Škola pro demokracii: zapojit žáky se vyplatí

Vydáno:

Jak by se vám líbilo ve škole, kde se žáci sami starají o to, aby budova školy byla upravená a čistá, organizují akce, jejichž cílem je vylepšovat vztahy, a pokud mají problém, namísto stěžování rovnou přinesou návrh na jeho řešení? Jestliže vás tato představa láká, můžete se zapojit do programu Škola pro demokracii a takovou školou se stát. Setkání zapojených škol probíhá každoročně na půdě Parlamentu ČR, kde žáci prezentují, co se jim ve škole podařilo. Poslední proběhlo v listopadu 2013, další nás čeká letos na podzim. Chcete být přitom?

Škola pro demokracii: zapojit žáky se vyplatí
Mgr.
Eliška
Bucvanová
 
lektorka a metodička CEDU
„Z mapování školy vyšlo, že by si žáci chtěli zlepšit známky. Vymysleli jsme projekt ‘Pomocná ruka’, kde se žáci navzájem doučovali: na nástěnku každý mohl napsat inzerát, co chce ostatní doučovat a co by potřeboval vysvětlit,“
prezentuje úspěšnou akci žákovského parlamentu v ZŠ TGM Blatná zástupkyně z 8. ročníku Katka. V ZŠ a MŠ Ruská v Litvínově mapování ukázalo zájem o besedy. Parlament proto uspořádal akci Náhodná setkání – žáci pozvali do školy 19 osobností, které se podělily o své zkušenosti.
„Jeden tatínek dělá koželuha a paní učitelka byla reprezentantkou v hokeji. Každý žák si mohl vybrat pět stanovišť, v každé třídě pak vznikla kniha Náhodná setkání,“
líčí nadšeně zástupkyně z 6. ročníku Míša. Na ZŠ Pečky takto vznikl nápad uspořádat „Den naruby“. Vyučování měli na starost zástupci parlamentu, učitelé se usadili do lavic.
„Děti si to skutečně poctivě připravily, domluvily si s učiteli, jakou látku mají probírat a té se pak věnovaly,“
hodnotí akci koordinátorka parlamentu a třídní učitelka 2. stupně Mgr. Barbora Glaserová. Obvykle žáci začínají jednoduššími projekty, například uspořádají barevný den. Podstatné je, že se na jednoduché akci naučí organizovat něco úplně samostatně, vyzkouší si jednat s vedením školy, domluvit se se spolužáky ve třídě, akci propagovat, rozdělit si úkoly a když se jim něco nepovede, jsou to zase jen oni, na koho si mohou stěžovat. Učit žáky
odpovědnosti a samostatnosti nebo slušnému a vyspělému jednání
s druhými je ostatně hlavním cílem programu Škola pro demokracii.
Co je Škola pro demokracii?
Jedná se o program, který školám pomáhá
smysluplně zapojovat žáky do života školy:
nabízí podporu v podobě metodických materiálů, současně představuje partnerskou síť škol, které sdílejí příklady dobré praxe. Každá škola má navíc možnost získat celonárodně platný titul Škola pro demokracii, kterým dokládá, že usiluje nejen o to, aby zde žáci nabyli patřičné vědomosti, ale pečuje také o to, aby se učili žít v demokratické společnosti, vnímali odpovědnost za vlastní činy, respektovali druhé a byli schopni pozitivně ovlivňovat své okolí.
Žáci jsou proto systematicky vedeni k tomu, aby se zamýšleli nad následujícími otázkami:
 
Můžeme nějak vylepšovat prostředí školy?
 
Jak bychom mohli zlepšovat vztahy ve škole?
 
Jakým způsobem zde vyjadřujeme své názory?
 
Učíme se sami hodnotit své studijní výsledky?
 
Jsme schopni se nějak podílet na tvorbě pravidel pro fungování školy?
 
