Směrnice věnovaná poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Vydáno:

Série článků o interních směrnicích školy se v prvé řadě zaměřuje na směrnice, které jsou pro školu nebo školské zařízení povinné. Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění, neobsahuje ustanovení o tom, že škola nebo školské zařízení musí zpracovat směrnici o poskytování informací. Z tohoto úhlu pohledu směrnice není povinná.

Směrnice věnovaná poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění (dále jen „zákon o svobodném přístupu k informacím“), však ukládá tzv. povinným subjektům povinnost poskytovat informace na žádost nebo informace zveřejňovat (a to i na webových stránkách). Fázi poskytování informací by měla logicky předcházet fáze, ve které povinný subjekt konkrétní postup poskytování informací a povinně zveřejňované informace obsahově vymezí vůči sobě samému – např. definuje a popíše organizační strukturu, pracovní pozice a povinnosti zaměstnanců na těchto pracovních pozicích, které jsou spojeny s poskytováním informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Jinými slovy,
směrnicí o poskytování informací
se škola nebo školské zařízení (povinný subjekt) může vypořádat s tím, že
systematicky a systémově vymezí své povinnosti v oblasti poskytování informací.
POVINNOST POSKYTOVAT INFORMACE
Jak již bylo zmíněno, odůvodnění směrnice o poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím vychází z
vyčlenění tzv. povinných subjektů a jejich povinností.
Povinné subjekty, tj. subjekty, které mají podle zákona o svobodném přístupu k informacím povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou:
 
státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a
veřejné instituce
(§ 2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím). K veřejným institucím lze zařadit
veřejné školy nebo školská zařízení
(školy nebo školská zařízení zřizovaná obcí, krajem, ministerstvem). V případě soukromých a církevních škol zřejmě nelze jednoznačně rozhodnout o zařazení, nebo nezařazení mezi povinné subjekty bez znalosti konkrétní školy. Důvodem je skutečnost, že se v činnosti mnoha institucí prolínají aspekty soukromoprávní s veřejnoprávními a rozhodující pro kvalifikaci instituce jako veřejné či soukromé je to, které aspekty převažují.1)
 
subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti (§ 2 odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím). Školský zákon uvádí případy, ve kterých ředitel školy a školského zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, v § 165 odst. 2. Současný výklad výkonu veřejné správy ředitelů škol a školských zařízení je však založen na rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 7. 2011, č. j. 1 As 53/2011-109. Odsud mimo jiné vyplývá, že také rozhodování
škol, které nezřizuje stát, kraj, obec nebo dobrovolný svazek obcí
se odehrává v oblasti státní (veřejné) správy.2)
Každý povinný subjekt musí
poskytovat informace žadateli
na základě žádosti nebo zveřejněním (§ 4 zákona o svobodném přístupu k informacím). Na
zveřejňování informací
se kladou požadavky uvedené v § 5 zákona o svobodném přístupu k informacím:
(1) Každý povinný subjekt musí pro informování veřejnosti ve svém sídle a svých úřadovnách zveřejnit na místě, které je všeobecně přístupné, jakož i umožnit pořízení jejich kopie, tyto informace:
a)
důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost,
b)
popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí o právech a povinnostech osob,
c)
místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutím povinného subjektu o právech a povinnostech osob, a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, a označení příslušného formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat,
d)
postup, který musí povinný subjekt dodržovat při vyřizování všech žádostí, návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně příslušných lhůt, které je třeba dodržovat,
e)
přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí,
f)
sazebník úhrad za poskytování informací,
g)
výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací (§ 18),
h)
výhradní licence poskytnuté podle § 14a odst. 4,
i)
usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7,
j)
elektronickou adresu podatelny.
(2) Povinné subjekty jsou ve svém sídle povinny v úředních hodinách zpřístupnit
a)
právní předpisy vydávané v rámci jejich působnosti,
b)
seznamy hlavních dokumentů, zejména koncepční, strategické a programové povahy, které mohou být poskytnuty podle tohoto zákona včetně případných návrhů licenčních smluv podle § 14a, a to tak, aby do nich mohl každý nahlédnout a pořídit si opis, výpis nebo kopii.
Podle § 5 odst. 4 zákona o svobodném přístupu k informacím povinné subjekty jsou povinny zveřejňovat informace uvedené v odstavci 1 a 2 též
způsobem umožňujícím dálkový přístup.
OBSAH SMĚRNICE
Je vhodné, aby směrnice obsahovala:
 
Postup při poskytování informací na žádost, který vychází z ustanovení zákona o svobodném přístupu k informacím. Kromě obecných pravidel zákona lze rozvést postupy v případech, které vyvolávají dotazy nebo konflikty (např. způsob evidence stížností na postup při vyřizování žádostí o informace, vzor žádosti o poskytnutí informace)3) nebo konkrétní údaje o úsecích, resp. zaměstnancích pověřených poskytováním informací nebo zaměstnancích odpovědných za to, aby informace ve směrnici, informace povinně zveřejňované ve škole a na webových stránkách byly aktuální.
 
Informace, které jsou povinně zveřejněny v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím, nebo odkaz na přístup k dokumentům, které směrnice neobsahuje, ale jsou povinně zveřejněny (např. výroční zpráva o poskytování informací).
STRUKTURA INFORMACÍ ZVEŘEJNĚNÝCH NA WEBOVÝCH STRÁNKÁCH
Informace povinně zveřejňované na webových stránkách mají strukturu danou vyhláškou č. 442/2006 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup, v platném znění.
ZÁVĚR
Směrnice o poskytování informací je vhodným základem pro bezproblémové vyřizování žádostí o poskytnutí informace nebo kompletní zveřejňování informací o škole nebo školském zařízení. Současně je vhodným „disciplinujícím prostředkem“, díky kterému se ve všech dokumentech používá správný název školy nebo další identifikační údaje školy.
1 V nálezu Ústavního soudu ze dne 24. 1. 2007, sp. zn. I. ÚS 260/06, Ústavní soud konstatoval, že zařazení instituce pod instituci veřejnou či instituci soukromou musí vyplývat z „převahy“ znaků, jež jsou pro instituci veřejnou či soukromou typické. Za relevantní hlediska pro určení, zda se jedná o instituci veřejnou či soukromou, Ústavní soud označil: a) způsob vzniku (zániku) instituce (z pohledu přítomnosti či nepřítomnosti soukromoprávního úkonu); b) hledisko osoby zřizovatele (tedy zda je zřizovatelem instituce stát či nikoli); c) subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (tj. zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli); d) existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce; e) veřejný nebo soukromý účel instituce.
2 Nejnověji se tento výklad objevuje v materiálu MŠMT Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2013/2014 čj. MSMT-42271/2013 (dostupné z: http://www.msmt.cz/file/32397).
3 Jako inspiraci lze použít např. publikaci KUŽÍLEK, O.
Dalších 106 odpovědí na Vaše dotazy (s rozsudky): příručka pro občany o svobodném přístupu k informacím a otevřenosti veřejné správy.
Praha: Otevřená společnost, 2004, 114 s. ISBN 80-903331-1-7.

Související dokumenty

Pracovní situace

Směrnice o poskytování informací
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Zveřejňování informací poskytnutých podle zákona o svobodném přístupu informacím
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Vyřizování stížností - směrnice
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Přístupnost školního webu podle litery zákona

Poradna

Směrnice
Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky

Zákony

106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím

Vyhlášky

442/2006 Sb. , kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup