Regionální školství v číslech

Vydáno:

Následující článek pojednává o počtech škol, počtech dětí, žáků, studentů, nově přijatých a absolventů v regionálním školství. Přiblíží čtenářům údaje týkající se školství v absolutních i relativních hodnotách nejen ve školním roce 2010/11, ale i v meziročním srovnání s rokem 2009/10 a v pětileté časové řadě (od školního roku 2006/07).

Regionální školství v číslech
Ing.
Jindřiška
Vančurová
Ústav pro informace ve vzdělávání
Ve školním roce 2010/11 působí
v České republice celkem 4 880 mateřských škol, tj. o 65 mateřských škol více než ve školním roce 2006/07. V celém sledovaném období (2006/07-2010/11) převažují mateřské školy s velikostí do 50 dětí, které existují téměř v každé obci.
Na výchově
328,6 tis. dětí se
ve školním roce 2010/11 v mateřských školách
podílí celkem 25,7 tis. učitelů
(přepočtených na plné pracovní úvazky). Během pěti let (od školního roku 2006/07) se počet dětí v mateřských školách zvýšil o 15,1 %.
Z hlediska věkové struktury se v mateřských školách ve školním roce 2010/11 vzdělává 10,1 % dětí mladších tří let; 26,6 % tříletých dětí; 28,2 % čtyřletých dětí; 28,8 % pětiletých dětí a 6,3 % dětí šestiletých a starších. V posledním ročníku mateřských škol, tj. v ročníku před nástupem dětí do základní školy, se ve školním roce 2010/11 vzdělává
91,4 % pětileté populace. Z populace šestiletých jich v mateřských školách setrvává v důsledku odložené povinné školní docházky dokonce 20,5 % (starších šesti let 0,5 %).
Ve školním roce 2010/11 se vzdělává v 4 123 základních školách celkem 789,5 tis. žáků, z toho 465,4 tis. na 1. stupni základních škol a 324,1 tis. na 2. stupni základních škol.
Na 1. stupni základních škol
došlo poprvé ve školním roce 2008/09 k nárůstu počtu žáků, i když pouze k mírnému (za celou republiku se jedná o navýšení pouze o 152 žáků). V letošním školním roce 2010/11 jsme zaznamenali
meziroční navýšení
(oproti školnímu roku 2009/10) dokonce o 4,6 tis. žáků, tj. o jedno procento. S počtem žáků roste mírně i počet učitelů na 1. stupni, v letošním školním roce 2010/11 na 1. stupni základních škol vyučuje 27,8 tis. učitelů, z toho však 13,2 % nemá předepsanou kvalifikaci1).
Počet žáků na 2. stupni ZŠ stále klesá.
V tomto školním roce navštěvuje 2. stupeň základních škol celkem 324,1 tis. žáků, to je o 21,7 % méně než ve školním roce 2006/07 a o 2,9 % méně než ve školním roce 2009/10. Přestože se počet žáků na 2. stupni snižuje,
není poslední meziroční pokles
(2010/11 oproti 2009/10) již
tak výrazný jako v předešlých letech. Na 2. stupni vzdělává žáky celkem 30,2 tis. učitelů, z nichž předepsané vzdělání nemá 13,1 %.
V letošním školním roce 2010/11 nastoupilo do
1. ročníků základních škol
95,5 tis. nových žáků, tedy o 4,1 % více než ve školním roce 2006/07. Počet nově přijatých žáků do 1. ročníku ZŠ se od školního roku 2007/08
trvale zvyšuje
z důvodu vzrůstající demografické křivky. Z celkového počtu žáků nastoupivších do 1. ročníku ZŠ bylo 22,6 % dětí starších šesti let, tedy těch, které ve školním roce 2009/10 měly odklad povinné školní docházky.
Ve školním roce 2010/11 se vzdělává v 1 423 středních školách celkem 532,9 tis. žáků, tj. o 23,3 tis. (o 4,2 %) žáků méně než ve školním roce 2009/10, a dokonce o 7,6 % méně než ve školním roce 2006/07. Denní formu vzdělávání navštěvuje 497,0 tis. žáků (tj. 93,3 % žáků SŠ).
Největší podíl žáků se ve školním roce 2010/11 nachází v oborech vzdělání s maturitní zkouškou (71,1 %), oborům středního vzdělání a středního vzdělání s výučním listem se věnuje pouze 20,8 % žáků a v nástavbovém studiu studuje 8,1 % žáků. Na výuce žáků se podílí 45,4 tis. učitelů, z toho 12,7 % nemá požadované předepsané vzdělání.
Povinná školní docházka - počty žáků na pozadí odpovídající věkové populace 6-14letých ve školním roce 2006/07-2010/11
Povinnou školní docházku si plní na víceletých středních školách 41,2 tis. žáků, a to v prvních dvou letech šestiletých oborů gymnázií a v prvních čtyřech letech oborů osmiletých gymnázií.
V aktuálním školním roce 2010/11 bylo nově přijato do 1. ročníku středních škol 138,9 tis. žáků, z toho do denní formy vzdělávání 124,8 tis. žáků. Do 1. ročníků oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou (včetně víceletých gymnaziálních oborů) nastoupilo celkem 80,7 tis. žáků, do oborů středního vzdělání s výučním listem 36,0 tis. žáků, do oborů středního vzdělání 1,1 tis. žáků a do oborů nástavbového studia 21,1 tis. žáků.
Ve školním roce 2009/10 absolvovalo celkem 116,4 tis. žáků, což je o 6,7 tis. (o 5,4 %) absolventů méně než ve školním roce 2008/09. Z hlediska druhu vzdělávání byl ve školním roce 2009/10 meziročně zaznamenán největší
pokles absolventů u oborů středního vzdělání s výučním listem, a to o 11,6 %.
Ve školním roce 2010/11 je v České republice celkem
18 konzervatoří, které vyučují umělecké obory v šestiletém a v osmiletém vzdělávacím programu. V konzervatořích se
vzdělává celkem 3,6 tis. žáků, z toho denní formu vzdělávání navštěvuje 3,3 tis. žáků.
Celkem
182 vyšších odborných škol
zajišťuje ve školním roce 2010/11 vzdělávání pro 29,8 tis. studentů, což je
o 3,7 % studentů více než v minulém školním roce
2009/10. V denní formě vzdělávání se nachází 21,2 tis. studentů, v ostatních formách vzdělávání (dálkové, distanční a kombinované) 8,6 tis. studentů.
V posledních dvou letech se
zvyšuje i počet nově přijatých studentů do 1. ročníků vyšších odborných škol.
Ve školním roce 2010/11 bylo nově přijato 12,8 tis. studentů, tedy o 8,2 % více než ve školním roce 2009/10.
Studium na vyšších odborných školách ukončilo ve školním roce 2009/10 celkem 6,4 tis. studentů (z toho 4,7 tis. v denní formě vzdělávání).
1 Požadavky na kvalifikaci učitelů cizích jazyků jsou uvedeny v zákoně č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.