Projekty vychvalované a proklínané - reakce MŠMT

Vydáno:

Současné vedení MŠMT se do značné míry ztotožňuje s kritickými slovy, která zazněla v příspěvcích PaedDr. Soni Lamichové, ředitelky VOŠZ a SZŠ v Hradci Králové, „Projekty vychvalované a proklínané“ a Mgr. Vladimíra Blažeje, ředitele SŠTŘ v Novém Bydžově, „Aby nás projekty bavily...“ publikovaných v Řízení školy č. 8/2015.

Projekty vychvalované a proklínané - reakce MŠMT
PhDr.
Václav
Velčovský,
Ph. D.,
pověřený náměstek pro řízení sekce operačních programů MŠMT
Tato kritika směřovala k nastavení a provádění administrativních agend pracovníky sekce operačních programů na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“), resp. k některým reakcím bývalých řídicích pracovníků sekce. Věříme, že problémové oblasti, které jsme identifikovali ve starém programovém období, se nám podaří odstranit v novém, především akcentem na personální zajištění a nastavení procesů v rámci řídicího orgánu.
Vedení ministerstva si je vědomo složitostí a mnohých změn, které provázely a dosud provázejí plnění obou operačních programů, za něž MŠMT zodpovídá. Rádi bychom však poukázali na objektivní skutečnosti, které ovlivnily mnohdy komplikovaný chod plnění.
Předně je třeba poukázat na nedostatečnou zkušenost s agendami, které jsou spojeny s čerpáním prostředků z fondů EU obecně, což se projevilo zejména v počátcích standardního programového období (2007-2014). Nutno připomenout, že ČR obdržela podporu z fondů EU ihned po vstupu do Evropské unie, tj. v r. 2004. Jednalo se však o zkrácené programové období a tomu odpovídal i objem poskytnutých prostředků.
Jestliže pro léta 2004-2006 bylo z fondů do ČR alokováno 2,6 mld. eur, pak pro období 2007-2014 tato alokace činila 26 mld. eur. Jestliže MŠMT v letech 2004-2006 řídilo podporu ve výši cca 105 mil. eur, pak v uplynulých sedmi letech přerozděloval Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Operační program Výzkum, vývoj a inovace v gesci MŠMT v úhrnu 3764 mil. eur.
Dramatický nárůst disponibilních prostředků určených k rozvoji vzdělávání, vědy a výzkumu a s tím spojených agend představoval potřebu v mnohonásobně vyšším počtu pracovníků, než tomu bylo v téměř „pilotním“ období po vstupu do EU. Poptávka po zkušených pracovnících v řadě oborů, která zahrnuje realizaci podpory z fondů EU, rychle rostla nejen v ústředních orgánech státní a veřejné správy, ale i v dalších veřejných orgánech, neveřejných institucích i v soukromém sektoru. MŠMT na rozdíl od jiných resortů bylo poněkud znevýhodněno v tom, že v programovém období 2004-2006 plnilo pouze tzv. delegované agendy v řízení Operačního programu Rozvoje lidských zdrojů, neboť vrcholové řízení zajišťovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí.
V neposlední řadě se na kvalitě pracovních týmů zajišťujících čerpání prostředků z fondů EU projevila dlouhodobá nestabilita ve vrcholných řídicích funkcích ministerstva, zejména ve vedení sekce operačních programů.
Nezanedbatelnou roli v obtížích spojených s realizací projektů podporovaných z fondů EU jak na straně jejich nositelů, tak na straně řídicích struktur sehrály změny v klíčových zákonech v průběhu programového období, především v zákoně o veřejných zakázkách.
Současné vedení ministerstva přikládá velký význam uvedení služebního zákona do praxe, které by mělo zajistit stabilitu pracovních týmů a zkvalitnění řízení obecně a ve vztahu k využití fondů EU zejména. Lze očekávat, že v novém programovém období se již prosadí zkušenosti nabyté v uplynulých letech, a to nejen na straně pracovníků ministerstva a krajů, zapojených do agendy fondů EU, ale také na straně příjemců podpory. Přikláníme se k názoru obou představitelů středního a vyššího školství, že v novém období by měl vítězit zdravý rozum.
Kroky ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové i pověřeného náměstka pro řízení sekce operačních programů Václava Velčovského k tomu směřují. Cílem je nastavit participativní přístup a začlenění relevantních subjektů k tvorbě výzev i definování indikátorů, což se děje na platformě tzv. plánovacích komisí. Pro nastavení metodického a řídicího prostředí OP VVV bude ministerstvo samozřejmě využívat zpětných vazeb z právě dobíhajících operačních programů.