Šablony určené pro další vzdělávání pedagogických pracovníků

Vydáno:

Po podrobném popisu šablon individualizace a inovace bude příspěvek v tomto čísle věnován třetí skupinu – žablonám pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (dále jen „DVPP“). V Příručce pro základní školy je naleznete pod označením I/3, II/3, II/4, II/5, III/3, IV/3, V/3 a VI/3.

Šablony určené pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
Bc.
Hana
Podubecká
MBA
ředitelka odboru řízení OP VK MŠMT
Základním cílem
všech těchto šablon je podpora profesního růstu pedagogických pracovníků prostřednictvím různého typu vzdělávacích programů, které mají akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) – netýká se kurzů v zahraničí. Přidělení akreditace MŠMT si u vybraného kurzu můžete ověřit v databázi na stránkách
Cílovou skupinou
jsou pedagogičtí pracovníci základních škol (dále jen „ZŠ“), kteří v době realizace projektu na příslušné ZŠ pracují a v případě cizích jazyků před zahájením a v průběhu projektu zde jazyk aktivně vyučují.
Kromě vzdělávacích aktivit v minimálně čtyřhodinovém rozsahu (dle typu šablony) jsou v nákladech na jednoho pedagogického pracovníka započteny i náklady na služby související se vzdělávací aktivitou, tj. např. cestovné, stravné, příp. i ubytování. Součástí jednotkové ceny šablony jsou i náklady na
nákup výukových a metodických pomůcek
, které úzce souvisí s tématem vzdělávání.
Dokladem pro uznatelnost výdajů za DVPP je duplikát originálu/ověřená kopie osvědčení o absolvování DVPP, který příjemce dotace (ZŠ) přikládá v listinné podobě k monitorovací zprávě
za období, ve kterém pedagog vzdělávací aktivitu úspěšně dokončil.
Za neuznatelný výstup projektu bude považováno osvědčení, které pedagog získá při vzdělávání podpořeném z veřejných prostředků (ESF + státní rozpočet).
Osvědčení o absolvování DVPP musí obsahovat:
 
název, sídlo a IČO vzdělávací instituce;
 
jméno, příjmení a datum narození účastníka;
 
název vzdělávacího programu (shodný s názvem uvedeným v osvědčení vydaném MŠMT);
 
číslo jednací osvědčení, pod kterým byl program ministerstvem akreditován;
 
datum zahájení a datum ukončení programu, počet hodin, místo konání, popř. jméno lektora (lektorů) a způsob zakončení programu;
 
místo a datum vystavení osvědčení, razítko a podpis statutárního orgánu (ředitele) vzdělávací instituce.
Formy DVPP se mohou velmi lišit v závislosti na tematickém zaměření šablony, a proto uvádíme několik praktických příkladů využití. Výběr DVPP ale samozřejmě závisí na potřebách jednotlivých škol.
Šablona I/3
Vzdělávání pedagogických pracovníků ve formách a metodách výuky směřujících k
rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků:
čtenářské strategie, grafické organizéry, čtením a psaním ke kritickému myšlení, tvůrčí psaní, týmová spolupráce a podpora součinnosti aktivit jednotlivce a týmu aj.
Šablona II/3
Metodický kurz pro učitele
cizích jazyků
realizovaný pouze prezenční formou: využití komunikativního přístupu v jazykové výuce; způsoby prezentace a procvičování jazykových jevů; techniky rozvoje jednotlivých jazykových dovedností; semináře k výukové metodě CLIL; metoda výuky cizích jazyků založená na divadle a poezii; využívání výpočetní techniky a internetu ve výuce cizích jazyků; projektové vyučování ve výuce cizích jazyků aj.
Šablona II/4
Roční
jazykový kurz pro učitele cizích jazyků v Česku
v rozsahu nejméně 60 hodin za jeden školní rok. Účast na kurzu probíhá v době mimo přímou vyučovací povinnost pedagoga a je uznatelná pouze u jazyků, které se na škole vyučují v souladu se ŠVP.
Šablona II/5 Jazykový kurz pro učitele cizích jazyků v zahraničí
je určen pro pedagogy, kteří již dosáhli v příslušném jazyce alespoň úrovně B2 podle
Společného evropského referenčního rámce pro jazyky
a aktivně na škole vybraný jazyk před a v době trvání kurzu vyučují. Jedná se o intenzivní alespoň dvoutýdenní kurz jazyka v některé ze zemí Evropské unie. Kurz může být zaměřen na obecné zlepšování jazykových kompetencí nebo specializován na tzv.
TeacherTraining
(speciální příprava pro pedagoga jazyků na 1. nebo 2. stupni ZŠ). Z projektu lze uhradit veškeré náklady související s kurzem, včetně kapesného, protože účast na kurzu je považována za služební cestu.
Šablona III/3
Vzdělávání pedagogických pracovníků pro oblast
digitálních technologií.
V této šabloně jsou uznatelné veškeré aktivity související se zvyšováním informační gramotnosti všech pedagogických pracovníků bez ohledu na formu studia (e-learning, prezenční školení).
Finanční dotaci je možno čerpat na jakýkoli kurz pro oblast informačních technologií, které vedou v přímém důsledku k rozvoji profesních pedagogických dovedností, ale nejsou již podporována školení digitálních technologií zajišťující základní ovládání technologií bez přímé vazby na didaktiky jednotlivých předmětů (školení typu Z). V souvislosti s tvorbou inovativních výukových materiálů a DUMů v dalších šablonách jsou pro pedagogický sbor přínosné semináře a konference k využití ICT v jednotlivých předmětech či vzdělávacích oblastech, příp. v oblastech navazujících na průřezová témata včetně využití interaktivních tabulí.
Šablona IV/3
Vzdělávání pedagogických pracovníků ve formách a metodách výuky směřujících k
rozvoji matematické gramotnosti žáků
ZŠ: rozvoj matematické gramotnosti prostřednictvím ICT, využití matematické gramotnosti ve vzdělávacích oblastech Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Člověk a příroda i v průřezových tématech, využití netradičních úloh.
Šablona V/3
Vzdělávání pedagogických pracovníků ve formách a metodách výuky směřujících k r
ozvoji přírodovědné gramotnosti žáků
ZŠ: tematické exkurze v zajímavých přírodních lokalitách, odborné semináře, kurzy zaměřené na využívání geoinformačních systémů ve výuce aj.
Šablona VI/3
Vzdělávání pedagogických pracovníků ve formách a metodách výuky směřujících k
rozvoji finanční gramotnosti
žáků ZŠ: semináře bankovních institucí pro učitele, vedení rodinného rozpočtu, sestavování osobního rozpočtu aj.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz