Školy v digitálním světě jsou digitální z 3,5 %

Vydáno:

Připravit učitele na využití digitálních technologií ve výuce lze relativně rychle, jak adaptovat na technologie vzdělávací systém je ale ve hvězdách.

Školy v digitálním světě jsou digitální z 3,5 %
Mgr.
Bohumil
Kartous
Ph. D.
vedoucí komunikace EDUin, o. p. s.
Právě učitelé jsou, stejně jako v mnoha jiných vzdělávacích tématech, klíčovým faktorem. Podle zkušeností z praxe potřebují především ochotu učit se nové věci a překonat obavu z možných chyb. Rozhodující je, jaký kurz nastaví vedení školy. Právě
škola by měla hrát rozhodující roli v kultivaci toho, jak děti s digitálními technologiemi pracují.
Především školy mohou účinně bránit „digitální demenci“. Tolik hlavní závěry z březnového Kulatého stolu SKAV.
Ve čtvrtek 19. 3. proběhl
Kulatý stůl Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV)
na téma digitálního vzdělávání. Výchozí otázka diskuze byla stanovena s ohledem na fakt, že ministerstvo školství přijalo před několika měsíci Strategii digitálního vzdělávání s horizontem v roce 2020. Pro vzdělávání nepochybně aktuální téma. Diskuze se zúčastnili
Ondřej Neumajer
(Pedagogická fakulta UK),
Petra Boháčková
(ZŠ Dr. E. Beneše, Praha 9),
Bořivoj Brdička
(Pedagogická fakulta UK),
Miroslav Dvořák
(ZŠ Červený vrch, Praha 6),
Petr Lupač
(Filozofická fakulta UK) a
Miroslav Parvonič
(EDUin).
Ondřej Neumajer, architekt strategie, na začátku představil její hlavní cíle, jež jsou tři: umožnit novým metodám výuky proniknout do škol, zvýšit úroveň kompetencí žáků, obojí v souvislosti s tím, co digitální technologie umožňují, a zvýšit úroveň tzv. informatického myšlení žáků. Strategie prošla ve fázi tvorby otevřenou diskuzí a její závěrečná podoba obsahuje řadu zapracovaných připomínek. Pan Neumajer zdůraznil, že strategie byla předána MŠMT k implementaci, nicméně „úředník, který má mít věc na starosti, doposud není na svém místě“. Jak bylo řečeno, jedná se o dokument vzdělávací politiky, který není určen přímo školám a učitelům.
Přesto však přítomní učitelé, pan Dvořák a paní Boháčková, neshledali dokument nijak zvlášť nesrozumitelný, a stejně jako ostatní účastníci diskuze se za jeho obsah postavili. Právě oni však reprezentovali relativně malý zlomek českých učitelů, kteří už v mnohém podle cílů a předpokladů strategie postupují a pracují.
Pan Dvořák, učitel dějepisu, i paní Boháčková, učitelka fyziky, využívají technologie k výuce, zadávání práce, hodnocení i komunikaci. Dokládají, že ve všech těchto oblastech vzdělávání mohou technologie pomáhat. Paní Boháčková se navíc aktivně účastní projektu eTwinning, který slouží jako platforma zprostředkovávající vzájemné zkušenosti učitelů s digitechnologiemi. V projektu je zapojeno zhruba 6 500 učitelů českých ZŠ a SŠ, tedy nemalé číslo.
Přesto v českých školách vládne vůči technologiím více než zdrženlivá nálada. Podle dostupných dat je v průměru odučeno se zapojením technologií jen 3,5 % hodin, což vychází zhruba na jednu hodinu týdně, zmínil Ondřej Neumajer. Bořivoj Brdička, jeden z mála českých expertů na využívání digitálních technologií ve výuce, představil několik více či méně neodůvodněných argumentů, které se v českých školách používají k vytváření alibi, proč technologie nepoužívat. Jsou založeny na zjednodušené představě o osvojení si práce s technologiemi, z toho vyplývající omezené představě o jejich možnostech využití a také na nesprávném chápání rizik, která technologie představují. Připomněl některé nové přístupy, které technologie umožňují, jako je
flipped classroom
(převrácená třída), nebo BYOD (Bring Your Own Device, přines si své zařízení). Zároveň ale upozornil, že rozvoj informatického myšlení pomocí konstruktivistického pojetí může probíhat i díky zcela nedigitálním, hmotným prostředkům, např. prostřednictvím stavebnic.
Pan Lupač, sociolog, který se zaměřuje na výzkum internetu, se dotkl rizik digitálních technologií. Zmínil závěry německého psychiatra Manfreda Spitzera a jeho hypotézu, že nadměrné užívání technologií neumožňuje dětskému mozku potřebný rozvoj. Jak ale pan Lupač připomněl, Spitzerovi chybí k některým jeho závěrům empirická evidence. Bořivoj Brdička zdůraznil, že to mají být právě školy, které pomohou dětem naučit se používat technologie odpovědně a ve prospěch vlastního rozvoje.
Diskutující se shodli, že pro to, aby škola takovou roli mohla plnit, je klíčový postoj vedení školy. Právě ono stanovuje kurz, je iniciátorem změny, stimuluje učitele k rozvoji. Pan Dvořák uvedl příklad z jejich školy, která poskytla nakoupené tablety učitelům domů, aby si s nimi mohli doslova hrát. Adaptace učitelů na použití technologie pak proběhla přirozeným způsobem.
Příprava samotných učitelů podle paní Boháčkové vyžaduje zejména jejich vlastní ochotu poznávat nové a také odvahu pracovat s vlastními chybami. Martin Drnek ze společnosti Scio se v této souvislosti podělil o zkušenost z přípravy učitelů na využití technologií ve výuce. Dle jeho zkušenosti se mohou učitelé připravit během několika dnů. Na to, jak zajistit rychlou systémovou změnu, však nedokázal nikdo z přítomných odborníků odpovědět.
Miroslav Parvonič, koordinátor projektu Otevřené vzdělávání, upozornil na fakt, že příprava učitelů musí začít už na pedagogických fakultách. Pan Brdička na to konto skepticky poznamenal, že současní studenti učitelství mohou studiem projít, aniž by o technologie zavadili, pokud sami nemají zájem.
Diskutující se shodli také na faktu, že školy by se prostřednictvím technologií měly naučit využívat široké palety otevřených vzdělávacích zdrojů, a umožnit tak postupné propojení formálního a neformálního vzdělávacího prostředí. Jak upozornil pan Parvonič, otevřenost škol znamená také jejich větší propojení s komunitou, v níž se nacházejí, např. prostřednictvím veřejné diskuze nad jejich koncepcemi.

Související dokumenty

Pracovní situace

Windows 10 pro učitele
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Jak zadat školní web
Výmaz školy a dalších údajů ze školského rejstříku
Facebook je do výuky sice pohodlný nástroj, ale jeho používáním žáky v on-line prostředí pracovat nenaučíme
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Nastavení strategie výuky na dálku
Založení, vznik právnické osoby a zápis školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení
Narušování online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Účastník konkurzu na místo ředitele školy / školského zařízení
Vyhlášení konkurzu na místo ředitele školy / školského zařízení
Splnění zákonné povinnosti posoudit, zda některé systémy školy jsou významnými informačními systémy dle zákona o kybernetické bezpečnosti
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Novela školského zákona
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy

Poradna

IT technika do výuky a nákup z dotace
Smlouva
Zřizovatel
Platová třída 13
Nehodnocení
Pracovnělékařské prohlídky
Pracovní smlouva