Revize vzdělávání z pohledu technologií

Vydáno:
Revize vzdělávání z pohledu technologií
Ing.
Bořivoj
Brdička
odborník a vizionář v oblasti využití informačních a komunikačních technologií ve výuce, zakladatel a šéfredaktor portálu Učitelský spomocník pro využití moderních technologií ve výuce
Proč revidovat
Je docela jisté, že čistě teoreticky si většina z nás změny světa vyvolané technologiemi uvědomuje. Tvrdíme-li dnes, že v blízké budoucnosti budeme všichni (nejen v zaměstnání) potřebovat schopnost spolupracovat s „chytrými“ počítačovými systémy, které práci nejen zefektivní, ale umožní lidem dělat věci bez nich nemyslitelné, budete nejspíše tušit, že to je pravda. Bohužel se toto navýšení schopností bude plnohodnotně týkat jen těch, kteří na něj budou připraveni. Proto se nutně musíme zamyslet nad tím, jaký dopad současný vývoj má na naše školství.
Realita je taková, že schopnosti technologií významným způsobem promění osobní život všech lidí i pracovní postupy většiny oborů1). Někde je to na první pohled patrné již dnes – třeba konstruování strojních zařízení, projektování staveb, diagnostika chorob, bankovnictví, sekretářské práce, dostupnost informací atp. Jen obtížně bychom hledali činnosti, kterých se změny, jejichž příčinou jsou technologie, netýkají – snad některá tradiční řemesla založená na specifických dovedno