Umíme nějak smysluplně spolupracovat s naším městem?
Metodické materiály i příklady z praxe najdete od února 2014 na
Přidejte se, je to snadné
Školou pro demokracii se stáváte v momentě, kdy na webových stránkách
svou školu zaregistrujete
a zdarma si stáhnete materiály, které žáky povedou. Prvním krokem je
mapování školy:
s pomocí hravých pracovních sešitů (testovaných ve 14 školách) žáci postupně hledají odpovědi na výše uvedené otázky. Po mapování žáci vyhodnotí, jestli jejich škola naplňuje standardy stanovené pro osm definovaných oblastí programu. V oblastech, kde vaše škola standardu dosáhne, získáváte titul Škola pro demokracii. Školy, které mají titul, mohou ihned
vložit příklad ze své praxe na stránky
a inspirovat další školy. Pokud vaše škola standardy v některých oblastech nesplňuje, můžete se
inspirovat
příklady z jiných škol a tak prostředí své školy smysluplně vylepšovat.
Konzultační centrum v každém kraji
Konzultační centra Školy pro demokracii fungují v každém kraji ČR při školách, které se podílely na vzniku programu. Vy i vaši žáci sem můžete přijet na exkurzi. V čem vám může pomoci? Na vlastní oči uvidíte, jak participace dětí v dané škole funguje, pedagogů i žáků se můžete doptat, s jakými problémy se potýkali a jak je vyřešili. V CZŠ ve Veselí nad Moravou program přinesl lepší spolupráci se žáky.
„S rozvojem parlamentu se zlepšilo klima školy, žáci se nebojí přijít, my víme, že se na ně můžeme spolehnout a oni zase na nás,“
komentuje vývoj ve škole koordinátorka parlamentu Mgr. Jana Hlaváčková.
Vyhlášení titulu: setkání škol plné inspirace
Konzultační centra každoročně pořádají vyhlášení škol, které titul nově získaly. Zástupci škol tak mají příležitost živě sdílet, co se v jejich škole děje, a navázat kontakty. Nejzajímavější příklady z praxe škol budou každoročně vyhlášeny na půdě Parlamentu ČR. V listopadu 2013 se sešlo 20 škol z celé ČR v Senátu PČR. Po žákovských prezentacích příkladů z praxe škol následovala diskuze se senátory. Další vyhlášení se bude konat na podzim 2014.
Z čeho Škola pro demokracii vychází?
Program vyvinulo ve spolupráci se 14 základními školami
Centrum pro demokratické učení
v rámci projektu Žákovské parlamenty S. O. S., financovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Program vychází z doporučení Rady Evropy: Tool for Quality Assurance of Education for Democratic Citizenship in Schools. UNESCO, Council of Europe, CEPS, 2005.
KONZULTAČNÍ CENTRA – ŠKOLA PRO DEMOKRACII:
 
Praha: CEDU – Centrum pro demokratické učení (koordinátor programu)
 
Jihočeský kraj: ZŠ TGM Blatná
 
Jihomoravský kraj: CZŠ ve Veselí nad Moravou
 
Karlovarský kraj: ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov
 
Kraj Vysočina: ZŠ Žďár nad Sázavou, Švermova
 
Královéhradecký kraj: ZŠ Mládežnická, Trutnov
 
Liberecký kraj: ZŠ a MŠ Zákupy
 
Moravskoslezský kraj: ZŠ a G Vítkov
 
Olomoucký kraj: ZŠ Trávník, Přerov
 
Pardubický kraj: ZŠ Chrast, U Pošty
 
Plzeňský kraj: 22. ZŠ Plzeň
 
Středočeský kraj: ZŠ TGM Poděbrady, ZŠ Pečky
 
Ústecký kraj: ZŠ a MŠ Ruská, Litvínov
 
Zlínský kraj: ZŠ Za Alejí, Uherské Hradiště

CEDU – Centrum pro demokratické učení (www.cedu.cz) se dlouhodobě a systematicky věnuje výchově k občanství. V současné době toto téma rozvíjí zejména podporou škol a učitelů v oblasti práce se žákovskými parlamenty. V rámci projektu Žákovské parlamenty S. O. S. čerstvě vyšla nová řada metodik pro koordinátory žákovských parlamentů a třídní učitele, které můžete zdarma získat v konzultačních centrech.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí