Rozhodnutí mateřské školy o ukončení předškolního vzdělávání

Vydáno:

Rozhodnutí o ukončení předškolního vzdělávání vydává mateřská škola jako subjekt veřejné správy a nikoliv její ředitel. Uvedené rozhodnutí přitom podléhá přezkumu ve správním soudnictví, a to bez ohledu na zřizovatele mateřské školy.

Rozhodnutí mateřské školy o ukončení předškolního vzdělávání
JUDr.
Milan
Podhrázký
Ph.D.
soudce Okresního soudu v Berouně, katedra správního práva Fakulty právnické ZČU v Plzni
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 7. 2011, č.j. 1 As 53/2011-109, www.nssoud.cz
Níže popisované rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (dále jen „NSS“) může být pro zřizovatele či provozovatele mateřských škol (stejně tak jako pro rodiče jejich žáků) zajímavé hned z několika důvodů. Z hlediska právního se daný rozsudek zabývá především tím,
jakou povahu má vůbec rozhodnutí mateřské školy
(dále jen „MŠ“)
o ukončení předškolního vzdělávání
(zejména s ohledem na možný soudní přezkum takového rozhodnutí). Soud se přitom v odůvodnění popisovaného rozsudku musel vypořádat i s otázkou, zda na možnost soudního přezkumu uvedeného rozhodnutí má vliv i
konkrétní podoba (právní forma) zřizovatele MŠ. Z hlediska praktického pak především nelze přehlédnout, že se uvedený rozsudek věnuje také otázce,
kdo má rozhodnutí
(o ukončení předškolního vzdělávání)
správně vydat.
V popisované věci se
rodiče jednoho z dětí
(pozdější žalobci)
soudně bránili proti dopisu
, jímž jim ředitelka MŠ oznámila ukončení předškolního vzdělávání jejich dítěte. Z uvedeného dopisu mimo jiné plynulo, že důvodem pro tento akt byla
špatná komunikace a nedostatečná spolupráce mezi MŠ a rodiči
, ale také
neuhrazení dlužných plateb
rodičovského příspěvku za dva měsíce. U příslušného krajského soudu ovšem neuspěli, neboť podle názoru tohoto soudu
rozhodnutí ředitelky církevní MŠ
o ukončení předškolního vzdělávání není rozhodnutím v oblasti státní správy. S takovým závěrem se však žalobci nesmířili a obrátili se proto na NSS, který žalobcům vyhověl a rozhodnutí krajského soudu zrušil.
Z odůvodnění výše označeného rozsudku NSS v dané věci stojí za pozornost především připomenutí, že
je třeba rozlišovat mezi subjekt veřejné správy na straně jedné a vykonavatelem veřejné správy
(tím, kdo jménem subjektu jako nositele veřejné správy jedná) na straně druhé. Ředitel je přitom ve smyslu § 130 a § 131 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „školský zákon“) statutárním orgánem školské právnické osoby; jedná za školskou právnickou osobu dovnitř i navenek a je tudíž jejím výkonným orgánem.
Ačkoliv školský zákon stanoví v řadě případů přímo řediteli
pravomoc k rozhodování, jedná se fakticky o
stanovení působnosti školské právnické osoby
prostřednictvím vymezení pravomoci jejího funkčně příslušného orgánu. Z tohoto pohledu lze podle NSS uvažovat o subjektu veřejné správy pouze ve vztahu ke školské právnické osobě, neboť její ředitel by mohl zastávat pozici pouhého vykonavatele veřejné správy.
Soud dále v popisovaném rozhodnutí posuzoval, zda
školská právnická osoba spadá pod rozsah orgánů, jejichž akty jsou soudně přezkoumatelné. Jak především uvedl,
školská právnická osoba je zvláštním typem právnické osoby
, jejíž zřízení, vznik, činnost i zánik upravuje § 124 až § 140 školského zákona a jejíž hlavní činností je
poskytování vzdělávání podle vzdělávacích programů
a školských služeb podle tohoto zákona. Z hlediska přípustnosti přezkumu aktů právnické osoby ve správním soudnictví nerozhoduje, zda se jedná o právnickou osobu založenou podle veřejného nebo soukromého práva, ani kdo je jejím vlastníkem, zřizovatelem či co je předmětem její činnosti. Z tohoto pohledu je první podmínka soudního přezkumu naplněna.
Dále soud hodnotil, zda
rozhodnutí MŠ o ukončení předškolního vzdělávání je rozhodnutím o právech a povinnostech
fyzických nebo právnických osob. Dospěl přitom, mimo jiné s odkazem na § 33 školského zákona, k závěrům, že
předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání, napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Podle soudu navíc jeho přijetím do MŠ vzniká dítěti
subjektivní veřejné právo
na to, aby bylo vzděláváno v souladu s citovaným § 33 školského zákona a se školním vzdělávacím programem vydaným ředitelem MŠ, jež musí být v souladu s rámcovým vzdělávacím programem vydávaným příslušným ministerstvem.
Dítěti současně vzniká i řada povinností stanovených zpravidla školním nebo vnitřním řádem
. Rozhodnutí o ukončení předškolního vzdělávání proto podle NSS ani nemůže být vnímáno jinak než jako
rozhodnutí o právech a povinnostech dítěte
jako fyzické osoby.
Následně se pak soud věnoval další nezbytné podmínce pro přezkoumatelnost určitého rozhodnutí spočívající v tom, že rozhodování se musí dít v oblasti veřejné správy. V tomto ohledu soud připomněl, že v projednávaném případu se jednalo o MŠ zřízenou registrovanou církví, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy. Soud proto posuzoval otázku, zda se v daném případě
rozhodnutí MŠ o ukončení předškolního vzdělávání
odehrálo ve sféře veřejné správy, nebo zda se jednalo o sféru soukromoprávní. Dospěl přitom k závěru, že
rozhodování MŠ zřízené registrovanou církví
nebo náboženskou společností o ukončení předškolního vzdělávání podle § 35 odst. 1 školského zákona se odehrává v oblasti veřejné správy, přičemž důvody pro tento závěr shrnul následovně.
Relativně striktní regulace poskytování vzdělávání je ústavně aprobovaná.
Nestátní školy ve smyslu Listiny základních práv a svobod nemohou zákonem stanovená pravidla ignorovat.
Rozhodování o ukončení předškolního vzdělávání je upraveno veřejnoprávními normami
školského zákona kogentní povahy.
Jednotná úprava práv a povinností škol a školských zařízení
bez ohledu na zřizovatele, jež je pro školský zákon příznačná, se plně uplatňuje i na rozhodování ředitele MŠ podle § 35 odst. 1 školského zákona.
Právní úprava důvodů ukončení předškolního vzdělávání je taxativní
a nelze se od ní odchýlit.
MŠ a dítě nejsou při rozhodování o ukončení předškolního vzdělávání v rovném postavení, MŠ rozhoduje autoritativně, mocensky.
Zákonodárce sám v § 165 odst. 2 školského zákona uvádí, že rozhodování podle § 35 odst. 1 téhož zákona je rozhodováním v oblasti státní (veřejné) správy;
status zřizovatele v tomto ohledu nemůže hrát žádnou roli.
Vzdělávání (včetně předškolního) je veřejnou službou, je svázáno přísnou regulací a kontrolováno státem.
Rozhodování o jeho ukončení proto nelze považovat za akt odehrávající se ve sféře soukromoprávní.

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Novela vyhlášky o školním stravování
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Novela maturitní vyhlášky

Poradna

Směrnice
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Míra vzdělávací povinnosti
Sloučení škol
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Akce v mateřské škole přes noc
Jmenování ředitele
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Předškolák a očkování
Volby do školské rady
Pedagogické koncepce
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)