Škola má být připravená na jakékoliv dítě

Vydáno:

Mgr. Iveta Pasáková působí od roku 2016 jako ředitelka Step by Step ČR, předtím pracovala v organizaci jako programová vedoucí a projektová manažerka. V předchozích letech byla redaktorkou pedagogické literatury a učebnic, učila na střední škole základy společenských věd a speciální pedagogiku, nějaký čas působila v poradně pro kariérní poradenství žáků. Vystudovala obor pedagogika a ošetřovatelství na FF UK.

Škola má být připravená na jakékoliv dítě
Mgr.
Silvie
Pýchová
výkonná ředitelka SKAV a koordinátorka iniciativy Úspěch pro každého žáka

O jakou změnu ve vzdělávání svou činností jako Step by Step ČR usilujete?

Vždycky říkám, že jsme ideová organizace, protože se snažíme pracovat s hodnotami. Přestože máme velmi konkrétní nástroj, jak hodnoty uplatňovat, jde nám hlavně o změnu vnímání prostředí, ve kterém děti vyrůstají a ve kterém se vzdělávají. Rádi bychom měnili zažitou představu o tom, co má škola dělat, jak a co učit. V zásadě nám jde o míru svobody. Jde o to, jak dostat do škol větší míru svobodného rozhodování na straně dítěte, a na straně učitele možnost zvolit si správnou cestu, která jemu vyhovuje nejvíce. To je z našeho pohledu úplně zásadní. Podporujeme děti ve využívání jejich vlastního potenciálu a hlavně to, aby se učily na základě vnitřní motivace, aby pro ně učení bylo atraktivní, aby chtěly věcem přijít na kloub. Pak jsou daleko víc aktivní a kreativní a svůj pobyt ve škole považují za smysluplný. Další věc, o které ve školách hodně mluvíme, je spolupráce. Jde o spolupráci na různých úrovních. Náš program je od začátku postavený na spolupráci s rodinami dětí a žáků. Samotná výuka a program se zakládají na spolupráci dětí v týmech, na kooperaci ve skupinkách. A v poslední době se hodně věnujeme spolupráci a vzájemné podpoře mezi učiteli.
Nepovažujeme se za alternativu, ale za něco, co bychom chtěli, aby bylo považováno za úplně normální. Ideální by bylo dříve či později zmizet, nebýt potřeba. Chceme, aby se tak, jak se učí ve školách Začít