Projekt Extra třída na Základní škole Deblín

Základní škola a Mateřská škola Deblín si před třemi lety stanovily nelehký úkol: stavět své fungování na kvalitě vzdělávání a být konkurenceschopnými a udržitelnými v rámci svého regionu.

Projekt
Extra
třída na Základní škole Deblín
RNDr.
Břetislav
Svozil
Ph. D.
ředitel ZŠ a MŠ Deblín, okres Brno-venkov
Mgr.
Monika
Mandelíčková
 
zástupkyně ředitele ZŠ a MŠ Deblín, okres Brno-venkov
Kvalitu vzdělávání je ovšem možné budovat ve chvíli, kdy jsou zajištěny vhodné podmínky pro práci pedagogů i žáků, je nastavena otevřená komunikace s rodiči i širší komunitou. Proto jsme jako jeden z prvních kroků reagovali na
kampaň Rodiče vítáni
a snažili jsme se naplňovat parametry, které nás opravňují užívat tuto značku.
Tvoříme tedy školu
na vzájemném partnerství, spolupráci, respektu a toleranci.
Nejen mezi žáky a mezi pedagogy, ale také mezi žáky a pedagogy navzájem, v rámci komunity. Klima školy, respektive školní systém vede k tomu, že až na drobnosti nemusíme řešit kázeňské problémy, problémy s chováním či patologické jevy. Nový systém vychází z principů individualizace a diferenciace. Vede ke
zkvalitňování vzdělávání
(výuka anglického jazyka od MŠ, podpora sportu, trvalá udržitelnost),
hodnocení
(známky, postoje, kompetence),
otevření školy rodičům
(rodičovské kavárny, třídní schůzky rodič-žák-učitel) a
místní komunitě
(komunitní akce – lidové slavnosti, férová snídaně, akce pro seniory). Spolupracujeme s vysokoškolskými pracovišti, pracujeme na individuálním rozvoji každého pedagoga i celé sborovny. Při hledání inspirace využíváme otevřenosti a zkušeností řady základních škol. Jednou z takových je pro nás ZŠ Kunratice pod vedením Ing. Bc. Víta Berana.
Daří se nám propojovat ŠVP
s projektovou činností.
V rámci několika projektů OP VK vydala škola ve spolupráci s dalšími odborníky
vlastní učební materiály
(Atlas Deblínska, Deblínsko na cestě k trvalé udržitelnosti – vlastivědná učebnicea Dvojjazyčná učebnice terénního učení), které jsou využívány v souladu se ŠVP. V rámci OP VK také spolupracujeme se vzdělávacím zařízením Fakta s. r. o. a dlouhodobě s Krajskou hospodářskou komorou Jihomoravského kraje. Škola byla rovněž úspěšná v dalších projektech – např. projekt Světová škola 2 (Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni), Kdo jiný (Jeden svět na školách) nebo One World, Many Voices (pod Americkou obchodní komorou v České republice). V rámci těchto dílčích projektů se žáci a jejich učitelé snaží naplňovat myšlenku školy otevřené komunitě a realizují takové aktivity, které mohou školu přiblížit široké veřejnosti. Škola se také stala jedním ze zakládajících členů MAS (Místní akční skupiny).
Mezi velké úspěchy tohoto roku řadíme skvělý výsledek našich žáků osmého ročníku v projektu Extra třída, který byl vyhlášen pod značkou Rodiče vítáni ve spolupráci s EDUin a podpořen nadačním fondem Tesco. Projekt žáků byl oceněn jako projekt, který měl nejvýraznější dopad na komunitní dění. Cílem projektu Extra třída je podpora otevřenosti školy vůči místní komunitě. Projekt je určen pro žáky osmých a devátých ročníků ZŠ a víceletých gymnázií. Záměrem je podpořit žáky v přípravě a realizaci projektů, které směřují ke zkvalitnění života v obci nebo čtvrti, kde se nachází jejich škola.
V programu Extra třída žáci sami vymýšlejí, co chtějí
změnit k lepšímu
v obci/čtvrti, kam chodí do školy a kde často i žijí. Může jít o snahu zorganizovat festival, happening, výstavu, dílnu zaměřenou na konkrétní dovednost, případně může být cílem projektu něco vyrobit či proměnit vzhled konkrétního místa zřízením naučné stezky, výsadbou rostlin nebo stromů apod. Pokud je projekt dobře připraven, má škola šanci získat finanční podporu, která umožní jeho uskutečnění.
Žáci 8. třídy ZŠ Deblín se do programu přihlásili s projektem Hody v Deblíně.Odbornou komisi naši osmáci oslovili nápadem obnovit v Deblíně tradiční hody. Jak říkají:
„Slýchali jsme od rodičů a prarodičů, že se zde v minulosti hody konaly, ale tato tradice již zanikla. My si myslíme, že je to škoda. Proto jsme náš projekt nazvali,Hody v Deblíně’ a chtěli bychom je obnovit.“
V rámci projektu Extra třída museli žáci
připravit podrobný návrh realizace svého záměru, stanovit rozpočet a
věnovat se rovněž propagaci. Během příprav komunikovali žáci s místní kronikářkou, představili svůj záměr na obecním zastupitelstvu a o podobě diskutovali i s místním farářem. Projekt pak předložili odborné komisi, která rozhodovala, jaké projekty podpoří. Naši osmáci se dostali mezi 24 tříd z celé republiky, které se svými projekty uspěly. Na realizaci projektu
získali finanční dotaci 30 000 Kč.
Vzhledem k možnosti využití disponibilních hodin byl pro žáky osmého ročníku otevřen volitelný předmět humanitní seminář, jehož cílem bylo zaměřit se
na regionální výuku
s využitím vlastních regionálních učebnic. Projekt Extra třída byl vhodným propojením našich požadavků se záměrem organizátorů Extra třídy.
V rámci předmětu se tak žáci seznamovali nejen s jednotlivými obory humanitních věd – historie, etnografie, archivnictví, lingvistika atp., zároveň si vyzkoušeli projektovou činnost, od vymýšlení projektu prostřednictvím tvoření myšlenkových map a rozdělování rolí v týmu, sestavování projektového záměru, časového harmonogramu, finančního rozpočtu, až po samotnou realizaci projektu. Šlo tedy o dlouhodobý záměr, který vyžadoval od žáků velkou koncentraci, soustavnou práci a komunikaci. V závěrečných evaluacích žáků naší školy jsou právě tyto zkušenosti hodnoceny velmi pozitivně.
Realizace deblínských hodů byla celoroční práce, na jejímž začátku byl, jak už bylo výše uvedeno, nápad osmáků. Nicméně od nápadu k samotnému výsledku vedla dlouhá cesta. Na počátku bylo nutné
přesvědčit obyvatele
Deblína, že hody, které se zde již třicet let nekonaly, je možné uskutečnit. Žáci tedy nejdříve vedli rozhovory se svými rodiči, prarodiči, sousedy, navštívili místní kronikářku. Postupně shromažďovali informace a dobové fotografie, které jim pomáhaly celkový obraz hodů rekonstruovat. Žáci rovněž pátrali po osudu starých krojů, které v obci v dřívější době byly. Důležitou roli sehrála v této přípravné fázi rovněž etnografka Podhoráckého muzea v Předkláštěří, paní Irena Ochrymčuková, která žáky seznamovala s funkcí lidových zvyků a tradic, představovala jim lidové písně a tance regionu. Paní Ochrymčuková rovněž svou trpělivou prací nadchla celou osmou třídu k nacvičování moravské besedy a my jsme mohli s radostí pozorovat, jak žáci ve volných chvílích „pilují“ taneční kroky.
Výsledný efekt hodů by rovněž nebyl možný bez navázání úzké spolupráce s představiteli městysu Deblín. Během realizace se pravidelně scházela komunitní rada složená ze zástupců žáků, představitelů městystu, zástupců školy, spolků, odborníků a pana faráře. Společně bylo diskutováno
o podobě a realizaci projektu.
Ač byla realizace hodů částečně finančně zajištěna díky dotaci Nadačního fondu Tesco, postupně bylo jasné, že v rozsahu, v jakém budou hody realizovány (např. při odpoledním programu vystupovalo téměř 100 účinkujících), se bez další podpory neobejdeme. Proto bylo velmi potěšující, že mnohé služby – např. napečení hodových koláčů, hudební vystoupení, koně s bryčkou, zajištění krojů – byly nadšenými lidmi věnovány formou sponzorského daru.
Krátce je nutné zmínit samotný hodový program, který se stal třídenním svátkem pro celou obec a její obyvatele. Bez nadsázky je možné říci, že kdokoliv do Deblína v těchto dnech zavítal, poznal, že se zde odehrává něco významného. Již v pátek byla obec díky pracovníkům městysu, lesní správy a hasičů vyzdobena májou, která do daleka ohlašovala, že se zde budou konat hody. Celá obec byla ještě hodovou chasou vyzdobena menšími opentlenými stromky. Podle dobové tradice se organizátoři a obyvatelé obce poprvé sešli v pátek u tzv. „zpívání pod májou“.
Další den ráno, již v krojích, obešla krojovaná chasa celý městys. Na cestě se sekávali s vřelým přijetím, pohostinností, někdy dokonce i dojetím u starší generace, která s vděčností vítala obnovení hodů. Během odpoledního programu, na kterém se organizačně podílela nejen škola, městys, jednotlivé deblínské spolky, občanské sdružení rodičů, ale i velká řada dobrovolníků, se sešlo nebývalé množství diváků. Celý program byl tradičně zakončen nedělní bohoslužbou v místním kostele.
Již teď je jasné, že
deblínské hody se staly jednou ze stěžejních akcí tohoto roku
v Deblíně. V rámci závěrečného zasedání komunitní rady bylo jednohlasně schváleno, že příští rok se bude v této staronové tradici pokračovat. Proto bylo rovněž schváleno, aby část zisku z této akce byla použita na ušití vlastních krojů, které příští rok pomohou snížit celkové náklady. Pomyslnou organizační štafetu od žáků přebírá městys a spolky.
Projekt Extra třída nám jednoznačně umožnil realizaci našich dlouhodobých cílů a strategie otevření školy širší komunitě. Ač na začátku nebylo vůbec jasné, zda a jak se tento záměr podaří, vhodným výběrem tématu, které spojilo všechny zainteresované strany, se podařilo navázat intenzivní komunikaci mezi školou, městysem, rodiči, místními spolky a dalšími místními subjekty a je potěšující, že prověřená spolupráce školy a místní komunity se již promítá i v dalších připravovaných aktivitách.