Shrnutí změn v zákoně o pedagogických pracovnících vyvolaných novelou zákona od 1. září 2012

Vydáno:

Přijetím zákona č. 198/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, bylo završeno nezvykle dlouhé období legislativních prací na vládním návrhu této novely. Již v roce 2010 navrhlo ministerstvo školství změny, které s napětím očekávala odborná veřejnost, protože měly zásadním způsobem ovlivnit dosavadní postupy nejméně ve dvou důležitých oblastech řízení škol a školských zařízení - posuzování odborné kvalifikace pedagogických pracovníků a řešení přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah (tzv. nadúvazkové hodiny).

Shrnutí změn v zákoně o pedagogických pracovnících vyvolaných novelou zákona od 1. září 2012
PhDr. Mgr.
Jiří
Valenta
 
lektor a poradce v oblasti řízení školy a školského zařízení
Vládní návrh novely pak obsahoval ještě změny některých dalších částí zákona (např. týkající se akreditací v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků), ale ty nejsou bezprostředně důležité pro praxi řízení škol a školských zařízení, proto se budeme v dalším výkladu zabývat jen výše uvedenými oblastmi změn.
Výsledný text novely
zákona se poměrně
zásadně odchyluje od původně navrženého textu,
proto i ta část odborné veřejnosti, která se aktivně účastnila přípravných prací na vládním návrhu, a je tak dobře obeznámena s původním záměrem, jistě ocení souhrnný popis těchto změn včetně komentáře k nim. Nejprve je vždy uvedeno
úplné znění příslušné části zákona po novele a následuje komentář k danému ustanovení
– ten se vždy vztahuje k celému ustanovení (tj. zahrnuje také význam těch ustanovení, která nebyla novelou dotčena) a přitom zdůrazňuje přijaté změny. Tento postup jsme zvolili proto, aby takto prezentovaný text byl přínosný nejen pro zkušené vedoucí pracovníky hledající pouze změny vyvolané novelou, ale i ty, kteří chtějí ucelený výklad příslušného ustanovení zákona bez ohledu na dříve platný právní stav.
Účinnost přijatých změn,
a tím i dále uvedeného znění zákona,
je stanovena od 1. září 2012.
PŘEDPOKLAD ODBORNÉ KVALIFIKACE PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
Předpoklad odborné kvalifikace je jeden z pěti předpokladů, které pro výkon činnosti pedagogického pracovníka požaduje § 3 zákona č. 563/2004 Sb. Pro úplnost připomeňme, které to jsou.
Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo splňuje tyto předpoklady:
 
je plně způsobilý k právním úkonům,
 
má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává,
 
je bezúhonný,
 
je zdravotně způsobilý a
 
prokázal znalost českého jazyka, není-li zákonem stanoveno jinak.
Právě způsoby získání předpokladu odborné kvalifikace byly zřejmě dominantním motivem pro přijetí celé novely zákona. Deklarovaným záměrem navržených a posléze i skutečně přijatých změn bylo
zvýšit vzájemnou prostupnost mezi jednotlivými profesními pedagogickými pozicemi,
tj. zjednodušit vzdělávací cestu k získání předpokladu odborné kvalifikace těm pedagogickým pracovníkům, kteří již získali odbornou kvalifikaci pro určitou pedagogickou profesní pozici, ale vykonávají nebo chtějí vykonávat přímou pedagogickou činnost v pozici jiné.
V řadě případů je pak zjevný záměr zákonodárce zjednodušit obecně přístup k získání předpokladu odborné kvalifikace i těm fyzickým osobám, které dosud žádnou pedagogickou způsobilost nemají.
Konkrétní podmínky pro získání odborné kvalifikace stanoví zákon v § 6 až 22, a to zvlášť pro jednotlivé pedagogické profese. Podívejme se postupně na každou z nich zvlášť, s ohledem na podstatné změny přijaté novelou zákona s účinností od 1. září 2012.
1. Učitel mateřské školy (§ 6 zákona č. 563/2004 Sb.)
(1)
Učitel mateřské školy získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy nebo vychovatelství nebo pedagogiku volného času nebo studijního oboru pedagogika a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy1) v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání1) v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy,
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů a vykonáním jednotlivé zkoušky1), která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce profilové části maturitní zkoušky z předmětu zaměřeného na pedagogiku předškolního věku, nebo
 
vzděláním podle odstavce 2 písm. a) nebo b).
(2)
Učitel mateřské školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na speciální pedagogiku, nebo
 
vzděláním stanoveným pro učitele mateřské školy podle odstavce 1 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
Komentář
Nejnižším, ale stále dostačujícím vzděláním pro získání
odborné kvalifikace učitele mateřské školy je tradičně střední vzdělání s maturitní zkouškou
získané v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů mateřských škol (střední pedagogická škola). Jak je zřejmé, absolvovaný vzdělávací program musí být vždy zaměřen na přípravu učitelů mateřských škol. Není tedy bez dalšího kvalifikován pro práci v mateřské škole zaměstnanec, který dosáhl středního vzdělání s maturitní zkouškou získaného v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů, ale ani např. zaměstnanec, který dosáhl vysokoškolského vzdělání v magisterském studijním programu zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy. V každém z těchto případů by si zaměstnanec musel doplnit kvalifikaci některým ze způsobů, které uvádí zákon.
Z uvedeného pravidla,
že absolvované studium musí být vždy zaměřeno na učitele mateřských škol,
připouští zákon jednu výjimku: za plně kvalifikovaného učitele mateřské školy se považuje také absolvent vysokoškolského vzdělávacího programu zaměřeného na speciální pedagogiku.
Tím je myšleno i vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu. Tutéž možnost pak dává rovněž absolvování studijního programu zaměřeného na speciální pedagogiku na VOŠ. V tomto konkrétním případě se tedy již nevyžaduje doplnění vzdělání zaměřeného na učitele mateřských škol.
Pro práci učitele ve třídě nebo ve škole zřízené pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami se vždy vyžaduje studium speciální pedagogiky, a to v jedné z uvedených forem.
Novela zákona přinesla od 1. září 2012 vyšší prostupnost mezi učiteli prvního stupně základní školy, vychovateli, pedagogy volného času a učiteli mateřské školy.
Absolventům těchto vysokoškolských oborů nově stačí k získání odborné kvalifikace učitele mateřské školy pouze absolvování vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou školou a zaměřeného na přípravu učitelů mateřské školy.
Podobnou možnost dává nově zákon také
absolventům studijního oboru vychovatelství na VOŠ.
U absolventů maturitního oboru vychovatel pak zavedla novela zákona rovněž možnost snazšího získání kvalifikace učitele mateřské školy, a to vykonáním jednotlivé zkoušky, která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce profilové části maturitní zkoušky z předmětu zaměřeného na pedagogiku předškolního věku. Jde o jednotlivou zkoušku v rámci maturitní zkoušky, jak ji definuje ustanovení § 113 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.). Poprvé tak vlastně dává zákon smysl takovou jednotlivou zkoušku v rámci maturit vykonat – dosud totiž její vykonání nemělo na odbornou kvalifikaci pedagoga žádný vliv.
2. Učitel prvního stupně základní školy (§ 7 zákona č. 563/2004 Sb.)
(1)
Učitel prvního stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem
 
v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy,
 
v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů mateřské školy nebo studijního oboru pedagogika a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy,
 
v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy nebo na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy, nebo
 
doplňujícím studiem k rozšíření odborné kvalifikace podle § 22 odst. 2 (dále jen „doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace“),
 
v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy,
 
v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů základní umělecké školy, studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu,
 
podle § 12 jen pro výuku cizího jazyka, nebo
 
podle odstavce 2 písm. a) nebo b).
(2)
Učitel prvního stupně základní školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku pro učitele,
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku, studijního oboru speciální pedagogika a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy, nebo
 
vzděláním stanoveným pro učitele prvního stupně základní školy podle odstavce 1 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
Komentář
Odborná kvalifikace učitele 1. stupně základní školy
předpokládá bez výjimky
vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu.
Předpis ukládá v prvé řadě přímo absolvování vysokoškolského vzdělání v magisterském studijním programu zaměřeném na přípravu učitelů 1. stupně základní školy. V některých případech je možné pouhé
doplnění chybějícího zaměření na 1. stupeň základní školy,
a to alespoň absolvováním programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou školou. Jde o případy, kdy zaměstnanec dosáhl:
 
magisterského vysokoškolského vzdělání pro učitele 2. stupně základní školy,
 
magisterského vysokoškolského vzdělání zaměřeného na přípravu učitelů mateřských škol nebo v oboru pedagogika,
 
magisterského vysokoškolského vzdělání zaměřeného na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy (tato prostupnost je v zákoně nově s účinností od 1. září 2012).
V případě učitele s kvalifikací pro 2. stupeň základní školy
zavedla novela zákona s účinností od 1. září 2012 novou a jednodušší možnost získání chybějící specializace pro 1. stupeň základní školy, a to
absolvováním tzv. doplňujícího studia.
Podobně jako v případě absolvování programu celoživotního vzdělávání ( jako tradiční formy získání chybějící specializace pro 1. stupeň základní školy) jde o vzdělávání na vysoké škole, ale v kratší a jednodušší formě. Délku tohoto vzdělávání stanoví prováděcí předpis (vyhláška č. 317/2005 Sb.).
Nově také uznává zákon splnění kvalifikace absolventům magisterského studijního programu zaměřeného na přípravu učitelů základních uměleckých škol,
a to pro výuku těch předmětů na 1. stupni základní školy, které odpovídají oboru studia. Jde tedy o tzv. výchovné předměty (zejména hudební a výtvarná výchova).
Další změnou je
uznání kvalifikace
(bez nutnosti dalšího studia)
učitele cizího jazyka na 1. stupni základní školy,
pokud tento získal kvalifikaci učitele jazykové školy některým ze způsobů uvedených v § 12 zákona. Dosud totiž i učitelé jazyků splňujících kvalifikaci pro 2. stupeň základní školy nebo pro střední školu nesplňovali kvalifikační předpoklad pro výuku cizího jazyka na 1. stupni základní školy a museli si doplnit kvalifikaci právě o specializaci pro 1. stupeň základní školy.
Za plně kvalifikovaného učitele 1. stupně základní školy se ovšem považuje také absolvent vysokoškolského magisterského studijního programu zaměřeného na speciální pedagogiku pro učitele.
V tomto konkrétním případě se tedy nevyžaduje doplnění vzdělání zaměřeného na vzdělávání na 1. stupni základní školy. S účinností od 1. září 2012 pak zákon umožňuje snazší prostupnost také absolventům magisterského studijního programu zaměřeného na speciální pedagogiku (bez bližšího určení, tedy např. i pro vychovatele), a to absolvováním programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole zaměřeného na učitele 1. stupně základní školy.
Pro práci učitele ve třídě nebo ve škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se vždy vyžaduje studium speciální pedagogiky, a to v jedné z uvedených forem.
3. Učitel druhého stupně základní školy (§ 8 zákona č. 563/2004 Sb.)
(1)
Učitel druhého stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
 
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy,
 
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
 
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
 
studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy nebo střední školy, nebo
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo střední školy,
 
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku pro učitele a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo střední školy,
 
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy a
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy,
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů druhého stupně základní školy, nebo
 
doplňujícím studiem k rozšíření odborné kvalifikace,
 
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů základní umělecké školy, studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu,
 
zaměřeném na tělesnou výchovu a sport jen pro výuku tělesné výchovy, nebo
 
podle § 12 jen pro výuku cizího jazyka.
(2)
Učitel druhého stupně základní školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku pro učitele,
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku, studijního oboru speciální pedagogika a
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů základní školy nebo střední školy, nebo
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů základní školy nebo střední školy,
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů prvního stupně základní školy a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku, nebo
 
vzděláním stanoveným pro učitele druhého stupně základní školy podle odstavce 1 a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
Komentář
Odborná kvalifikace učitele 2. stupně základní školy předpokládá bez výjimky vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu.
Předpis ukládá v prvé řadě přímo absolvování vysokoškolského vzdělání v magisterském studijním programu zaměřeném na přípravu učitelů 2. stupně základní školy. V některých případech je možné pouhé doplnění chybějícího zaměření na 2. stupeň základní školy, a to alespoň absolvováním programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou školou. Jde o případy, kdy zaměstnanec dosáhl:
 
magisterského vysokoškolského vzdělání pro učitele 1. stupně základní školy,
 
magisterského vysokoškolského (neučitelského) vzdělání ve studijním oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu. U této skupiny učitelů připouští zákon po jeho novele od 1. září 2012 získání chybějícího pedagogického vzdělání také absolvováním programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou školou a zaměřeného na učitele středních škol (a nikoli pouze 2. stupně základní školy jako dosud).
Učitel s kvalifikací pro všeobecně vzdělávací předměty střední školy je plně kvalifikován pro 2. stupeň základní školy.
Učitel s kvalifikací pro odborné předměty střední školy však již kvalifikaci pro 2. stupeň základní školy nemá a musí si ji výše uvedeným způsobem doplnit.
V případě učitele s kvalifikací pro 1. stupeň základní školy
zavedla novela zákona s účinností od 1. září 2012 novou a jednodušší možnost získání chybějící specializace pro 2. stupeň základní školy, a to
absolvováním tzv. doplňujícího studia.
Podobně jako v případě absolvování programu celoživotního vzdělávání ( jako tradiční formy získání chybějící specializace pro 2. stupeň základní školy) jde o vzdělávání na vysoké škole, ale v kratší a jednodušší formě. Délku tohoto vzdělávání stanoví prováděcí předpis (vyhláška č. 317/2005 Sb.).
Nově také uznává zákon
splnění kvalifikace absolventům magisterského studijního programu zaměřeného na přípravu učitelů základních uměleckých škol,
a to pro výuku těch předmětů na 2. stupni základní školy, které odpovídají oboru studia. Jde tedy o tzv. výchovné předměty (zejména hudební a výtvarná výchova).
Podobně uznává zákon
splnění kvalifikace absolventům magisterského studijního programu zaměřeného na tělesnou výchovu a sport
pro výuku tělesné výchovy na 2. stupni základní školy (např. absolventi trenérského oboru nebo oboru rekreologie na tělovýchovných fakultách vysokých škol).
Výhradně pro výuku cizího jazyka je dostačující magisterské vzdělání, které sice není primárně zaměřeno na přípravu učitelů 2. stupně základní školy, ale připravuje učitele cizích jazyků (viz § 12 zákona č. 563/2004 Sb.).
Pro práci učitele ve třídě nebo ve škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se vždy vyžaduje studium speciální pedagogiky, a to v jedné z uvedených forem.
4. Učitel přípravné třídy základní školy a přípravného stupně základní školy speciální (§ 8a a § 8b zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel přípravné třídy základní školy
2) získává odbornou kvalifikaci vzděláním podle § 6 nebo § 7.
Učitel přípravného stupně základní školy speciální
3) získává odbornou kvalifikaci vzděláním podle § 7 odst. 2.
Komentář
Novela zákona s účinností od 1. září 2012 nastavila předpoklad odborné kvalifikace učitele přípravné třídy základní školy tak, že je postačující jak kvalifikace učitele mateřské školy, tak i učitele 1. stupně základní školy.
V tomto ohledu totiž panovala právní nejistota, protože v přípravné třídě základní školy se v souladu s ustanovením § 47 školského zákona vzdělávají děti se sociálním znevýhodněním v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, a jde tedy o předškolní vzdělávání. Současně však jde o třídu základní školy, proto bez výslovného ustanovení zákona nebylo zřejmé, jaký předpoklad odborné kvalifikace je třeba na učitele v takové třídě klást.
Za pozornost stojí, že ačkoli jde v přípravné třídě základní školy o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (konkrétně se sociálním znevýhodněním), pro splnění kvalifikačního předpokladu
zákon nevyžaduje doplnění vzdělání v oboru speciální pedagogiky.
V případě učitele přípravného stupně základní školy speciální však již zákon vyžaduje vzdělání učitele 1. stupně základní školy se zaměřením na speciální pedagogiku.
V tomto případě je pozoruhodné, že se vyžaduje vzdělání odpovídající jen učiteli 1. stupně základní školy a nikoli učiteli mateřské školy, ačkoli jde i v tomto případě o vzdělávání dětí v předškolním věku (viz ustanovení § 48a odst. 3 školského zákona).
Poznámka redakce
Ve Speciálu pro střední školy 5/2012, který vychází v září, najdete podrobně okomentované
konkrétní podmínky pro získání odborné kvalifikace pro tyto pedagogické profese:
Učitel střední školy
(§ 9 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy
(§ 9 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel odborných předmětů střední školy
(§ 9 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel praktického vyučování
(§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel odborného výcviku
(§ 9 odst. 5 a 6 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
(§ 9 odst. 7 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel vyšší odborné školy
(§ 11 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
(§ 12 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel odborného výcviku v zařízení sociálních služeb
(§ 15 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední odborné škole a konzervatoři
(§ 10 zákona č. 563/2004 Sb.)
Ve Speciálu pro ZUŠ 2/2012, který vychází v říjnu, najdete podrobně okomentované
konkrétní podmínky pro získání odborné kvalifikace pro tuto pedagogickou profesi:
Učitel uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední odborné škole a konzervatoři
(§ 10 zákona č. 563/2004 Sb.)
5. Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (§ 13 zákona č. 563/2004 Sb.)
Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu studijního oboru, který odpovídá charakteru vzdělávacího předmětu, a pedagogickou praxí nebo praxí v oboru, který odpovídá charakteru vzdělávacích předmětů, v délce nejméně 4 let.
Komentář
Dosud byla praxe vyžadována jen u absolventů nepedagogických studijních programů. Nyní bude vyžadována vždy, tedy i u absolventů pedagogických vysokoškolských oborů.
Délka požadované praxe se snížila ze 7 na 4 roky a není stanoveno, v jakém rozsahu týdenní pracovní doby (tj. tzv. pracovního úvazku) musel pedagog tuto praxi vykonávat.
6. Učitel náboženství (§ 14 zákona č. 563/2004 Sb.)
Učitel náboženství získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
 
v oblasti teologických věd,
 
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů náboženství, nebo
 
v oblasti pedagogických nebo společenských věd a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů náboženství nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů náboženství.
Komentář
Ustanovení o podmínkách odborné kvalifikace učitelů náboženství je stanoveno izolovaně od ostatních učitelských kategorií. Hlavním důvodem je specifické postavení výuky náboženství ve veřejných školách, pro které stanovuje rovněž odděleně speciální podmínky zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon (§ 15).
Odborná kvalifikace učitele náboženství předpokládá bez výjimky vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu.
Pokud nebylo dosaženo toto vzdělání v oblasti teologických věd, vyžaduje se alespoň zaměření na pedagogické nebo společenské vědy a doplnění zaměření na výuku náboženství v rámci programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou školou.
Ve způsobu získávání předpokladu odborné kvalifikace této profesní skupiny pedagogů nepřinesla novela zákona žádné změny.
7. Vychovatel (§ 16 zákona č. 563/2004 Sb.)
(1)
Vychovatel získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd,
 
vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 10, 12 a 14,
 
vysokoškolským vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného studijního programu než podle písmene a) a b) a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání v oblasti pedagogických věd uskutečňovaném vysokou školou, nebo
 
studiem pedagogiky,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na vychovatelství nebo na pedagogiku volného času nebo na speciální pedagogiku nebo na sociální pedagogiku,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene d) a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku nebo pedagogiku volného času nebo na přípravu učitelů základní nebo střední školy, nebo
 
studiem pedagogiky,
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů nebo pedagogů volného času,
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů předškolního vzdělávání a vykonáním jednotlivé zkoušky, která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce profilové části maturitní zkoušky z předmětu zaměřeného na vychovatelství, nebo
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného vzdělávacího programu středního vzdělávání než podle písmene a g) a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku nebo pedagogiku volného času nebo přípravu učitelů základní školy nebo střední školy.
(2)
Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na speciální pedagogiku nebo sociální pedagogiku,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na speciální pedagogiku, nebo
 
vzděláním stanoveným pro vychovatele podle odstavce 1 a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
Komentář
Způsoby získání odborné kvalifikace vychovatele jsou formulovány jednotně, bez ohledu na to, v jakém druhu školského zařízení má vychovatel působit. Podmínky odborné kvalifikace vychovatele tedy umožňují vychovateli působit se stejným vzděláním jak ve školní družině, tak i ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních. Způsoby získání odborné kvalifikace vychovatele lze shrnout takto:
 
kvalifikace učitele 1. a 2. stupně základní školy, učitele střední školy,
učitele uměleckých předmětů, učitele jazykové školy, pokud bylo ve všech uvedených případech dosaženo vysokoškolského vzdělání,
 
vysokoškolské (neučitelské) vzdělání zaměřené na jakoukoli pedagogickou odbornost
(postačuje i bakalářský studijní program); dosud bylo vyžadováno zaměření na vychovatelství nebo sociální pedagogiku;
 
s účinností od 1. září 2012 je nově daná možnost získat kvalifikaci vychovatele i pro
absolventy nepedagogických vysokoškolských oborů
(i jen bakalářských) s podmínkou
doplnění studia pedagogiky;
 
vyšší odborné vzdělání zaměřené na vychovatelství nebo další vyjmenované pedagogické odbornosti;
dosud zákon připouštěl na tomto stupni vzdělání jen zaměření na vychovatelství nebo sociální pedagogiku; nově je bez dalšího uznatelné i vzdělání v oboru pedagogika volného času a speciální pedagogika;
 
vyšší odborné vzdělání
(jakékoliv) doplněné alespoň
studiem pedagogiky
v akreditovaném zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků; minimální rozsah tohoto studia stanoví nově prováděcí předpis (vyhláška č. 317/2005 Sb.); dřívější právní úprava stanovila tento minimální rozsah, a to v počtu 80 hodin, přímo v tomto zákoně;
 
střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru zaměřeném na přípravu vychovatelů
a od 1. září 2012
nově také pedagogů volného času;
je tak zdůrazněna vzájemná prostupnost těchto dvou maturitních oborů; dosud byla možná jen jednostranná prostupnost – absolvent maturitního oboru vychovatelství byl kvalifikován jako pedagog volného času, opačně však nebyla prostupnost možná;
 
střední vzdělání s maturitní zkouškou
(jakékoliv) doplněné
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání, který však musí být uskutečňovaný vysokou školou.
Novinku od 1. září 2012 znamená
rozšíření výběru specializací v rámci programu celoživotního vzdělávání na VŠ
(dosud byl přípustný jen program celoživotního vzdělávání na VŠ zaměřený výhradně na přípravu vychovatelů).
Specializované střední vzdělání s maturitní zkouškou určené pro vychovatele je tedy i nadále dostačující kvalifikací pro výkon práce vychovatele ve kterémkoliv školském zařízení, pokud nejde o školské zařízení zřízené pro děti, žáky nebo studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.
Recipročně obsahuje zákon od 1. září 2012 ustanovení znamenající
vzájemnou prostupnost absolventů maturitních oborů pro učitele MŠ a vychovatele
[viz § 6 odst. 1 písm. f) a § 16 odst. 1 písm. g)], a to vykonáním tzv. jednotlivé zkoušky v rámci profilové části maturitní zkoušky.
Pro práci vychovatele v oddělení nebo školském zařízení zřízeném pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dále ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči se vždy vyžaduje studium speciální pedagogiky, a to v jedné z uvedených forem.
Novela zákona o pedagogických pracovnících, provedená zákonem č. 159/2010 Sb., se s účinností od 1. července 2010 dotkla
způsobu získání odborné kvalifikace vychovatelů,
ale výlučně jen ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči.
V jejich případě se podle ustanovení § 16 odst. 2 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb.
rozšiřují dosavadní způsoby získání odborné kvalifikace
navíc ještě
o vysokoškolské vzdělání
(stačí i bakalářské)
v oboru sociální pedagogiky.
Jde tak vlastně o doplnění tohoto odborného zaměření do výčtu způsobů získání odborné kvalifikace vychovatele právě u vychovatelů „speciálních“ školských zařízení. V „běžných“ školských zařízeních byl totiž tento studijní obor uznáván již dříve [viz ustanovení § 16 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb., ve znění platném do 31. srpna 2012].
Novela zákona účinná od 1. září 2012 pak pro kategorii vychovatelů v oddělení nebo školském zařízení zřízeném pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dále ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči
rozšířila možnost získání odborné kvalifikace absolvováním jakéhokoli vysokoškolského studijního oboru speciální pedagogiky.
Dosud byla totiž vyžadována speciální pedagogika jen pro vychovatele. Získáním kvalifikace podle ustanovení § 16 odst. 2 písm. a) je vychovatel automaticky kvalifikován i pro „běžné“ výchovné a ubytovací zařízení [viz § 16 odst. 1 písm. a)].
8. Pedagog volného času (§ 17 zákona č. 563/2004 Sb.)
(1)
Pedagog volného času, který vykonává komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd,
 
vysokoškolským vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného studijního programu než podle písmene a) a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo
 
studiem pedagogiky,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene c) a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo
 
studiem pedagogiky,
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením, nebo
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného vzdělávacího programu středního vzdělávání než podle písmene e) a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo
 
studiem pedagogiky.
(2)
Pedagog volného času, který vykonává dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, získává odbornou kvalifikaci
 
vzděláním podle odstavce 1, nebo
 
středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo
 
studiem pedagogiky.
Komentář
Kvalifikační předpoklady pedagoga volného času jsou srovnatelné s těmi, které předpis stanoví pro vychovatele (lze však zaznamenat určité odchylky u těchto dvou kategorií). Navíc v důsledku novely zákona od 1. září 2012 rozeznává ustanovení § 17
dvě kategorie pedagogů volného času:
 
Pedagogové vykonávající komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.
 
Pedagogové vykonávající dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.
Tato část zákona bohužel neobsahuje výklad těchto dvou pojmů (komplexní a dílčí přímá pedagogická činnost). Pro tento účel nelze použít ani formulace příkladů činností v katalogu prací (část 2.16.04 přílohy k nařízení vlády č. 222/2010 Sb.).
Nezbývá tedy, než při vymezení rozdílů mezi těmito dvěma kategoriemi vyjít ze zjevného záměru tvůrců novely zákona, podle něhož má
první kategorie zahrnovat pedagogy volného času vykonávající svoji činnost obvykle v plném nebo převažujícím pracovním úvazku
v rámci školského zařízení pro zájmové vzdělávání a koordinující činnost vedoucích jednotlivých zájmových útvarů (obvykle jsou označováni jako vedoucí oddělení).
Druhou kategorii pak tvoří tzv. externisté,
tj. vedoucí jednotlivých zájmových útvarů, kteří vykonávají svoji činnost ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání zpravidla jen v rozsahu několika hodin týdně vedle svého hlavního zaměstnání.
Způsoby získání odborné kvalifikace pedagoga volného času lze shrnout takto:
 
kvalifikace učitele 1. a 2. stupně základní školy, učitele střední školy (všechny kategorie), učitele uměleckých předmětů, učitele jazykové školy,
pokud bylo ve všech uvedených případech dosaženo vysokoškolského vzdělání;
 
vysokoškolské (neučitelské) vzdělání zaměřené na jakoukoli pedagogickou odbornost
(postačuje i bakalářský studijní program); dosud bylo vyžadováno zaměření na pedagogiku volného času nebo sociální pedagogiku;
 
s účinností od 1. září 2012 je nově daná možnost získat kvalifikaci pedagoga volného času i pro
absolventy nepedagogických vysokoškolských oborů
(i jen bakalářských) s podmínkou doplnění
studia pedagogiky;
 
vyšší odborné vzdělání zaměřené na studium jakéhokoli pedagogického oboru;
dosud zákon připouštěl na tomto stupni vzdělání jen zaměření na pedagogiku volného času nebo vychovatelství nebo sociální pedagogiku;
 
vyšší odborné vzdělání
(jakékoliv) doplněné alespoň
studiem pedagogiky v akreditovaném zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků;
minimální rozsah tohoto studia stanoví nově prováděcí předpis (vyhláška č. 317/2005 Sb.); dřívější právní úprava stanovila tento minimální rozsah, a to v počtu 80 hodin, přímo v tomto zákoně;
 
střední vzdělání s maturitní zkouškou zaměřené na studium jakéhokoli pedagogického oboru;
dosud zákon připouštěl na tomto stupni vzdělání jen zaměření na pedagogiku volného času nebo vychovatelství;
 
střední vzdělání s maturitní zkouškou
(jakékoliv) doplněné alespoň
studiem pedagogiky v akreditovaném zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků;
minimální rozsah tohoto studia stanoví nově prováděcí předpis (vyhláška č. 317/2005 Sb.); dřívější právní úprava stanovila tento minimální rozsah, a to v počtu 80 hodin, přímo v tomto zákoně.
Pro druhou kategorii pedagogů volného času (tzv. externí pracovníky vedoucí jednotlivé zájmové útvary) připouští zákon kromě výše uvedených způsobů získání odborné kvalifikace také jen střední vzdělání s výučním listem (ve kterémkoli oboru) s podmínkou doplnění studia pedagogiky.
9. Speciální pedagog (§ 18 zákona č. 563/2004 Sb.)
Speciální pedagog získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd
 
zaměřeném na speciální pedagogiku,
 
zaměřeném na pedagogiku předškolního věku nebo na přípravu učitelů základní školy nebo na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy nebo na přípravu vychovatelů a doplňujícím studiem k rozšíření odborné kvalifikace uskutečňovaném vysokou školou, nebo
 
studijního oboru pedagogika a doplňujícím studiem k rozšíření odborné kvalifikace uskutečňovaném vysokou školou.
Komentář
Při posuzování toho, zda zaměstnanec plní podmínky odborné kvalifikace v tomto případě, je třeba pečlivě zvážit, zda jde opravdu o
pracovní pozici speciálního pedagoga, nebo učitele ve třídě nebo škole nebo školském zařízení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Pro obě tyto kategorie – speciální pedagog a učitel – jsou podmínky odborné kvalifikace stanoveny odchylně. Obě tyto kategorie také striktně odlišuje katalog prací (nařízení vlády č. 222/2010 Sb.). Právě příklady prací uvedené u každé z těchto kategorií v rámci katalogu prací lze použít jako nástroj k rozhodnutí, zda zaměstnance zařadíme na pozici učitele (popř. vychovatele), nebo speciálního pedagoga.
Odborná kvalifikace speciálního pedagoga předpokládá bez výjimky vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu,
a to s některým z uvedených zaměření. Ve srovnání s právním stavem platným do 31. srpna 2012, který připouštěl jen zaměření na speciální pedagogiku, lze nyní získat odbornou kvalifikaci speciálního pedagoga také
kombinací magisterského učitelského studia nebo studia v oboru pedagogika a tzv. doplňujícího studia k rozšíření odborné kvalifikace
podobně jako u učitelů 1. a 2. stupně ZŠ a učitelů SŠ.
15. Psycholog (§ 19 zákona č. 563/2004 Sb.)
Psycholog získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu psychologie.
Komentář
Jde samozřejmě o psychology, kteří jsou zaměstnanci školy nebo školského zařízení a vykonávají přímou pedagogickou činnost v rámci plnění vzdělávacích programů. Požadováno je specializované magisterské vzdělání pro psychology.
Ve způsobu získávání předpokladu odborné kvalifikace této profesní skupiny pedagogů nepřinesla novela zákona žádné změny.
10. Metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně (§ 19a zákona č. 563/2004 Sb.)
Metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu.
Komentář
Jde o nově uváděnou profesní pozici [viz § 2 odst. 2 písm. i)].
Zajímavé je, že se u tohoto pedagogického pracovníka nevyžaduje pedagogické vzdělání. Je otázka, zda šlo o úmysl nebo nedopatření, ale
platné znění připouští získání jakéhokoli VŠ vzdělání i bez pedagogického zaměření.
11. Asistent pedagoga (§ 20 zákona č. 563/2004 Sb.)
(1)
Asistent pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
4)
, nebo ve škole zajišťující vzdělávání dětí a žáků formou individuální integrace
5)
, získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd,
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem jiného akreditovaného studijního programu než podle písmene a) a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku,
 
studiem pedagogiky, nebo
 
absolvováním vzdělávacího programu pro asistenty pedagoga uskutečňovaného vysokou školou nebo zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (dále jen „studium pro asistenty pedagoga“),
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením,
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene c) a
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku,
 
studiem pedagogiky, nebo 3. studiem pro asistenty pedagoga,
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením, nebo
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného vzdělávacího programu středního vzdělávání než podle písmene e) a
 
 
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku,
 
studiem pedagogiky, nebo
 
studiem pro asistenty pedagoga.
(2)
Asistent pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích ve škole, ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání, ve školském výchovném a ubytovacím zařízení, ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, získává odbornou kvalifikaci
 
vzděláním podle odstavce 1,
 
středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání a studiem pedagogiky,
 
středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu asistentů pedagoga,
 
středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání a
 
studiem pedagogiky, nebo
 
studiem pro asistenty pedagoga, nebo
 
základním vzděláním a studiem pro asistenty pedagoga.
Komentář
Asistent pedagoga je kategorií pedagogických pracovníků, kterou je třeba oddělit od jiných forem asistence působících u dětí a žáků ve školách a školských zařízeních (zejména od osobních asistentů). Dělícím kritériem je v souladu s § 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon,
souhlas krajského úřadu se zřízením funkce asistenta pedagoga.
V důsledku novely zákona došlo od 1. září 2012 k
rozdělení asistentů pedagoga na dvě kategorie; první
z nich uvedená v odst. 1
zahrnuje asistenty pedagoga působící přímo ve třídě
a podporující individuální integraci dětí a žáků. Kvalifikační předpoklady kladené na tuto kategorii asistentů pedagoga jsou náročnější, než tomu bylo za předchozí právní úpravy –
nejnižším přípustným stupněm vzdělání je zde střední vzdělání s maturitní zkouškou.
Odst. 2 vymezuje
druhou kategorii asistentů pedagoga, zahrnující výkon činností blížících se spíše pozici osobního asistenta.
Není sice stále vyřešen konflikt s ustanovením § 16 odst. 9 školského zákona, podle kterého připouští školský zákon zřízení funkce asistenta pedagoga jen u škol, nikoli u školských zařízení. Tímto novelizujícím ustanovením zákona o pedagogických pracovnících se však do jisté míry legalizuje stávající praxe, kdy jsou se souhlasem krajského úřadu zřizovány funkce asistenta pedagoga právě u školských zařízení.
Výčet druhů školských zařízení v tomto odst. 2 umožňuje
využití asistentů pedagoga této druhé kategorie u všech školských zařízení poskytujících vzdělávání
(včetně např. školní družiny a školního klubu).
Ve srovnání s předchozí právní úpravou stojí za pozornost následující
změny ve způsobu získání kvalifikace asistenta pedagoga:
 
nově daná možnost získat kvalifikaci i pro
absolventy nepedagogických vysokoškolských oborů
(i jen bakalářských),
 
rozšíření uplatnitelnosti na jakékoli obory vyššího odborného vzdělávání pedagogického směru
(dosud byly uznávány jen obory zaměřené na přípravu pedagogických asistentů nebo na sociální pedagogiku),
 
nově daná možnost získat kvalifikaci i pro
absolventy nepedagogických oborů vyšších odborných škol,
 
rozšíření uplatnitelnosti na jakékoli maturitní obory pedagogického směru
(dosud byly uznávány jen obory zaměřené na přípravu pedagogických asistentů),
 
nově daná možnost získat kvalifikaci i pro
absolventy nepedagogických maturitních oborů.
Předpis je při stanovení způsobu získání odborné kvalifikace asistenta pedagoga působícího ve školském zařízení (tedy podle odst. 2) poměrně nenáročný –
nejnižším postačujícím vzděláním asistenta pedagoga je základní vzdělání doplněné absolvováním vzdělávacího programu pro asistenty pedagoga v zařízení dalšího vzdělávání pro pedagogické pracovníky.
V tomto případě je vyhláškou č. 317/2005 Sb. stanoveno studium pro asistenty pedagoga v minimálním rozsahu
120 hodin.
V případě studia pedagogiky doplňujícího střední vzdělání s výučním listem a středního vzdělání (u absolventů dvouletých oborů středního vzdělávání) uvedeného v odst. 2 písm. c) a d) stanoví minimální rozsah tohoto studia nově prováděcí předpis (vyhláška č. 317/2005 Sb.); dřívější právní úprava stanovila tento minimální rozsah, a to v počtu 80 hodin, přímo v tomto zákoně.
Také výše uvedená možnost získat kvalifikaci asistenta pedagoga absolventům dvouletých oborů středního vzdělávání (kteří získají „pouze“ střední vzdělání) je nová a přinesla ji novela zákona od 1. září 2012.
12. Trenér (§ 21 zákona č. 563/2004 Sb.)
Trenér získává odbornou kvalifikaci
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů tělesné výchovy a získáním osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace,
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu ve studijním oboru tělesná výchova a sport a získáním osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace,
 
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti zaměřené na tělesnou výchovu a sport a získáním osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace, nebo
 
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na sportovní, tělovýchovné a pohybové činnosti a získáním osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace, nebo
 
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání nebo středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání a trenérskou školou tělovýchovných fakult vysokých škol a získáním osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace.
Komentář
Jde o ty trenéry, kteří jsou
zaměstnanci školy nebo školského zařízení a vykonávají přímou pedagogickou činnost v rámci plnění vzdělávacích programů.
Jednotlivé vyjmenované stupně vzdělání musí být vždy doplněny získáním trenérské kvalifikace alespoň II. třídy v příslušné sportovní specializaci, které se v rámci výkonu pedagogické činnosti věnuje.
Novela zákona přinesla od 1. září 2012 rozšíření možnosti získat kvalifikaci i pro absolventy oborů vyšších odborných škol s tělovýchovným zaměřením.
Posouzení kvalifikace v případě souběhu více pedagogických pozic (§ 22 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb.)
Poslední novela zákona o pedagogických pracovnících přinesla do zavedeného systému posuzování odborné kvalifikace jednu poměrně zásadní změnu, a to s účinností od 1. září 2012. Pro její správné pochopení však nejprve připomeňme vývoj právní úpravy tohoto ustanovení. Do ustanovení § 22 byl nejprve s účinností od 1. července 2010 vložen odst. 3 (v původním číslování), který stanovil:
Pedagogický pracovník, který vykonává přímou pedagogickou činnost, pro kterou má odbornou kvalifikaci, ve větším rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti, než je polovina jemu stanoveného rozsahu hodin podle § 23 odst. 1 , splňuje pro pracovněprávní účely předpoklad podle § 3 odst. 1 písm. b).
Toto pravidlo řešilo poměrně časté případy, kdy např. učitel základní školy vykonává svou přímou pedagogickou činnost současně na 1. i 2. stupni základní školy. Podle právní úpravy platné do 30. června 2010 byl bez odpovídající kvalifikace pro 1. nebo 2. stupeň (podle toho, jakou kvalifikací disponoval). V důsledku této změny byla
plně uznána jeho odborná kvalifikace pro pracovněprávní účely
v případě, že např. učitel s kvalifikací pro 2. stupeň základní školy vykonával na 1. stupni základní školy méně než polovinu svého pedagogického „úvazku“, tj. ne více než 10 hodin z celkových 22 hodin přímé pedagogické činnosti.
Totéž platilo např. i v situaci, kdy učitel odborných předmětů střední školy měl část svého pedagogického „úvazku“ v předmětech všeobecně vzdělávacích, opět ale za předpokladu, že tyto předměty nedosahovaly poloviny celkového týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti, který mu byl stanoven.
Jiným příkladem využití tohoto ustanovení je situace, kdy učitel část své přímé pedagogické činnosti vykonává ve třídě zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Ve všech těchto případech již takový učitel nemusel podstupovat rozšiřující studium, kterým by si doplnil chybějící kvalifikaci, jako tomu bylo podle původního právního stavu.
Novela zákona účinná od 1. září 2012 pak přinesla další, a to zásadní
zmírnění podmínek splnění odborné kvalifikace!
Jak jsme právě připomněli, dosud v uvedených případech musel pedagog splňovat předpoklad odborné kvalifikace ve větším rozsahu přímé pedagogické činnosti, než je polovina jemu stanoveného rozsahu.
Nová právní úprava již
nevyžaduje nadpoloviční většinu počtu hodin, a stačí tak splňovat předpoklad odborné kvalifikace v jakémkoli počtu hodin,
tedy např. i jen jednou hodinou týdně. Podmínkou však je, že pedagog vykonává obě činnosti (tj. pro něž splňuje předpoklad odborné kvalifikace i pro něž nesplňuje) v rámci druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě. Nelze tedy využít tohoto ustanovení např. u pedagogů se souběžnými pracovněprávními vztahy (např. vychovatelka školní družiny „dobírající“ hodiny na 1. stupni ZŠ).
Výkladově nejasná je situace, kdy je v rámci jedné pracovní smlouvy sjednán alternativně výkon více druhů práce (např. učitel všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů SŠ). Úmysl zákonodárce však zřejmě směřoval k toleranci jen v rámci jednoho druhu práce, proto se lze domnívat, že alternativní výčet druhů práce v pracovní smlouvě také neumožňuje využití tohoto nového pravidla. V uvedeném příkladu však stačí změnit obsah pracovní smlouvy tak, aby sjednaným druhem práce byl „učitel“, popř. „učitel střední školy“, a pak již tohoto nového nástroje lze použít.
PŘÍMÁ PEDAGOGICKÁ ČINNOST NAD STANOVENÝ ROZSAH (§ 23 odst. 4 zákona č. 563/2004 Sb.)
Podle nově formulovaného ustanovení § 23 odst. 4 zákona č. 563/2004 Sb. (po jeho novele účinné od 1. září 2012) platí:
Za přímou pedagogickou činnost nad rozsah hodin stanovený ředitelem školy nebo zařízením sociálních služeb se považuje vykonaná přímá pedagogická činnost podle odstavce 3 i v případě, že pedagogický pracovník nesplnil ředitelem stanovený týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti vyplývající z týdenního rozvrhu přímé pedagogické činnosti, protože v době, která se posuzuje jako výkon práce, přímou pedagogickou činnost nevykonával. U pedagogických pracovníků s kratší pracovní dobou je přímou pedagogickou činností nad stanovený rozsah přímá pedagogická činnost přesahující týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti odpovídající stanovené týdenní pracovní době; těmto pedagogickým pracovníkům není možné konání přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah nařídit.
Oproti očekávání části odborné veřejnosti tak i nadále platí, že
přímá pedagogická činnost vykonaná nad týdenní rozsah stanovený ředitelem školy a školského zařízení
(tj. tzv. nadúvazkové hodiny)
zakládá nárok zaměstnance na příplatek
podle ustanovení § 132 zákoníku práce i v případě, že pedagogický pracovník nesplní v daném týdnu celý rozsah jemu stanovené přímé pedagogické činnosti.

Příklad
Učiteli základní školy (jemuž je stanoven rozsah přímé pedagogické činnosti ve výši 22 hodin týdně) odpadnou v určitý den hodiny jeho přímé pedagogické činnosti. Jiný den téhož týdne bude „suplovat“ za jiného nepřítomného kolegu, bude tedy vykonávat přímou pedagogickou činnost nad rámec původně rozvržených vyučovacích hodin. Otázka tedy zní, zda a za jakých podmínek náleží příplatek za nadúvazkové hodiny i v tomto případě, kdy celkový počet hodin přímé pedagogické činnosti týdně nepřekročí 22.

V důsledku přijaté novely bude muset zaměstnavatel rozlišovat,
z jakého důvodu odpadly hodiny přímé pedagogické činnosti.
Půjde-li o důvody uvedené v ustanovení § 348 zákoníku práce (překážky v práci předvídané právními předpisy, dovolená, náhradní volno a státní svátek), uzná se takto neodpracovaná doba jako odpracovaná a případné nadúvazkové hodiny se proplatí, i když celkový počet hodin nepřesáhne určený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti. V ostatních případech, kdy místo výkonu původně rozvržené přímé pedagogické činnosti bude pedagog vykonávat práce související, případné nadúvazkové hodiny se neproplatí, dokud nebude překročen určený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti.
PŘECHODNÁ USTANOVENÍ
Vzhledem k tomu, že každá rozsáhlejší novela zákona zasahuje do právních vztahů vzniklých ještě před jejím přijetím, je obvyklé a žádoucí řešit účinek nově přijatých nebo změněných ustanovení na tyto dříve vzniklé právní vztahy. K tomu slouží tzv.
přechodná ustanovení,
která bývají umístěna obvykle v závěrečných částech zákona. My si všimneme samozřejmě jen těch přechodných ustanovení, která mají souvislost s novelou zákona účinnou od 1. září 2012.
Přechodné ustanovení týkající se psychologů
V ustanovení § 32 byl doplněn odst. 2, který vylučuje použití odst. 1 v případě psychologa. Připomeňme, že ustanovení § 32 odst. 1 připouští za zde uvedených podmínek výkon přímé pedagogické činnosti i těm osobám, které nesplňují předpoklad odborné kvalifikace. Toto doplnění odst. 2 znamená, že u psychologa nelze v žádném případě umožnit výkon přímé pedagogické činnosti bez předchozího dosažení předpokladu odborné kvalifikace.
Přechodná ustanovení přijatá v rámci novely zákona k 1. září 2012
Podle ustanovení článku II zákona č. 198/2012 Sb. platí:
a) Odborná kvalifikace získaná podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, zůstává nedotčena.
Toto přechodné ustanovení znamená, že v případě, kdy získal pedagogický pracovník předpoklad odborné kvalifikace v souladu s právní úpravou platnou do 31. srpna 2012, bude mu tato kvalifikace uznána i tehdy, když by podle nové právní úpravy získaná kvalifikace nestačila.

Příklad
Dosud stačilo asistentu pedagoga se základním vzděláním absolvovat pouze studium pro asistenty pedagoga [viz ustanovení § 20 písm. e) zákona ve znění účinném do 31. srpna 2012] a byl plně způsobilý vykonávat přímou pedagogickou činnost i ve třídě, v níž se vzdělávají (mj.) žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle nové právní úpravy by
musel takový asistent pedagoga získat nejméně střední vzdělání s maturitní zkouškou a k tomu příslušne doplňující studium
[viz ustanovení § 20 odst. 1 písm. f) zákona ve znění účinném od 1. září 2012].

To však platí jen v případě, že tento asistent pedagoga získá příslušné vzdělání po 1. září 2012. Jestliže ale výše uvedenou kvalifikaci (tj. základní vzdělání a studium pro asistenty pedagoga) získal před 1. září 2012, zaručuje mu přechodné ustanovení zákona uznání plné kvalifikace.
Není tedy rozhodující datum vzniku pracovněprávního vztahu, ale datum získání příslušne kvalifikace.
Kvalifikace získaná před 1. září 2012 se posuzuje zásadně podle tehdy platné právní úpravy. Teprve v případě, že pedagog v době získání příslušné kvalifikace nesplňoval předpoklad stanovený v té době právním předpisem, použije se nová právní úprava.
b) Odborná kvalifikace získaná studiem, které bylo zahájeno přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se posuzuje podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Význam tohoto přechodného ustanovení je zřejmý – podobně jako v předchozím případě zohledňuje právní stav platný do 31. srpna 2012 i v případě, že pedagog získá příslušnou kvalifikaci až po 1. září 2012 a tato kvalifikace nebude podle nové právní úpravy dostačující pro výkon přímé pedagogické činnosti v dané pedagogické profesní skupině.
Podmínkou uplatnění tohoto ustanovení však je, že
příslušné studium bylo zahájeno v době předchozí právní úpravy.

Příklad
Osoba se základním vzděláním zahájila před 1. září 2012 studium pro asistenty pedagoga a toto studium ukončí po 1. září 2012. Přitom tento asistent pedagoga vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, v níž se vzdělávají (mj.) žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle nové právní úpravy by musel takový asistent pedagoga získat nejméně
střední vzdělání s maturitní zkouškou a k tomu příslušne doplňující studium
[viz ustanovení § 20 odst. 1 písm. f) zákona ve znění účinném od 1. září 2012]. Jestliže ale výše uvedenou kvalifikaci (tj. základní vzdělání a studium pro asistenty pedagoga) získal studiem zahájeným před 1. září 2012, zaručuje mu přechodné ustanovení zákona uznání plné kvalifikace. Opět tak platí, že není rozhodující datum vzniku pracovněprávního vztahu, ale datum zahájení studia vedoucího k získání příslušné kvalifikace.

1 Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
2 § 47 školského zákona.
3 § 48a školského zákona.
4 § 16 odst. 9 školského zákona.
5 § 3 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče

Zákony

563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)