Šikana: mýty a realita - Mýtus druhý: Stejně si za to může sám!

Vydáno: 4 minuty čtení

Mýtus druhý: Stejně si za to může sám!

Šikana: mýty a realita
Mgr. et Mgr.
David
Čáp
psycholog, lektor projektu Minimalizace šikany
Před měsícem jsem se dotkl rozšířeného mýtu o tom, že šikana na té a té škole být nemůže. Dnes se pojďme podívat na další často slýchanou větu, která správné řešení komplikovaného fenoménu, jako je šikana, rozhodně nepodpoří.
Stejně si za to může sám!
Zní to logicky, srozumitelně a je to jednoduché vyslovit. Jedná-li se ale o šikanu, je
tato věta VŽDY nepravdivá. Kde se v nás bere vlastně ta jistota, že si za opakované ubližování někdo může sám? Vysvětlení je několik.
Za prvé nás tento mýtus
zbavuje nutnosti situaci řešit.
Můžeme získat dojem, že ubližování je pro oběť jakýmsi výchovným prostředkem ze strany spolužáků. Říkáme si: kdyby nedělal toto, neříkal tamto, nechoval se určitým způsobem, jistě by mu ostatní dali pokoj. Také nás může napadnout, že
oběť
ostatní provokuje k agresivnímu chování. To vše je ale mýlka.
Pokud bychom se hlouběji ponořili do vývoje situace, pravděpodobně bychom zjistili, že „provokativní“ chování oběti je pouze neúčinnou obranou vůči opakovanému ponižování a ubližování. Oběť se tedy brání a také se pravděpodobně snaží vstupovat alespoň do nějakého kontaktu s ostatními. Platí zde kruté, ale přesné pravidlo. Lepší je špatný kontakt než žádný kontakt. Jsme opravdu tvorové sociální a z toho důvodu jsme schopni dělat i věci, které na ostatní nepůsobí příliš racionálně.
Za druhé může tento mýtus
potvrzovat náš vztah k takovému žákovi.
Nebudeme si přeci nalhávat, že všechny žáky vnímáme stejně. Někteří nám jsou sympatičtí, na jiné si hned nevzpomeneme (jako by byli schovaní v davu a trochu neviditelní) a jiní nám jsou z nějakého důvodu nesympatičtí. A právě u této třetí skupiny je výše zmiňovaný mýtus velmi nebezpečný.
Nechtěl bych zabíhat do přílišných konkrétností a typologie, ale představte si následujícího žáka: Nemá nejlepší výsledky, opakovaně vyrušuje, není sociálně zdatný tak, aby si kolem sebe vytvořil skupinu kamarádů, a ještě ke všemu se projevuje nějakým způsobem, který nás trochu dráždí. Pokud se vám nedaří takového žáka si představit, tak vám nabídnu zkratku
ADHD. Už je to snazší? Nechtěl jsem být takto konkrétní, ale přece. U takovýchto žáků, ale nejen u nich, je přece tak lákavé použít větu, že si za to můžou sami.
A za třetí tento mýtus odráží obecné „vědecké“ přesvědčení,
že každá příčina má svůj následek a naopak.
Jinými slovy, je pro nás nepochopitelné a často nepřijatelné, že by se některé věci staly tak nějak samy od sebe. Říkáme si, asi k tomu mají nějaký důvod, asi to tak má být, v každé třídě je něco (zesměšňování, nadávky, rvačky) a tak dále. Toto vysvětlení totiž naráží na další obecně rozšířenou mýlku, že obětí je někdo (a teď se dopředu omlouvám za přílišné zjednodušení) tlustý, brýlatý, handicapovaný či uzavřený. Pravdou ale je, že
obětí se může stát naprosto kdokoliv z nás. Stačí jen nešťastná souhra náhod a mylné představy o hrdinech, kteří jsou připraveni každého bránit.
Ostatně se můžeme vrátit k mýtu o tom, že se to na naší škole stát nemůže. Položme oba mýty vedle sebe. „To se na naší škole stát nemůže!“a „Stejně si za to může sám!“. Nezdá se vám, že se krásně doplňují a možná i navzájem vysvětlují?
Co z toho pro nás tedy vyplývá? Rozhodně to, že
NIKDO si za opakované ubližování sám nemůže. Vždy je potřeba brát takovou informaci
vážně
a na základě pozorování
porozumět
tomu, co se ve třídě děje. A pak je tu ještě jedna věc. Přichází-li vám rodič sdělit, že jeho dítěti ve škole někdo ubližuje, prosím
vyhněte se sdělení, že si za to asi může sám, že také není ze zlata a že je nemá provokovat. Takováto věta znamená totiž „vykopání válečné sekery“ a touto větou
ztrácíte důležitého spojence - rodiče.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz

Články

Šikana: mýty a realita - Mýtus sedmý: Může za to výchova!
Šikana: mýty a realita - Mýtus první: To se u nás stát nemůže!
Šikana: mýty a realita - Mýtus desátý: Stejně nám nikdo nepomůže!
Šikana: mýty a realita - Mýtus šestý: Přísnost je nejlepší prevence
Šikana: mýty a realita - Mýtus pátý: Dvojka z chování to vyřeší!
Šikana: mýty a realita - Mýtus osmý: Musí si to vyřídit mezi sebou!
Šikana: mýty a realita - Mýtus devátý: Vždyť mu to kouká z očí!
Šikana: mýty a realita - Mýtus čtvrtý: To si musím vyřešit sám a rychle!
Šikana: mýty a realita - Mýtus třetí: Internet a okolí školy se nás netýkají!