Projekty vychvalované i proklínané

Vydáno:

Vyšší odborná škola zdravotnická a střední zdravotnická škola v Hradci Králové patří mezi školy, které v operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost spatřovaly možný zdroj financí na uskutečnění svých záměrů. Celkem jsme do tohoto operačního programu podali 11 projektových žádostí a následně mohli realizovat 9 projektů v celkové hodnotě téměř 34 miliónů korun.

Projekty vychvalované i proklínané
PaedDr.
Soňa
Lamichová,
ředitelka Vyšší odborné školy zdravotnické a střední zdravotnické školy v Hradci Králové
Naše projekty čerpaly z různých oblastí podpory, směřovali jsme je ke zkvalitnění vzdělávání našich žáků a studentů, ale cílili jsme i mimo školu, na vzdělávání pedagogických pracovníků a také dospělých. Díky projektům jsme měli možnost vybavit školu potřebnými pomůckami a výpočetní technikou. Často jsme pořizovali vybavení i pro další ZŠ a SŠ, které jsme přibrali k realizaci jako partnery. Díky projektům jsme vytvořili celou řadu smysluplných multimediálních vzdělávacích programů. Díky projektům se rozhýbala celá škola, učitelé se stali aktivnějšími, mohou se podle svých potřeb vzdělávat v často nákladných kurzech, vyzkoušeli si roli tvůrců vzdělávacích materiálů i lektorů.
Za velmi přínosné považuji zejména 3 projekty, i když ten třetí s výhradami. Dovolte mi je představit.
ZDRAVOTNICKÉ VOŠ 21 (realizace 2010-2012)
Početné autorské týmy složené z pedagogů školy a odborníků z praxe, zejména Fakultní nemocnice v HK, ale i Farmaceutické fakulty UK v Hradci Králové, vytvořily multimediální výukové programy pro 4 obory VOŠ -celkem vzniklo 7 modulů. Výukové texty jsou doplněny originálními fotografiemi, schématy, animacemi a videosekvencemi. Studenti oboru Diplomovaný farmaceutický asistent využívají moduly Virtuální botanická zahrada, Analýza léčiv a Laboratorní technika, zubní technici mají k dispozici moduly Zhotovování zubních náhrad a Protetická technologie, laboranti zase modul Laboratorní metody. Na oboru Diplomovaná všeobecná sestra vznikly nové kapitoly v již vytvořeném a osvědčeném trenažéru plánování ošetřovatelské péče. Kompletně vzniklo v rámci všech výukových programů 1447 stran odborných textů, 550 minut videozáznamů, 133 animací, 508 schémat, 954 fotografií a 50 formulářů.
Moduly byly ověřeny ve výuce na zdravotnických školách v Hradci Králové, Českých Budějovicích a v Havlíčkově Brodě a výstupy projektu jsou přístupné všem zdravotnickým VOŠ v ČR.
PŘEDLÉKAŘSKÁ PRVNÍ POMOC DO ŠKOL
Co nás motivovalo k přípravě projektu?
Bylo toho víc. Zjistili jsme, že ve školách je navzdory inflaci vzdělávacích nabídek stále hlad po vzdělávání v oblasti poskytování předlékařské první pomoci. Není se čemu divit - každý z nás se může ocitnout v situaci, kdy je ohrožen něčí život - pro pedagoga to platí dvojnásob. Vědět, co v takové chvíli dělat, je zásadní. Před příjezdem sanitky se tyto vědomosti a hlavně dovednosti stávají tím nejdůležitějším na světě.
Naše odborné učitelky již pedagogy školily, velmi často byly v kontaktu s mateřskými, základními a středními školami, kterým pomáhaly připravit a realizovat projektové dny, dny zdraví a další podobné aktivity. Lektorské dovednosti si upevnily také při realizaci projektu UNIV 2 K a vzdělávání zdravotnických pracovníků.
Projektový záměr
Naše plány byly ambiciózní. Chtěli jsme ve škole zřídit metodické centrum předlékařské první pomoci, vybavit pedagogy metodickými materiály, resuscitačními modely, pomůckami a zdravotnickým materiálem a nabídnout vzdělávání pro pedagogy ve 3 typech kurzů:
-
20hodinovém kurzu Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky,
-
40hodinovém kurzu Zdravotník zotavovacích akcí pro pedagogy,
-
4hodinovém supervizním kurzu pro absolventy předchozích 2 typů kurzů.
Zapojit se měli pedagogové MŠ, ZŠ a SŠ Královéhradeckého kraje - celkem jsme v průběhu tří let plánovali podpořit 1360 pedagogů.
Bez čeho se v takovém projektu neobejdete?
Nejdůležitější jsou lidé. Jako ředitelka školy bych se do projektu nepustila, kdybych nebyla přesvědčená o tom, že mám kolem sebe odborníky, kteří mají chuť věnovat příští 3 roky práci na svém rozvoji, následně i odvahu postavit se před pedagogy - dobře víme, jak umí být kritičtí - a jsou připraveni obětovat spoustu volného času. V našem autorském a lektorském týmu pracovalo přes třicet zapálených lidí.
Co se povedlo?
