Safer Internet Day - den za bezpečnější internet

Vydáno:

Každým rokem se po celém světě, Českou republiku nevyjímaje, organizují různé akce pro podporu bezpečnějšího internetu, a to v rámci dne Safer Internet Day.

Safer Internet Day – den za bezpečnější internet
Ing.
Jiří
Palyza
Safer Internet, tvorba a plnění webového obsahu a medializace aktivit
Akce jsou zaměřeny především na šíření povědomí o bezpečném obsahu internetu a hrozbách, kterých je třeba se při jeho aktivním používání vyvarovat. Náplní mnoha souvisejících aktivit je také
osvětová činnost, jejímž cílem je představit internet jako zdroj pozitivního obsahu a poukázat na bezpečný způsob jeho užívání.
Letošní Safer Internet Day má motto:
„Je to víc než jen hra, je to tvůj život“
a je vyhlášen na 8. únor 2011. Obrací se k tématu virtuálního světa, které zahrnuje především online gaming a používání sociálních sítí. To jsou aktivity pro mladé lidé nejpopulárnější.
Fakta a čísla
-
Hráči stráví průměrně 8 hodin týdně hraním online her.
-
Mladí lidé spí o 2 až 3 hodiny méně než jejich vrstevníci před 10 lety.
-
V lednu 2010 bylo v online hře Second Life registrováno 18 milionů účtů.
-
Facebook reportuje více než 500 milionů aktivních uživatelů.
-
Uživatelé stráví na Facebooku každý měsíc více než 700 miliard minut.
-
Světově nejpopulárnější online hru World of Warcraft (dále jen „WoW“) si zahrálo 13 milionů hráčů.
-
Online hry typu MMORPG (online hra, kdy hráč ovládá svou herní postavu a je určena pro velké množství hráčů) generovaly 1,5 miliardy USD obratu z předplatného a odhady hovoří o částce 2,5 miliard USD v roce 2012.
-
Ve hře WoW je současně online až 250 000 hráčů.
-
Hodnota transakcí a prodeje virtuálního zboží ve virtuálních světech online her byla v roce 2009 odhadována na 18 miliard USD.
-
V roce 2009 bylo v USA prodáno 23,5 milionu krabicových her, ve stejném roce bylo staženo online 21,3 milionu her.
-
Náklady na vývoj online her se pohybují ve výši více než 100 milionů USD.
Zdroje: Facebook, Second Life, IDG StrategyAnalytics, Bigpoint.com
„Skrytí vlastní identity za virtuálním avatarem uživatele neochrání.“
„Aktivity uživatele ve virtuálním světě internetu mohou mít dopady na jeho život ve světě reálném.“
„Monitorujte své herní aktivity: rovnováha mezi online a offline je velmi důležitá.“
„Vyhledávejte na internetu informace a aktivity, které nepodporují konzumní způsob života.“
Jedním z hlavních cílů letošního ročníku projektu Safer Internet Day je upozornit na potenciální
rizika, která existují v případech, kdy mladí uživatelé pracují s online aplikacemi
. A to v podobě hraní online her, používání sociálních sítí, anebo uploadování videa na YouTube.
Zvláštní důraz bude také kladen na prolínání obou světů: reálného a virtuálního. Přenos vzorců chování mezi oběma světy může být ošidný, a to především směrem od světa internetu do reálného života. Při hraní online her typu MMOG je hráč zcela pohlcen prostředím hry a jejím dějem. Ve většině případů jsou takové hry z žánru fantasy a hráče reprezentuje vlastní herní zástupce, tzv. avatar, jehož prostřednictvím vykonává ve světě hry veškeré aktivity a plní úkoly. Díky takovému nahrazení vlastní identity je však hranice mezi oběma světy jasně vymezena. Hráč je velmi snadno pohlcen herním dějem a vnoří se do akce v podstatě okamžitě. Naopak stejně snadno prostředí hry i opouští. Oba světy online a offline jsou tak jasně rozděleny.
V oblasti sociálních sítí
už ovšem
hranice mezi online a offline světem, světem reálným a světem internetu,
není tak jednoznačná. Mnoho mladých uživatelů dnes už mezi těmito dvěma světy nerozlišuje. Pro ně existuje pouze svět jeden a internet, tedy svět online, je pouze jeho součástí.
Důležité ovšem je si uvědomit, že použití pseudonymu nebo skrytí se za elektronickou identitu na internetu mladé uživatele neochrání před hrozbami a nebezpečnými projevy chování z reálného světa, které se do světa online přenáší. Jde o různé projevy šikany, krádeže, negace, vyřazení ze společnosti apod. Aktivity v internetovém světě mohou mít pro konkrétního jedince také přímé důsledky ve světě reálném. Uživatel tak sám sebe, svou identitu v reálném životě, může vnímat zkresleně.
Jednou z forem online her, která v poslední době získává na popularitě, je
online gambling. Na internetu je dnes k nalezení nespočet internetových kasin a podobných platforem, na kterých si lze zahrát různé formy her s možností peněžního sázení.
Asi nejpopulárnější je v této oblasti online poker, který si lze podobně jako v ostatních online hrách zahrát proti jednomu i více hráčům, kteří jsou v danou chvíli přihlášeni do stejného prostředí. Přestože výše sázek bývají zpravidla omezené, existuje zde opět podobně jako v reálném světě nejen riziko závislosti, ale také zbytečných finančních ztrát.
Společnosti věnují do vývoje online her nemalé částky. Vzhledem k jejich obchodnímu modelu, kdy jejich hlavní zdroj příjmu představuje především prodej krabicových verzí her, je v případě online her velmi důležitý počet uživatelů, kteří jsou registrování a aktivně hru používají. Náklady související s jejím vývojem se tak kompenzují z poplatků z registrace, případně obchodem s virtuálním zbožím, které je ke hraní hry potřeba. Lze tedy očekávat, že produkční společnosti budou pro zvýšení popularity svých her a snaze získat maximum uživatelů věnovat velkou pozornost propagaci.
Svět online her
nabízí spoustu zábavy, je ale stále potřeba mít na zřeteli, a to možná ještě ve větší míře než u standardních forem počítačového hraní, že by mělo jít pouze o jednu z forem odreagování a trávení volného času. Vzhledem k dostupnosti online her, které jsou k dispozici v podstatě všude tam, kde je připojení k internetu a funkční prohlížeč, jde o lákadlo, kterému se jen těžko odolává.
Pomocná ruka Bezpečně-online
Jestliže řešíte problém, ať už v roli rodičů anebo pedagogů, jakým způsobem informovat mladé uživatele internetu a online her o jejich bezproblémovém používání bez rizik negativního dopadu, má Národní centrum bezpečnějšího internetu připraven zdroj informací a příruček - návodů. Jde o
projekt Bezpečně-online, který si klade za cíl nabídnout pomocnou ruku v případech, kdy rodič anebo pedagog hledá
informační pomoc v různých oblastech online aktivit.
Na související webové stránce
Bezpečně-online.cz
lze ve strukturované hierarchii nalézt mnoho informací, které pomohou se
v online problematice zorientovat
a zájemce informovat o postupech, jak její užívání v maximální možné míře udržet pod kontrolou.
Rady jsou rozděleny do několika skupin podle zájmových kategorií. Srozumitelnou formou se snaží přiblížit
základní aspekty
dané problematiky a dále nabídnout návodové postupy. Ty jsou zpracovány formou tipů, triků a rad uživateli tak, aby v maximální možné míře nabídly pomocnou ruku při řešení konkrétních otázek, případně pomohly zaujmout k dané oblasti stanovisko.
Je jasné, že univerzální rady zpravidla nefungují a je na každém jedinci, jakým způsobem se mu podaří je aplikovat v praxi. Nicméně zpracované postupy na Bezpečně-online.cz chtějí poukázat na jednotlivé aspekty světa online, upozornit na možná úskalí a nabídnout řešení.
Bezpečně-online.cz se obrací na tři základní skupiny uživatelů. Jsou jimi rodiče a pedagogové, kteří zde mohou hledat materiály, které by jim především mohly poradit a pomoci, jak vést děti při práci s internetem. Velká pozornost je ale také věnována dětským uživatelům internetu. Tam je snahou Bezpečně-online.cz upozornit na možná úskalí světa online a naučit mladé a začínající uživatele pracovat s internetem tak, aby minimalizovali rizika nežádoucího dopadu na svou osobu a svůj další vývoj, ať už ve virtuálním světě internetu anebo v reálném životě.
Informace o internetu se snaží podávat
zábavnou formou. Pro osvěžení obsahu také pořádá Bezpečně-online.cz různé
soutěže a hry, kterými se snaží zpřístupnit problematiku internetu zábavnou formou s možností získat hodnotné ceny.
Jedním z příkladů může být aktuální soutěž PaySec Cup, která běží až do konce června letošního roku. Jde o vědomostní soutěž pro školy, jejímž cílem je rozšířit mezi žáky a studenty povědomí o internetu a související problematice bezpečnosti. Vítězové soutěže mohou vyhrát čtyřdenní zájezd do Paříže a dále mnoho věcných cen z počítačové oblasti.
Jedno z otřepaných rčení říká, že šedivá je teorie a zelený strom života. Je jasné, že zpracované materiály a jejich zdroje nejsou samospasitelné, že sama jejich existence nemůže problém vyřešit. Záleží především na konkrétní činnosti jedinců z řad pedagogů a rodičů jak se k této problematice postaví a samozřejmě i na
zodpovědném chování mládeže, která je hybnou silou internetu.