Role (v) umění

Vydáno:

Je umění ztráta času? Může nám umění v 21. století pomoci stát se lepšími lidmi, občany? Co vlastně „umí“ současné umění? Na tyto a mnohé další otázky odpovídá nově připravená stálá nabídka vzdělávacích programů centra DOX.

Role (v) umění
Stálá nabídka vzdělávacích programů centra DOX
Bc.
Michal
Kučerák
 
edukace
a produkce výstav, Centrum současného umění DOX
Centrum současného umění DOX otevřelo svoje prostory před více než 5 lety a za tu dobu se stihlo vypracovat na jednu z nejprogresivnějších českých institucí, představujících (nejenom) současné umění. Naším cílem je prezentovat prostřednictvím umění
témata, která hýbou dnešním světem
a nenechávají v klidu nejen veřejnost, umělce, teoretiky, ale ani osobnosti, jejichž názor formuje a ovlivňuje svět kolem nás.
NEFORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VYŽADUJE JASNÝ VÝRAZ A SPECIFICKOU METODU
Stálá nabídka
cyklu vzdělávacích programů
chce otevřít potenciál současného umění v jeho rozmanitých podobách. Samotné nabídce předcházela úvaha o tom, co je současné umění a jak tuto zkušenost/vědomost/pocit předat dál. Vznikl koncept několika programů, které přiblíží pluralitu současného umění, pro umění obecně tak typickou a pro výchovný proces nenahraditelnou. Pro zjednodušení výchozí situace byly zvoleny dvě metody. První, inspirovaná psychologií a světem deskových/počítačových her, představuje formát rolové hry, v rámci které je na současné umění nahlíženo nejen z různých úhlů pohledu, ale především jinými způsoby myšlení. Druhou je metoda kritického hraní,1)která prezentuje pro současnost zásadní témata a myšlenky, které by měly být přirozenou součástí naší každodennosti. Výsledkem je čtveřice základních programů, v rámci kterých se žáci a studenti učí čtyřem zásadním rolím objevujícím se v diskurzu vizuálního umění:
umělec, kurátor, divák a architekt.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Už od první výstavy
Vítejte v kapitalismu
představuje Centrum DOX široké veřejnosti témata na pomezí umění, vědy a dalších disciplín. Z tohoto důvodu je nespornou výhodou našich programů, oproti nabídce jiných institucí, skutečnost, že zpracovávaná témata přesahují samotnou oblast umění a kultury směrem k tématům člověka a společnosti a člověka a jeho světa. Nově připravená stálá nabídka
navazuje na rámcové vzdělávací programy definované ministerstvem školství
(osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova a mediální výchova) jak po stránce teoretického základu, tak i praktického uplatnění. Programy jsou určeny pro základní a střední školy a byly koncipované s ohledem na možnost jejich zapracování do školního vzdělávacího programu. Tím, že v jednotlivých vzdělávacích programech rozvíjíme klíčové kompetence nad rámec samotného umění, je
role pedagogů při těchto programech klíčová;
v jejich moci je zapracovat nabízené živé podněty při dalším školním vyučování.
Hlavní důraz je kladen na schopnost kritického myšlení, která kombinuje klíčové kompetence k učení, komunikaci a k řešení problémů. Právě schopnost kriticky přemýšlet nejen o umění je zásadní pro přípravu na profesní a občanské role. A rolová hra umožňuje mladému člověku zabývat se hraným charakterem, identifikovat se s ním a hledat jeho silné a slabé stránky. Cílem takové hry není hrát si na někoho, ale rozumět tomu,
jaké je to být někým jiným.
A právě to jsou důležité kompetence personální a sociální. Kritické myšlení rozvíjené kritickou hrou tak představuje jedinečný prostor pro formování vlastního názoru.
Jednotlivé vzdělávací programy kombinují interaktivní setkání s uměleckými díly, různé výtvarné, dramatické, literární dílny a aktivity s pracovními listy. Lektory programů jsou absolventi a studenti pedagogických a uměleckých škol vyškolení v oboru galerijní animace.
Více informací o tom, jak programy co nejlépe využít v rámci výuky či jak je zapracovat do školního vzdělávacího programu, naleznete na
webových stránkách Centra DOX
v sekci Pro školy a jiné skupiny, Podklady pro pedagogy (http://www.dox.cz/cs/skoly-a-skupiny/podkladypro-pedagogy).
DOXA
Heslo „mít vlastní názor“ je jedním ze stavebních prvků filozofie centra DOX. Samotný jeho název je totiž odvozen z antického doxa, což znamená mínění, názor. V antickém světě se jednalo o vědění sofistů, které vystupovalo v kontrastu k vědění filosofů hledajících věčnou pravdu, a nikoliv jen jeden dočasný názor. A právě v našem mnohovrstevnatém a otevřeném světě je pluralita poznání a názorů správným klíčem ke zdravému rozvoji dětí a adolescentů; klíčem k rozvoji schopností, které pomáhají utvářet si vlastní názor, ale i poznat jinakost jako takovou. Centrum DOX je tím prostředím, kde uvidíte tzv. současné umění, ale teprve vy, budete-li chtít, ho můžete svým názorem „dokončit“. Odbornost odborníků je narušena. Položme si tedy otázku: Jaká je role umění v dnešním světě?
Přijďte do centra DOX, přesvědčte se na vlastní oči, ale hlavně: udělejte si vlastní názor.
Čtyři základní role, s kterými se potkáváme v kontextu současného vizuálního umění:
Název programu:
Umění v kapse!
Role: divák
Klíčová slova: současné umění, stopy, divák spolutvůrce, ready-made
Problém:
Kde se nachází hranice mezi participujícím divákem a otevřeným uměleckým dílem?
Název programu:
DJ Kurátor
Role: kurátor
Klíčová slova: uměnověda, mediální obraz, konfrontace, instalace
Problém:
Jak vznikají a zpětně působí vztahy mezi prezentací umění a uměním samotným?
Název programu:
S kůží na trh
Role: umělec
Klíčová slova: sebevyjádření, angažovanost, porušování hranic, performance a tělesnost
Problém:
V čem spočívá důležitost umělce v současném světě?
Název programu:
Prostor k manipulaci
Role: architekt
Klíčová slova: galerie, funkce a materiál, prostor, recyklace
Problém:
Jak na mne působí místo/budova, kde zrovna stojím?
Více informací na www.dox.cz nebo na https://www.facebook.com/DOXPrague.cz.
1 Termín „kritické hraní“ vychází z knihy FLANAGAN Mary. Critical Play: Radical Game Design. MIT PRESS: 2013, 368 s. ISBN 9780262518659.