Školní grafika a design

Vydáno:

Prázdniny jsou časem pohody, oddechu a přece jen trochu pomalejšího toku času. V hlavě většiny ředitelek a ředitelů už postupně „dobzučelo“, mysl si odpočala, tělo nabralo nové síly, a tak již začínají vymýšlet, co by na své škole vylepšili. Kdy jindy je lepší se podívat na svoji školu zvenčí než o prázdninách? Jak působí navenek její grafický styl? Nenadešel čas ho sjednotit nebo modernizovat?

Školní grafika a design
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
lektor školského managementu, manažer vzdělávání a služeb EDUin, o. p. s.
Korporátní design je fenomén, kterým se každá komerční firma zabývá velmi důkladně. Hlavním úkolem firemní grafiky je odlišit se v očích zákazníků od konkurence. Proč by to ve škole mělo být jinak? Být vidět totiž znamená velmi mnoho, vedle úspěchu u zákazníků to škole usnadňuje mnoho věcí v jejím fungování.
Dobrý školní design, má-li být úspěšný, by měl vycházet z několika
obecných zásad:
 
Měl by odkrývat ducha školy a naznačit, jak by si přála být organizace viděna.
 
Měl by podporovat jedinečnost konkrétní školy.
 
Měl by nabídnout zákazníkům možnost identifikace se školou.
 
Měl by přispívat k pocitu hrdosti na svoji školu.
 
Měl by podporovat zapamatovatelnost, originálnost dané školy.
Čistě z praktického hlediska by měl usnadňovat všem, kteří budou se školním designem pracovat, jejich každodenní práci. Při zavádění nové korporátní identity je na místě využít základní manuál od grafika – co a jak používat, v jaké variantě k jaké příležitosti, jaké velikosti nebo kombinace.
Při implementaci by nová školní grafika měla přinést jednoznačná pravidla, od přesně stanoveného okamžiku by už neměl nikdo dál v organizaci používat staré prvky. Bohužel ještě stále můžeme vidět velmi neprofesionální praxi, kdy si každý třídní učitel ve Wordu sepisuje objednávku lyžařského zájezdu a na koleně ji zdobí grafickými prvky. S trochou nadsázky boudař na horách někdy až při příjezdu zjistí, že ty tři třídy s tak různými objednávkami vlastně přijely z jedné školy. Přitom v době počítačů není nic jednoduššího, než všem rozeslat
jednotnou šablonu hlavičkového papíru
a v kanceláři školy se dohodnout, že školní razítko a podpis ředitele nepřistanou na jiných papírech než na aktuálních hlavičkových. Oficiálním hlavičkovým papírem školní grafika zdaleka nekončí. Při její tvorbě a zavádění se moc přimlouvám, aby byla pojata jednotně a komplexně.
Co vše může být součástí:
BAREVNÝ STANDARD
Zvolit si
školní barvy
je jedno z výchozích rozhodnutí. Od nich se bude většina dalšího odvíjet. Je vhodné vybírat nadčasově. Odpíchnout se můžeme buď od barevnosti školní budovy, nebo naopak volit výrazný kontrapunkt. Výsledná barevná kombinace by pak měla být jednotně variována na všech grafických prvcích ve škole, bude tedy mít velký vliv na atmosféru prostředí i emoční dopad na žáky. Z praktického hlediska je vhodné rovnou počítat s tím, že tištěné materiály budou často v provozu školy množeny pouze na černobílé kopírce, tomu je dobré volbu barevné škály podřídit.
PÍSMO
Zvolit bychom si měli i font školního písma – častěji spíše dva (pro nadpisy a pro běžný text). Můžeme si nechat na zakázku zhotovit zcela unikátní znakovou sadu, kterou nepoužívá nikdo jiný (např. u firmy Písmolijna.cz), ale toto řešení nedoporučuji. Je jednak drahé, ale především bude přinášet v praktickém použití mnoho problémů. Kdokoliv nebude mít danou sadu písma nainstalovanou ve svém počítači, uvidí pouze neblaze proslulé kostičky. V praxi docílit stavu, kdy všichni na škole (i příjemci textů, tj. žáci a rodiče) budou mít daný font nainstalovaný na všech zařízeních, je nad lidské síly. Obecně doporučuji volit jako školní fonty znakové sady z programu MS Office, který je stále dalece nejrozšířenějším balíkem kancelářského software používaného na školách i v rodinách. Osobně bych se vyhnul i používání netradičních fontů z programu Corel apod. Balíček Office nabízí písem několik desítek, vybrat by si měl každý. Rozhodnout se budeme muset mezi tradičnějším patkovým písmem a modernějším bezpatkovým.
LOGO ŠKOLY
Nejvýraznější znak ve vnější komunikaci školy. Natolik důležitý fenomén, že mu věnujeme příště samostatnou kapitolu našeho seriálu.
HLAVIČKOVÝ PAPÍR
Dnes máme na mysli v podstatě pouze jeho elektronickou šablonu. Předtištěným papírům z profesionálních tiskáren odzvonilo vzhledem k elektronické komunikaci i k ceně barevného kancelářského tisku. Šablona by měla obsahovat i automatické texty (např. datum), nastavené tabelátory, předvolené oslovení nebo podpis. V záhlaví, či častěji v zápatí, bývají uvedeny kontaktní údaje jako adresa školy, mail, telefon, IČ, číslo účtu či datová schránka. Svoji šablonu by mělo mít vedení školy, sekretariát, jednu obecnou je vhodné dát k dispozici pedagogům. Všichni učitelé by ji měli mít volně dostupnou na školní síti, s ohledem na charakter učitelské pracovní doby i na domácích počítačích. Vzhledem k dnešním cenám tisku, kdy barevný vychází stejně draho jako černobílý, můžeme rovnou počítat s přímým tiskem v barvách, ovšem v praxi následně s množením matrice na černobílé kopírce.
ŠABLONA MAILU
Tady platí, že méně je někdy více. To, že jako odesilatelé něco vidíme ve svém mailovém klientovi, neznamená, že to stejně uvidí příjemce na druhé straně. Není jisté, že druhá strana bude vždy používat stejný software, takže se nedoporučuje nijak složitě e-maily formátovat. Připravit si můžeme alespoň automatický podpis. Někdy je za něj možno připojit akční slogan nebo například motto školního vzdělávacího programu.
WEBOVÉ STRÁNKY ŠKOLY
Bude jim věnován prostor v budoucím dílu seriálu.
TISKOVINY
Budeme se jim věnovat podrobně později.
ZPRAVODAJE
Škola by měla informovat více či méně pravidelně své zákazníky o dění, přinejmenším rodiče. Dnes je nejjednodušší a zároveň nejlevnější cestou elektronický newsletter rozesílaný e-mailem ve formátu PDF. Pro něj je vhodné si pořídit elektronickou šablonu od grafika. Kouzlo formátu PDF tkví mimo jiné v tom, že lze bez problémů vkládat i grafiku a hypertextové odkazy v needitovatelné podobě.
VÝROČNÍ ZPRÁVA
I tento stěžejní dokument by měl mít školní design. Často sice zřizovatel posílá šablonu výroční zprávy, vždy je třeba na to ale pohlížet tak, že je to minimum, co tam má být, jakási doporučená struktura. Předformátované tabulky s automatickými vzorci se určitě vyplatí kopírovat, ale jinak je vhodné vyjít ze školní grafiky a především do zprávy přidat vedle suchopárného textu i fotografie.
VIZITKY
Vedle grafického ztvárnění je třeba věnovat pozornost i volbě na omak příjemného druhu papíru.
VLAJKA ŠKOLY
Ne nadarmo všemožné firmy mají u svých sídel stožáry. Třepetající se vlajka upoutává pozornost. Pokud ji vlastní škola, přímo se nabízí spojovat její vyvěšování a svěšování s určitými rituály a důležitými okamžiky, jako je začátek a konec školního roku, školní olympiáda apod.
OZNAČENÍ BUDOVY
Vy do své školy trefíte. Ptejte se ale návštěv, jak dobře vás našly. Mnohé obce již mají pouliční orientační systém, pamatovali v takovém případě i na vaši školu? Je značen přístup od důležitých komunikačních uzlů (nádraží, zastávka busu, náměstí atd.)? Obecně platí pravidlo: čím menší a nenápadnější škola, tím lépe by měla být značena. Je vaše škola v pronájmu v nějakém větším subjektu? O to více si dejte s označením vchodu záležet. Vnější orientací to ale nekončí, sladěna by měla být v jednotné grafice i označení učeben, kabinetů a veškerých dalších prostor uvnitř školy.
ŠKOLNÍ CERTIFIKÁTY
Mělo by jít především o elektronické šablony různých diplomů, čestných uznání, certifikátů atd. Pro tisk bychom měli mít k dispozici i příslušnou zásobu papírů vyšší gramáže, aby výsledek vypadal dostatečně reprezentativně.
VLASTNÍ NOVOROČENKY
Pokud tuto možnost milého připomenutí využíváte, pravděpodobně již máte databázi adresátů, kam vaše novoročenky každoročně směřují. V případě novoročenek je možné udělat výjimku a odchýlit se od jednotného vizuálního stylu. To v případě, že jednotlivé exempláře jsou originály, které vyrobili vaši žáci.
ŠKOLNÍ DRESY
Tělocvikáři vám potvrdí, že každé družstvo, které si navlékne školní dresy, vyroste o půl metru a s větší vervou se pustí do sportovních klání. Dresy velmi pomáhají posilovat pocit hrdosti a identity ke škole. Řešit bychom je měli ve stejné barevnosti jako ostatní školní design, nestačí pouze logo na prsou, to není v průběhu hry z tribun příliš vidět a divák nepozná, kdo je kdo.
ŠKOLNÍ PROPAGAČNÍ PŘEDMĚTY (TRIČKA, PROPISKY, HRNÍČKY)
Stojí to peníze a obtížně se to financuje. Mnoho škol říká, že nemá na rozhazování za zbytečnosti. Svůj názor zpravidla mění poté, co se zapojí do nějakého projektu typu Comenius (nově Erasmus+). Situace, kdy k nim z mnoha stran Evropy dorazí
delegace
z partnerských škol a začnou vytahovat své školní dárkové předměty a oni jen nasucho polykají, je natolik nepříjemná, že příště už se zdroje najdou. Většina reklamních předmětů je dnes vyráběna v Číně a položkové ceny jsou často až neuvěřitelně nízké. Z praxe doporučuji držet se spíše osvědčených užitečných typů dárků (potištěné propisky, hrnky), které budou ochotně uživatelé používat dlouhodobě a připomínat si tak vaši školu. Naproti tomu jednoúčelové předměty typu pexeso nebo puzzle se svého využití většinou nedočkají.
GRAFIKA ŠKOLY
Z pohledu textů jsou nejsledovanější oblastí nadpisy a subnadpisy. Souvislé texty dnes skoro nikdo nečte, každý se orientuje především podle titulků. I v novinách je běžným postupem rozdělovat větší odstavce na menší a pro čtenářovu orientaci vkládat mezititulky. Ještě akčnější je
zařazovat fotografie a pod ně doprovodné texty.
Popisky fotografií jsou velmi silnou informační zbraní, na vývěskách jsou tím zcela nejčtenějším textem. Nejen v seznamovacích inzerátech platí, že „foto napoví“!
Je mi jasné, že vás napadá otázka, kdo vám to vše udělá a kolik to bude stát. Jako vždy si umíme ve školství poradit a dostat se vnitřní efektivitou a kreativitou zúčastněných na zlomky cen, za které si firemní grafiku pořizují výrobní nebo obchodní subjekty. Moc se přimlouvám, pokud se rozhodnete pro změnu vnější školní identity, abyste ji řešili komplexně a nejlépe s odborníkem. Takže má smysl se nejprve ptát, zda mezi rodiči žáků nebo v rodinách zaměstnanců není nějaký grafik. Pokud ne, zda na tento účel nechce někdo přispět účelovým darem.
Jestliže nemáme možnost angažovat profesionála, na řadě je semiprofesionál – učitel výtvarné výchovy nebo jiný graficky talentovaný a kreativní učitel (na prvním stupni se jich často najde překvapivě mnoho). Pokud ani to ne, nezoufejte. Nelze opominout ještě jednu významnou sílu, se kterou má smysl počítat a vtahovat je při takových příležitostech do hry – naše žáky. Jsou kolikrát kreativnější než my, vyznají se v digitálních technologiích, budeme mít jistotu, že jejich produkt vezmou ostatní vrstevníci za svůj a v neposlední řadě nás vyjdou „levně“. Velmi důležitým vedlejším efektem, osobně ho považuji za spíše ten hlavní, bude, že dáme dětem možnost smysluplné seberealizace, propojíme výuku a činnosti ve škole s reálným životem, umožníme jejich výtvor používat mnoha lidmi v každodenní praxi. Jaké větší štěstí může potkat tvůrce nějaké grafiky?
I když se třeba děti nebudou podílet přímo na vytváření layoutu (celkového grafického rozvržení plochy) nebo loga, vždy je možnost je alespoň cvičně zapojit do následných mechanických úprav dokumentu. V rámci hodin informatiky mohou například nastavovat tabelátory nebo položky automatického textu v hlavičkovém papíru. Mohou sázet konkrétní texty do šablony na vizitky apod. Budou zkrátka dělat to samé, co jim předepisuje plán výuky, ale s tím kouzlem, že to bude mít konkrétní smysl a výstup.
KDE SE DĚLAJÍ VE ŠKOLNÍM DESIGNU NEJČASTĚJŠÍ CHYBY?
 
Grafika není zaměřena na hlavní cílovou skupinu zákazníků
 
Design je v rozporu s profilem školy
 
Objevují se průlomy do jednotného stylu (na škole je instalován nový orientační systém, jenom na školníkově dílně zůstává stará cedule, protože podle školníka „novot bylo už dost“)
 
Základní prvky jsou používány občas, dochází k matení zákazníka
V příští kapitole se budeme samostatně věnovat nejvýraznějšímu prvku školní grafiky, kterým je logo.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP