Provázející učitel jako slepá skvrna přípravy učitelů

Vydáno: 10 minut čtení
Český vzdělávací systém zahrnuje spletitou síť mnoha aktérů a problémů, které si všechny zaslouží naši pozornost. Těžko tedy budeme hledat jeden pomyslný klíč ke zlepšení našeho školství, ale můžeme se vždy držet jednoho vodítka: vše, co pro jeho zkvalitnění a modernizaci děláme, musí ve výsledku vždy prospívat dětem ve školách. S ohledem na to se nabízí možnost zaměřit se s podporou primárně na ty, kteří mají na děti a jejich učení nejpřímější vliv – na učitele.
 
Kvalitní praxe je předpokladem kvalitní učitelské přípravy
Ať už ve vzdělávacím systému provedeme jakékoliv změny, bez kvalitní přípravy a podpory učitelů nedosáhneme nikdy toho, aby se děti učily naplno a s radostí, připraveny na výzvy 21. století. Současná učitelská příprava nicméně nevyužívá svého potenciálu ani co do nalákání kvalitních zájemců o studium, ani co do zajištění dostatečně kvalitních absolventů připravených na reálnou učitelskou praxi. Víme, že 38 % zájemců o učitelství je od studia odrazeno, jedním z nejčastějších důvodů bývá nedostatek praxe při studiu(46 %) a nemoderní či nekvalitní výuka (41 %)1). Dále 32 % vysokoškolských studentů a čerstvých absolventů uvedlo, že by zvažovali studium učitelství, pokud by bylo modernía zaměřené zejména na získání praxe2). Podíl učitelů, kteří se cítili připraveni na výuku, od roku 2013 výrazně poklesl,z 99 % na 78 % u obsahové stránky vyučovaných předmětůa z 91 % na 60 % u didaktiky vyučovaných předmětů. Celých 40 % učitelů se tedy po studiu necítí připraveno na výuku z hlediska didaktiky vyučovaných předmětů

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Cíle profesního učení
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?

Poradna

Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz