Projekt Zdravá škola pomáhá zlepšit prostředí ve školách

Vydáno:

Ve většině českých škol tráví děti a jejich učitelé čas ve vydýchaných učebnách bez dostatečného přísunu čerstvého vzduchu, kvůli špatně řešené akustice namáhají své hlasivky i sluch a v důsledku nekvalitního osvětlení nadměrně zatěžují oči. Špatné podmínky tak mají negativní dopad na jejich zdraví. Česká rada pro šetrné budovy se prostřednictvím projektu Zdravá škola rozhodla s tímto závažným problémem bojovat a po loňské úspěšné pilotní fázi v projektu dále pokračuje. Ředitelům a zřizovatelům škol nabízí odborná měření a komplexní poradenství a připravuje pro ně ucelenou metodiku řešení rekonstrukcí. Pomoc jim nabízí i při zadávání veřejných zakázek. Letos se navíc Rada za účelem další podpory projektu a prosazení integrovaného dotačního titulu spojila se Svazem měst a obcí ČR (SMO ČR) a Národním centrem energetických úspor (NCEÚ).

Projekt Zdravá škola pomáhá zlepšit prostředí ve školách
Česká rada pro šetrné budovy
"Naším cílem je prostřednictvím projektu Zdravá škola a vzniklého spojenectví se Svazem měst a obcí ČR a Národním centrem energetických úspor přispět k plošnému zlepšení podmínek ve školách. Snažíme se také prosadit potřebné změny ve vztahu k dotacím a státní podpoře. Jde o akutní problém, který je nutné co nejdříve komplexně a systematicky řešit. Jako Rada jsme připraveni školám zajistit veškerou podporu, měření a informace důležité k úspěšné, komplexní rekonstrukci škol," uvádí Simona Kalvoda, výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy.
Školy a jejich zřizovatelé se na Radu mohou obracet přímo na jejích webových stránkách www.zdravaskola.cz, kde najdou kontaktní formulář a potřebné informace.
Komplexní řešení šetří čas i peníze
Aby byly rekonstrukce škol co nejefektivnější a časově a finančně co nejméně náročné, je třeba řešit otázku vnitřního prostředí komplexně. Ředitelé škol by se tedy měli soustředit nejen na vzduchotechniku a odvětrávání, ale i na akustické a světelné podmínky ve třídách. Všechny tyto aspekty jdou spolu ruku v ruce a jen ucelený přístup k jejich řešení přinese školám kýžené výsledky, zejména ušetří starosti s pozdějšími potřebnými úpravami a zvýšenými náklady.
Financování rekonstrukcí škol
Rada se v současné době prostřednictvím nově navázané spolupráce se SMO ČR a NCEÚ intenzivně zasazuje o vyjednání integrovaného dotačního programu, který by vedle otázky větrání zahrnul i řešení akustiky a osvětlení. Školy a jejich zřizovatelé totiž mohou nyní žádat jen o dotaci na instalaci systémů řízeného větrání s rekuperací odpadního tepla, která je podporována 70 % ze způsobilých výdajů v rámci Operačního programu Životní prostředí pro roky 2014-2020.
Loni Česká rada pro šetrné budovy realizovala pilotní fázi projektu Zdravá škola. Na dvou základních školách (v pražském Suchdole a ve Slavkově u Brna) provedla měření a poté zajistila komplexní úpravy tříd. Výsledek? Kvalitnější podmínky pro výuku a lepší pocit žáků a jejich učitelů. O konkrétních zkušenostech jsme mluvili s Vladimírem Soukopem, ředitelem ZŠ Komenského ve Slavkově u Brna.
Proč jste se rozhodl zapojit do pilotního projektu Zdravá škola?
V naší škole mě trápily tři věci - hluk, vysoké teploty v jedné ze dvou školních budov v květnu a červnu a nedokončená rekonstrukce osvětlení ve třídách. Tyto problémy jsem začal řešit sám. Odstranit všechny je však poměrně finančně náročné. Když jsem dostal nabídku od Rady, neváhal jsem ani minutu.
Byly pro vás výsledky provedených měření překvapivé?
Měření teploty a zvuku v podstatě potvrdilo, co jsem již věděl. Teploty jsme měli zmapované a hluk jsme si orientačně změřili sami - o přestávkách na nejvytíženějších místech dosahoval intenzity až 100 dB. Před zapojením do projektu jsme dokončili výměnu osvětlení. Po měřeních provedených Radou jsme zjistili, že osvětlení vyhovuje normě, ale míra hluku jasně ukazovala, že je třeba provést úpravy. Největším překvapením však byly naměřené hodnoty CO2, které poměrně velmi rychle dosáhly maximální povolené hranice.
Rada pro vás na základě měření vypracovala návrhy konkrétních řešení, která následně v jedné ze tříd realizovala. O jaké úpravy se jednalo?
Šlo o výměnu klasických zářivek za LED osvětlení, odhlučnění a instalaci čidel na měření koncentrace CO2, teploty a vlhkosti. V prosinci 2017 jsme navíc do třídy umístili testovací rekuperační jednotku. Ta se stará o výměnu vzduchu, aby bylo množství CO2 v mezích normy, aniž by bylo nutné otevírat okna. Hlídá i teplotu a vlhkost.
Splnily provedené úpravy vaše očekávání? Čeho si na finálním řešení nejvíce ceníte?
Cením si zejména snížení intenzity hluku, který nás trápil nejvíce. Ve třídě se mnohem lépe učí a zvuková pohoda je oproti ostatním učebnám znatelná. Žáci a učitelé vítají i nové osvětlení a instalaci rekuperační jednotky. V učebně je čerstvější vzduch, a přitom se snížila potřeba větrání na minimum, což je přínosné hlavně v zimě.
Jak hodnotíte spolupráci s Radou a s firmami, které se o úpravy třídy postaraly?
Spolupráce s Radou i firmami byla velmi dobrá. Na čem jsme se dohodli, to platilo. Je dobře, že se někdo o prostředí ve školách začal zajímat uceleně. Řada ředitelů si uvědomuje nedostatky školních budov a chce je řešit. Každý to však dělá po svém, co finance a čas dovolí.
Jak byla rekonstrukce třídy časově a finančně náročná? Využil jste některých dotačních programů?
Rekonstrukce proběhla bez problémů. Odhlučnění a výměnu světel jsme udělali o letních prázdninách 2017 a rekuperační jednotku jsme instalovali téhož roku v prosinci. Po dotačních programech jsme se poohlíželi, ale bohužel neexistovala komplexnější
dotace
šitá na míru přesně našim potřebám - tzn. zaměřená na zlepšení kvality vzduchu ve třídách ve spojení s řešením akustiky.
Je podle vás podpora státu a dostupných dotačních programů v tomto ohledu dostatečná? Co postrádáte?
Myslím, že stát má v této oblasti ještě rezervy. Má spoustu norem, ale ne všechny požadavky jsou podporovány. Školní budovy většinou patří samosprávám a pro ty je obtížné najít peníze na rekonstrukci. Sotva se jim povedlo provést zateplení a výměnu oken, zjistilo se, že zateplením bez řešeného větrání se zhoršily podmínky uvnitř. Postrádám jasný, komplexní dotační titul, který by se věnoval všem aspektům kvality vnitřního prostředí.
Plánujete v budoucnu nějaké úpravy i v ostatních třídách?
Úpravy plánujeme na rok 2019, kdy se zaměříme především na snížení hluku. Celkovou rekonstrukcí střechy a podkroví s využitím chytré izolace chceme také v nové budově snížit teplotu.
V čem pro vás byl projekt rady Zdravá škola přínosný? Doporučil byste jej ostatním ředitelům škol?
Přínosná pro mě byla možnost mluvit o hygieně školních budov s lidmi, kteří dané problematice rozumějí - i já se nyní v této oblasti lépe orientuji. Kolegům doporučuji, aby se o své budovy zajímali po celkové stránce. Přeji jim, aby měli štěstí na lidi, s nimiž budou při úpravách spolupracovat a pro které bude na prvním místě vyřešení technického problému. Já ho měl.
www.czgbc.org
www.zdravabudova.cz
www.nceu.cz
www.smocr.cz

Související dokumenty

Pracovní situace

Osoby oprávněné jednat jménem školy podle NOZ
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku
Datové schránky pro školy
Lyžařský výcvik
Kurz horské turistiky
Mimoškolní akce školy – režim dne a harmonogram
Novela školského zákona
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Stanovisko k nutnosti mít souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely testování žáků od 12. 4. 2021
Provádění vstupních, periodických a dalších pracovnělékařských prohlídek po ukončení nouzového stavu
Indispoziční volno
Mimoškolní akce školy (zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví)
Výmaz školy a dalších údajů ze školského rejstříku
Aplikace bio-optimalizovaného pro-kognitivního osvětlení do školských zařízení
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Založení, vznik právnické osoby a zápis školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení
Jak má ředitel školy postupovat, pokud je u zaměstnance/žáka školy potvrzena nákaza virem Covid 19?
Jak má ředitel školy postupovat, pokud je potvrzena nákaza virem Covid 19 u rodinného příslušníka žáka/zaměstance školy?

Poradna

Zřizovatel
Platová třída 13
Nehodnocení
Pracovnělékařské prohlídky
Pracovní smlouva
Zmocnění zdravotníka