáci si sami vytvořili test z matematiky a moc je to bavilo Petr Němec učí matematiku a informatiku na Gymnáziu Palackého a Střední odborné škole živnostenské v Přerově. Stal se vítězem soutěže DOMINO v roce 2016 s výukovým objektem „Test z matematiky vytvořený samotnými žáky“. Zajímal nás jeho názor na soutěž i na jeho práci.

 

 

 

 

Soutěž Domino
Jak vznikl nápad nechat žáky vytvořit test z matematiky?
Prvotní impuls přišel od žáků samotných. Vždycky, když jsem nachystal nějaký test, žáci remcali, že jsou v něm otázky, které neznají. A tak jsem jim řekl, víte co, nachystáte si ho sami. Ozkoušeli jsme to na grafu kvadratické funkce.
Jak test vznikal?
Žáci ve dvojicích nejprve vytvořili graf kvadratické funkce. Použili na to Excel nebo některou z online aplikací. Pomocí funkce printscreen vyhotovili obrázek. Potom vymysleli čtyři různé předpisy pro zobrazenou funkci - jeden správný a tři nesprávné. Celkem tedy pro jednu úlohu vytvořili pět obrázků, které jsme nahráli do e-learningového prostředí. Následně si žáci úlohy vzájemně otestovali, a když bylo ověřeno, že úlohy jsou dobře navržené, každý žák sám řešil test sestavený z těchto úloh.
Jak se tahle forma práce žákům líbila?
Ze začátku se na to moc netvářili. Nikdy to nezažili. Byli překvapení, co po nich chci. Ale pak zjistili, že to je zvládnutelné. Zkombinovali znalosti z různých oborů a měli radost, že mohou něco sami vytvořit. Začali být aktivní, ptali se na spoustu věcí. V matematice i informatice byli nadprůměrně zapojení a iniciativní. Rozdíl oproti předchozímu roku, kdy jsem zvládnutí stejné látky ověřoval písemným testem, byl znatelný.
Přemýšlel jste, proč se právě vaše práce publiku a porotě zalíbila?
Myslím, že ocenili komplexní přístup ke vzdělávání. Žáci na začátku látku pochopili, pak spolupracovali ve dvojicích a museli na základě pochopeného vymyslet něco nového. Kreslili graf, zvažovali, jak navrhnout nesprávné odpovědi. Přiměl jsem je k tomu, aby opravdu zapojili mozek. To je dneska hrozně obtížné. Žáci si představují, že když mají mobil, vše snadno spočítají. Tady to tak snadno nešlo.
Proč jste se do soutěže Domino zapojil? Co vás na ní bavilo?
Mám rád aktivitu nejen v hodinách, ale i v životě. Věděl jsem, že mé žáky vytváření testu bavilo a učení jim šlo daleko líp. Proto jsem se rozhodl podělit se o nápad s dalšími kantory. Pro Domino jsem zpracovával metodický list a video, což bylo trochu práce navíc, ale nevadilo mi to.
Takže stojí za to se takové akce, jako je třeba finálové kolo soutěže, zúčastnit?
Pro mě to má obrovský přínos. Je to setkání se spoustou zajímavých lidí, možnost povykládat si, co používají ostatní, s čím mají dobré zkušenosti. Je skvělé vidět práce jiných lidí, zeptat se na jejich zkušenosti. Sejdou se tam podobně naladění, aktivní lidé, s kterými je radost si povídat, vzájemně se obohacovat a posouvat se společně dál.
Zaujaly vás výukové objekty ostatních soutěžících?
Ano. Vždycky si procházím všechny objekty. Spoustu nástrojů nebo nápadů jsem využil a používám dodnes anebo jsem je posunul kousek někam jinam.
Rozhovor vedla Věra Ondřichová