Ředitel školy a jeho studium školského managementu

Vydáno:

Jak je to se studiem školského managementu u ředitele školy? Může si ředitel školy toto studium proplácet ze školních peněz? Musí sám se sebou jako zaměstnavatelem uzavřít kvalifikační dohodu? Jaké náklady ze studia (školné, cestovné, učební pomůcky) mohou být poté hrazeny z rozpočtu školy – z ONIV? Jak to bude se setrváním v zaměstnání, když má ředitel školy šestileté období? Jsou nějaké další podstatné pracovněprávní záležitosti takovéhoto studia?

Ředitel školy a jeho studium školského managementu
PhDr. Mgr.
Jiří
Valenta
 
 
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění p. p.
 
zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění p. p.
 
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p. p.
Úhradě nákladů spojených s tímto studiem nic nebrání. Studujícímu zaměstnanci (řediteli školy) v tomto případě nevzniká nárok na úhradu těchto nákladů, ale tzv. dispozitivnost pracovněprávních vztahů (viz § 4bzákoníku práce) umožňuje zaměstnavateli (tj. škole)
vzít na sebe dobrovolně náklady spojené se studiem svého zaměstnance
(ať již jím je ředitel školy nebo kterýkoli jiný pedagogický pracovník), a to buď jen části těchto nákladů, nebo všech.
Jedná se bez pochybností o zvýšení kvalifikace. Vzhledem k tomu, že absolvování tohoto studia předepisuje právní předpis k výkonu funkce ředitele školy (viz § 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících), jde o studium vedoucí k získání kvalifikace. A získání kvalifikace je uznáváno zákonem jako jedna z forem zvýšení kvalifikace (viz § 231 odst. 1 zákoníku práce a § 24 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících). Na této skutečnosti nic nemění ani okolnost, že případně nejde o ředitele školy, ale o jeho zástupce nebo jiného pedagogického pracovníka. Pořád jde o studium, kterým tento zaměstnanec získá novou kvalifikaci, proto se jedná o zvýšení, a ne o pouhé prohloubení kvalifikace.
Mimochodem kdyby se mělo jednat o prohloubení kvalifikace, musel by zaměstnavatel účast na něm posoudit jako výkon práce a nesl by všechny náklady (viz § 230 odst. 3 a 4 zákoníku práce). I z tohoto hlediska je tedy
pro zaměstnavatele jednoznačně výhodnější
uznat toto studium jako zvýšení, a ne prohloubení kvalifikace. Tato úvaha je však nadbytečná, protože objektivně jde zcela nepochybně o zvýšení kvalifikace.
Doba účasti zaměstnance na studiu, kterým si zvyšuje kvalifikaci, je
překážkou v práci na straně zaměstnance
(při splnění podmínek uvedených v ustanovení § 205 zákoníku práce). A jestliže se jedná o zvýšení kvalifikace, které je
v zájmu zaměstnavatele
(viz právě § 205 zákoníku práce), náleží tomuto zaměstnanci
náhrada platu ve výši průměrného výdělku.
Jak bylo již výše uvedeno, úhrada dalších nákladů spojených s tímto studiem (zejména školné) pak je věcí volného uvážení zaměstnavatele (školy).
Hlavní legislativní oporou pro případnou úhradu nákladů spojených se zvyšováním kvalifikace tak je ustanovení § 4b zákoníku práce. Podle tohoto ustanovení platí:
Práva nebo povinnosti v pracovněprávních vztazích mohou být upravena odchylně od tohoto zákona, jestliže to tento zákon výslovně nezakazuje nebo z povahy jeho ustanovení nevyplývá, že se od něj není možné odchýlit.
Zákoník práce v ustanoveních pojednávajících o zvýšení kvalifikace zaměstnance úhradu nákladů spojených s takovým studiem vůbec nezmiňuje.
A protože zákon v žádné své části nezakazuje jakoukoli formu podpory zvýšení kvalifikace zaměstnance, lze v souladu s výše uvedeným ustanovením § 4b zákoníku práce podporu tohoto studia formou úhrady nákladů s ním spojených se zaměstnancem sjednat. V žádném případě se pak nejedná o neoprávněné použití rozpočtových prostředků!
Mimochodem ustanovení § 160 školského zákona výslovně připouští použití prostředků státního rozpočtu mj. právě na úhradu výdajů na další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP). A ustanovení § 5 odst. 2 v kombinaci s § 24 odst. 4 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, výslovně označují tzv. funkční studium pro ředitele škol jako součást DVPP.
Uzavření dohody o zvýšení kvalifikace
(§ 234 zákoníku práce) je možností,
nikoliv povinností
obou účastníků pracovněprávního vztahu. Případné neuzavření takové dohody nemá vliv na úhradu nákladů spojených se studiem vedoucím ke zvýšení kvalifikace zaměstnance. Jinými slovy je přípustné hradit náklady spojené se zvyšováním kvalifikace z rozpočtu školy, aniž byla uzavřena dohoda o zvýšení kvalifikace.
Pokud by přeci jen byla takováto kvalifikační dohoda uzavřena, nevznikne řediteli školy povinnost splnit závazek vyplývající z této dohody v případě, že skončí jeho pracovní poměr v důsledku uplynutí jeho funkčního období (tj. po šesti letech, na které je jmenován). Podstatou kvalifikační dohody je splnění závazku zaměstnance na úhradu nákladů na zvýšení kvalifikace jen v případě, že pracovní poměr skončí z vůle tohoto zaměstnance.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
262/2006 Sb. zákoník práce