Díky projektu jsme ve škole vybudovali metodické centrum předlékařské první pomoci, které je prvním svého druhu v Královéhradeckém kraji. Poskytuje metodickou podporu pedagogům mateřských, základních a středních škol při výuce první pomoci, vybavuje je metodickými materiály, resuscitačními modely, pomůckami a zdravotnickým materiálem. Odborné učitelky naší školy v roli metodiček také přímo asistují pedagogům škol při projektových dnech zahrnujících problematiku záchrany života.
Za unikum považuji zejména skutečnost, že jsme pořídili 50 resuscitačních modelů a školám, které projevily zájem, jsme je dlouhodobě zapůjčili.
Celkem nějakou formu podpory obdrželo 1766 pedagogů - např. kurz Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky absolvovalo 606 učitelů a 4hodinový supervizní kurz téměř 700 učitelů.
O výstupy projektu je zájem i po jeho ukončení - úspěšně nabízíme další kurzy i metodickou podporu.
Nešťastná Virtuální nemocnice
Dovolte mi povyprávět i příběh projektu, který patří mezi ty proklínané.
Projekt Virtuální nemocnice jsme realizovali v letech 2009-2011. Vytvořili jsme metodické a výukové materiály pro zkvalitnění výuky předmětu Informační a komunikační technologie na obou zdravotnických školách v Královéhradeckém kraji a zavedli do výuky tematický celek Informatika ve zdravotnictví. Pořídili jsme nezbytné hardwarové a softwarové vybavení do obou škol, učitelé se s tímto nemocničním informačním systémem naučili pracovat, vytvořili testové úlohy a zavedli tuto problematiku do výuky. Díky tomuto projektu se obě zdravotnické školy v Hradci Králové a v Trutnově posunuly směrem k vyšší kvalitě výuky a lepší spolupráci se zdravotnickými pracovišti v našem kraji.
V červenci 2013 byla ze strany MŠMT zahájena kontrola. Ponechám bez komentáře, že trvala téměř rok, opakovaně jsme dokládali, skenovali, kopírovali tuny dokumentů, posílali již poslané a posléze si vyslechli verdikt, že třetina nákladů projektu je neuznatelná. Ano, stará známá výběrová řízení!
Nejde o to, že by majetek chyběl (na místě jsme ho předvedli do posledního prezentéru), že by zakázky byly předražené - jde o to, že jsme prý postupovali netransparentně a mohli jsme některé uchazeče znevýhodnit. Dovolím si upozornit, že jsme v žádném bodu neporušili smlouvu uzavřenou se zprostředkujícím subjektem Královéhradeckým krajem. Při realizaci poptávkových řízení jsme se striktně řídili podle tehdy platné příručky pro příjemce a celou řadu rozporů a nejasností uváděných v příručce jsme v oblasti výběrových řízení konzultovali s odbornými zástupci zprostředkujícího subjektu. Projekt úspěšně prošel kontrolou ze strany zprostředkujícího subjektu i závěrečným auditem.
O situaci jsem informovala pana ministra Chládka a žádala ho, aby těmto nájezdům zejména na školy učinil přítrž. MŠMT utrácí za drahé auditorské firmy a trestá školy, které jsou aktivní a hledají zdroje na svůj rozvoj, zdroje, které by správně měl poskytovat stát. Je s podivem, že na MŠMT nejsou odborníci, kteří by si poradili s kontrolou našich projektů, ale ředitel ve škole musí být expertem na vše, protože nemá prostředky na nákup takových expertů a následně drahých advokátů.
Co jsem se dozvěděla? Petra Bartáková, náměstkyně ministra, mi sdělila (dopisem č. j.: MŠMT-23214/2014-2 ze dne 30. června 2014), že „kontrolní činnost Řídícího orgánu OP VK podléhá v návaznosti na zpřísňování pravidel pro implementaci prostředků z rozpočtu EU vývoji...“ a že probíhají rekontroly kontrolní činnosti, a to podle aktuálních pravidel implementace. Nepřijde vám to absurdní? Tady se s vážnou tváří tvrdí, že je normální zpětně kontrolovat subjekty čerpající prostředky EU podle nových pravidel, která vstoupila v platnost mnohdy až po ukončení projektu. Žádný ředitel, který vstoupil do OP VK byť jen jediným projektem, nemůže do roku 2025 klidně spát, protože co kdyby se zase změnila metodika?
Co se bude dít?
Nabízejí se dva krajní scénáře: zvítězí zdravý rozum, věcem se vrátí řád a ředitelé budou moci bez obav do projektů vstupovat (takový pohádkový konec nás pravděpodobně nečeká). Nebo nedojde ke změně a bude pokračovat kriminalizování tvůrců projektů, školy přestanou mít chuť se do tak vysoce rizikových aktivit pouštět a problém s čerpáním dotací bude ještě větší, než v současné době je. Navíc řada takto postižených příjemců podpory se bude snažit domoci práva soudní cestou, což je opět pro všechny strany zatěžující.
Navzdory tomu budou mezi námi stále ředitelé, kteří věří, že je normální a správné být aktivní - a já k nim patřím. Když vidím přínos již realizovaných projektů a potenciální přínos dalších projektů z OP VVV, nedá mi to a to riziko i administrativní zátěž a buzeraci opět podstoupím.

Související dokumenty