Rodiče vítáni po pěti měsících: 220 škol a několik pochybností

Vydáno:

Certifikace základních škol a víceletých gymnázií značkou „Rodiče vítáni“ má za sebou pět měsíců. Potvrdilo se, že o značku mají zájem především školy ve velkých městech vystavené silné konkurenci. Certifikace slouží i jako specifická forma autoevaluace. Nějaké nedostatky? Rodiče mají pochybnosti, zda kritéria nové značky dostatečně kontroluje nějaká vyšší autorita.

Rodiče vítáni po pěti měsících: 220 škol a několik pochybností
Kateřina
Kubešová
manažerka značky Rodiče vítáni a spolupracovnice EDUin o.p.s.
Od 1. září, kdy značka
Rodiče vítáni
(dále jen „RV“) poprvé nabídla své služby (více v Řízení školy č. 10/2011), se k ní přihlásilo 220 škol.
Zájem o certifikaci pozvolna roste s tím, jak se daří šířit mezi školami informaci o její existenci a smyslu.
Od začátku platí, že největší zájem projevily školy v Praze (38). Za druhým místem Jihomoravského kraje (26) stojí hlavně brněnské školy. Pozoruhodné je, že další tři místa zaujímají kraje se „špatnou pověstí“ z hlediska vzdělávání – Středočeský, Ústecký a Moravskoslezský. Dá se z toho odvodit, že
o certifikaci
jako projev vstřícnosti k rodičovské veřejnosti
stojí především velkoměstské školy, kde je v tuto chvíli konkurence a boj o žáky nejintenzivnější, a pak
školy, které v tomto kroku vidí nástroj, jak zlepšit nefunkční komunikaci s rodiči svých žáků.
ŠKOLY VIDÍ SPÍŠ POZITIVA
Pokud odvozujeme názor učitelské veřejnosti z ohlasů ředitelek a ředitelů a několika seminářů s učiteli a zástupci škol, vidí na certifikaci především klady. Nejčastěji oceňují, že konečně někdo konkrétně pojmenovává, co znamená termín „škola vstřícná k rodičům“. Asi většina škol by o sobě řekla, že chce být vstřícná, ale dohodnout se např. ve sborovně, co do této „vstřícnosti“ patří a co už ne, není jednoduché. Šest povinných a sedmnáct volitelných kritérií, které jsou uvedeny na certifikační ceduli (visí vždy u vstupu do školy), výrazně zvěcnilo debatu. Někteří ředitelé chápou značku RV jako způsob autoevaluace, itinerář cesty, kudy by mohla škola ve spolupráci s rodiči jít a umožňuje rozeznat, kolik z ní už urazila.
Mimochodem tři školy si hned zpočátku zaškrtly splnění všech nebo téměř všech kritérií. To je jedno z velkých překvapení. A konečně několik škol využilo certifikaci značkou RV k získání zpětné vazby od rodičů, jestli škola z jejich hlediska skutečně splňuje, co si sama o sobě myslí. Např. v Základní škole Jiřího Malíka v Chrudimi certifikační ceduli vyvěsili až poté, co ji odsouhlasili zástupci rodičovského klubu.
RODIČE JSOU OSTRAŽITÍ
Samotní rodiče sice deklarovanou vstřícnost škol vítají, ale ke značce samotné jsou podstatně ostražitější. Jednak občas nesouhlasí s tím, že škola opravdu plní, co při certifikaci slíbila.Např. bylo třeba řešit situaci v několika školách, které o sobě tvrdily, že poskytují na svých stránkách veřejnosti volný prostor k diskusi o škole, ale nakonec se ukázalo, že jde jen o možnost pokládat dotazy prostřednictvím webového formuláře.
Nejčastější otázka ale zní, jestli je plnění kritérií nějakým způsobem „z centra“ kontrolováno.A pokud ne, jaký má taková značka vlastně smysl. Odpovídáme, že kontrolovat detailní plnění všech kritérií u všech přihlášených škol je mimo naše možnosti, ale nebylo by to ani rozumné.
Pokud mají rodiče pocit, že škola neplní, co slíbila, najdou na stránkách www.rodicevitani.czpostup, jak se zachovat (ve stručnosti: ověřit, jestli mé výhrady sdílí i ostatní rodiče, získat jejich podporu a začít vyjednávat s vedením školy).
Pouze v případě, že ředitel(ka) jednání odmítne, nebo se při něm chová nevstřícně, má smysl se obrátit na manažerku značky, aby zjednala nápravu.
Protože jestli něco vedení školy slíbilo opravdu jednoznačně, pak je to právě vstřícná komunikace s rodiči.
NEJŽÁDANĚJŠÍ JE MAPA A PORADNA
Obecně prospěšná společnost EDUin, která značku RV uvedla do života, spoléhá na to, že právě
certifikace škol rozproudí věcnou debatu mezi učiteli a rodiči o podobě vzájemné spolupráce. Na druhé straně
počítá s tím, že naváže kontakt s rodičovskými organizacemi
v jednotlivých školách a bude jim prostřednictvím webových stránek a seminářů přímo ve školách poskytovat metodickou podporu při řešení nedorozumění a konfliktních situacích, které při podobné spolupráci logicky vznikají.
Ostatně ze statistiky návštěvnosti webu je zřejmé, že
nejnavštěvovanější je právě poradna a především mapa certifikovaných škol.
Ve velkých městech je to už dnes užitečná pomůcka. Rodič obvykle najde v blízkém okolí hned několik škol se značkou RV a může je při výběru upřednostnit. Pokud se během tohoto roku podaří do projektu zapojit alespoň celkových pět set škol (EDUin připravuje i zprovoznění mapy škol zahrnující další certifikáty jako Ekoškola, Zdravá škola či Férová škola), mohla by vzniknout mapa usnadňující rodičům orientaci ve vzdělávací nabídce na celém území České republiky.
Rodičům letošních prvňáků nabídly stránky
www.rodicevitani.cz
leták vysvětlující, co má zvládat předškolák.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP