Škola jako pozitivně fungující instituce

Vydáno:

Je škola předurčená pouze k předávání informací a osvojování dovedností, a nebo může sehrát i významnou úlohu při formování osobnosti žáka?

Škola jako pozitivně fungující instituce
PhDr.
Alena
Slezáková
Ph.D.
Psychologický ústav Filozofické fakulty MU, zakladatelka Centra pozitivní psychologie v ČR
Je možné zajistit ve škole takové prostředí, které bude podporovat nejen žákovu motivaci a zájem o učivo, ale také jeho osobní pohodu, dobrý charakter a kvalitní mezilidské vztahy? Můžeme nějakým způsobem přispět k tomu, aby škola byla místem vzájemné důvěry a bezpečí, prostředkem optimálního rozvoje a modelem sociálního světa hodným následování?
Právě tyto a další otázky si kladou představitelé
pozitivní psychologie, směru, jenž bych Vám v následujících řádcích ráda stručně představila.
V sérii navazujících článků se pokusím přinést odpovědi na výše uvedené otázky a nastíním
konkrétní možnosti uplatnění poznatků pozitivní psychologie v našem školství.
Čím se zabývá pozitivní psychologie?
Školství je oblastí, která by měla pohotově
reflektovat změny
a převládající trendy ve společnosti a
začleňovat do výuky aktuální poznatky
z různých společenskovědních oblastí. Je to totiž právě
kvalita školství
, která ovlivňuje přípravu mladé generace, čímž do značné míry
určuje budoucí vývoj a úroveň celé společnosti.
Naplnit mnohdy vysokou míru očekávání od školství a velké nároky na jeho kvalitu určitě není snadné. Jedním ze zdrojů, z nichž mohou pedagogika a příbuzné obory čerpat, jsou poznatky a zkušenosti vycházející z příbuzných vědních disciplín: psychologie, sociologie, etiky a dalších.
Zastavme se ale u otázky,
co prakticky užitečného a smysluplného může nabídnout školství právě současná psychologie?
Jak známo,
psychologie
je samostatným a obsáhlým vědním oborem zahrnujícím mnoho směrů, přístupů a metod. Z bohatství myšlenkového a vědeckého odkazu psychologie se však nyní zaměřím na aktuální trend a rychle se rozvíjející směr v současné světové psychologii, tzv. pozitivní psychologii.
Pozitivní psychologie
je jednou z nejmladších a velmi slibných odnoží odborné psychologie, která nabízí bohaté aplikační možnosti i v oblasti výchovně - vzdělávacího procesu. Tento směr zformovali přední světoví psychologové na přelomu milénia a za prvních deset let své existence se rozšířil z USA do mnoha států světa včetně České republiky.
Základní ideou jeho iniciátorů bylo nabídnout nový a v mnoha ohledech užitečný pohled na ty stránky života jedince a společnosti, které byly v dosavadním pojetí psychologie (zaměřené na konflikty, rizika a problémy) poněkud opomíjeny. Pozitivní psychologie se tedy orientuje spíše na studium a podporu kladných témat a pozitivních aspektů osobnosti člověka i společnosti. Deklaruje se jako věda o pozitivních emocích (radost, štěstí, vděčnost, naděje) a kladných životních zážitcích a zkušenostech, o pozitivních vlastnostech a rysech osobnosti (optimismus, nezdolnost, smysl pro humor, svědomitost, sebedůvěra) a o podmínkách pozitivního fungování společenství a institucí (rodiny, školy, komunity).
Hlavním cílem
je podle čelních představitelů pozitivní psychologie M. Seligmana (2003) a M. Csikszentmihalyiho (1996) budování „těch nejlepších kvalit života“, a to skrze podporu rozvoje vnitřního potenciálu a kladných tendencí lidské osobnosti. Velká pozornost je věnována tématům silných stránek charakteru a ctností, tedy mravních charakteristik člověka a jejich rozpoznání, podpoře a uplatnění v běžném životě (Peterson, Seligman, 2004). Konkrétním příkladem využití poznatků pozitivní psychologie ve školství a výchovně-vzdělávacím procesu je
koncepce tzv. pozitivního vzdělávání (positive schooling, Snyder, Lopez, 2007), v širším smyslu pozitivního školství (positive education, Seligman a kol., 2009).
Tyto koncepce vycházejí z několika zásadních otázek:
Jaké jsou podmínky optimálního vzdělávání?
Co vlastně tvoří pojem „dobré školy“ a jak můžeme podpořit rozvoj školy jako pozitivně fungující instituce?
Pozitivní vzdělávání
C. R. Snyder a S. J. Lopez (2007) ve svém nabízeném modelu pozitivního vzdělávání rozeznávají několik důležitých oblastí: za základ považují skutečný zájem o kvalitní vzdělávání a porozumění žákům, založené na důvěře a respektu k jejich individuálním odlišnostem. Z něj pak vyplývají další významné složky, které jsou ve vzájemném propojení a interaktivitě: správné a propracované vyučovací cíle, podpora motivace žáků a dobré plánování. Své nezanedbatelné místo má také podpora optimistického myšlení žáků. Propojujícím prvkem je pak sociální přínos vzdělávání, který se realizuje v žádoucím chování a společensky prospěšném jednání absolventů školy v jejich dalším osobním a profesním životě.
O tom, co naplňuje pojem „dobré školy“, uvažuje z úhlu pohledu pozitivní psychologie také významný psycholog Ch. Peterson (2006). Podle něj je pro kvalitní způsob vzdělávání typické, že jeho cílem není pouze dosažení nejlepšího možného prospěchu u maximálního počtu žáků. Neméně významná je i role školy v prevenci a redukci problémového chování žáků, agresivity, zneužívání návykových látek či jiných nevhodných projevů a aktivní podpoře žádoucích vzorců chování.
Z charakteristických rysů „dobrých škol“ uvádí následující:
žáci pokládají vyučované předměty za přínosné a důležité,
jsou přesvědčeni, že mají na dění ve škole přímý vliv,
atmosféru ve škole studenti vnímají jako přísnou, spravedlivou, jasnou a konzistentní,
učitelé se zaměřují spíše na korekci a aktivní podporu žákových schopností a dovedností než na kritiku a tresty,
kladné způsoby chování a jednání studentů jsou oceňovány a odměňovány,
škola má silné a efektivní vedení,
vzájemný kontakt mezi studenty a učiteli je aktivně podporován, což zvyšuje pocit sounáležitosti.
Zvláštní pozornost věnuje Ch. Peterson tomu, nakolik škola přispívá k morálnímu rozvoji žáků, k jejich pozitivnímu postoji k sobě, k druhým lidem i okolnímu světu. Opravdu dobrá škola podle něj připravuje svoje studenty tak, aby uspěli nejen v průběhu školní docházky, ale aby si přenesli touhu po poznání, otevřenou mysl a dychtivost učit se něčemu novému i do svého dalšího života.
Cíle jsou to určitě ušlechtilé a žádoucí, ale nežádáme od školy přece jen příliš? Je naplnění těchto požadavků reálné? A lze vůbec jejich skutečné dosažení nějakým způsobem ověřit a potvrdit?
Zkušenosti ze světa poskytují překvapivě optimistickou odpověď. Ano, mnohé z cílů pozitivního vzdělávání jsou reálně dosažitelné.
Dokladem jsou zkušenosti zahraničních kolegů z řad psychologů a pedagogů, kteří na mnoha základních a středních školách v Británii, Španělsku, Austrálii a Spojených státech uskutečňují
konkrétní programy a intervence, jejichž vědecky ověřené výsledky jsou dostupné v odborné literatuře.
Dlouhodobě se praktickou aplikací aktuálních poznatků pozitivní psychologie v péči o děti a mládež věnuje zejména tým amerického psychologa M. Seligmana (2009), podobně sestavené programy již vznikají také v Evropě. Vycházejí z názoru, že škola by neměla zůstávat pouze u tradičních výchovně - vzdělávacích cílů, ale měla by se zaměřit i na podporu kladného prožívání a spokojenosti žáků a na vyhledávání jejich předností.
Argumenty pro zavedení tzv. pozitivního vzdělávání nachází M. Seligman ve výsledcích výzkumů poukazujících na celosvětově zvyšující se míru deprese a úzkosti u školní mládeže (v současné době se týká až 20 % žáků), i v závěrech studií, které potvrzují kladný vliv pozitivních emocí na efektivitu procesu učení (Frederickson, 2002). Oporou jsou mu také závěry několika vědeckých studií, jež dokládají, že kladné emoční naladění podporuje lepší koncentraci (Rowe a kol., 2007), kreativnější myšlení (Isen a kol., 1987) i schopnost celostního uvažování (Isen a a kol., 1991) a nebo že
pozitivní školní klima predikuje vyšší míru spokojenosti žáků i učitelů, nižší míru stresu a lepší školní výsledky.
Intervenční programy pozitivního vzdělávání jsou prodchnuty základní ideou pozitivní psychologie: tím, co vede jedince ke skutečné pozitivní změně a životní spokojenosti, je rozpoznání jeho silných stránek a předností a povzbuzení vnitřní motivace k jejich uplatňování v osobním i profesním životě.
Jejich účinnost tkví právě v cíleném zaměřování se na identifikaci toho, v čem je daný žák jedinečný, co se mu daří, v čem může být pro druhé třeba i vzorem.
Dosavadní výsledky vědeckých studií potvrzují, že vyšší míru pozitivních emocí, psychické odolnosti, občanské angažovanosti a životní smysluplnosti u mládeže lze skutečně dosáhnout speciálními výchovně - vzdělávacími programy.
V příštím příspěvku přiblížím obsah těch programů podporujících pozitivní vzdělávání, u nichž byla jejich efektivita prokazatelně potvrzena a navrhnu možnosti praktického využití jejich prvků v našich podmínkách.
Závěrem podotýkám, že pozitivní psychologie aplikovaná ve školství se nezaměřuje pouze na žáky a studenty, ale přináší zajímavé podněty pro každodenní práci učitelů a řídících pracovníků. Také těmto konkrétním tématům se budu postupně podrobněji věnovat v navazujících příspěvcích.
Závěrem
Pozitivní psychologie přináší zajímavé podněty a obohacení pro vyučování a přímou práci učitelů se žáky, pro vedoucí pracovníky škol i pro celý školní systém. Je zřejmé, že mnohá z témat pozitivní psychologie mohou být zajímavou a užitečnou inspirací také pro právě probíhající diskuze o povaze a náplni nově zaváděného předmětu Etická výchova.
Ve snaze o zpřístupnění poznatků pozitivní psychologie zájemcům z řad odborné i laické veřejnosti bylo založeno Centrum pozitivní psychologie v ČR (www.pozitivni-psychologie.cz).
Mezi jeho aktivity patří pořádání seminářů a praktických workshopů pozitivní psychologie, z nichž mnohé jsou zaměřeny právě na oblast aplikace pozitivní psychologie ve výchově a vzdělávání. Centrum také poskytuje konzultace pro výzkumné práce související s tématy pozitivní psychologie a má bohatě rozvinuté možnosti mezinárodní spolupráce. Všichni zájemci o spolupráci jsou srdečně vítáni.
Literatura:
SELIGMAN, M. E. P.
 Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi.
Praha: Ikar, 2003.
CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny, 1996.
PETERSON, C., SELIGMAN, M. E. P.
Character strengths and virtues. A Handbook and classification.
New York: Oxford University Press, 2004.
SNYDER, C. R., LOPEZ, S. J. (Eds.).
Positive Psychology.
London: Sage, 2007.
SELIGMAN, M. E. P., RANDAL, M. E., GILLHAM, J., REIVICH, K. & LINKINS, M.
Positive education: positive psychology and classroom interventions.
Oxford Review of Education, 2009, 35, 3, 293 - 311.
PETERSON, C.
 A primer in positive psychology.
New York: Oxford University Press, 2006.
FREDERICKSON, B. L. (2002). Positive emotions. In C.R. Snyder, & S.J. Lopez (Eds.).
Handbook of positive psychology
(120 - 134). New York: Oxford University Press.
ROWE, G., HIRSH, J. B., ANDERSON, A. K., KRYSAN, M. (2007). Positive affect increases the breadth of attentional selection. PNAS, 104, 383 - 388.
ISEN, A. M., DAUBMAN, K. A., NOWICKI, G.. P. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving.
Journal of Personality and Social Psychology
, 52, 1122 - 1131.
ISEN, A. M., ROSENZWEIG, A. S., YOUNG, M. J. (1991). The influence of positiver affect on clinical problem solving.
Medical decision Making
, 11, 221 - 227.