Ředitel jako spolutvůrce klimatu ve škole

Vydáno:

Existují agendy, které ředitelé mohou delegovat na své zástupce nebo jiné kolegy (například tvorbu rozvrhu, systém dalšího vzdělávání učitelů, plán hospitací, výkaznictví a účtování dotací), mají-li na to prostředky a schopné pedagogy. Oproti tomu existují agendy, na kterých je spoluúčast nejvýše postavené osoby ve škole nenahraditelná a nezbytně nutná. A jednou z těchto oblastí je bezpečné klima ve škole. Pokud na ně jako ředitel rezignujete, budete odsouzeni donekonečna řešit opakované stížnosti na šikanu1) resp. nevhodné chování žáků mezi sebou, jak alespoň ukazují zkušenost z Linky pro rodinu a školu 116 000.

Co je to bezpečné klima
Pokud bude ve škole budováno a udržováno bezpečné klima, je možné pozorovat:
Otevřenou komunikaci;
-
Budou přítomny konflikty a názorové střety, které budou mít logicky odvoditelný počátek a uspokojivé řešení.
-
Budou probíhat běžné hovory o věcech denního života, zájmech jednotlivců, názorech a postojích.
-
Pokud někdo překročí pravidla, nebo ohrozí práva druhého, bude možné na to svobodně upozornit, zastat se sebe nebo toho, kdo je v ohrožení.
-
V komunikaci bude zřejmé, kdo jaký postoj zastává.
Proměnlivost vztahových vazeb;