Projekt EARTH

Vydáno:

Zatímco březen je tradičně měsícem knihy, duben bývá na mnoha školách ve znamení ekologie. Souvisí to především se Dnem Země 22. 4., globálně vyhlášeným happeningem na podporu trvale udržitelného rozvoje a uvědomělé ekologické aktivity. V naší základní škole Magic Hill je to pro nás tradičně podnět k akcentaci průřezového tématu environmentální výchova.

Projekt EARTH
PhDr.
Jan
Voda,
Ph. D.,
katedra primární pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitel školy
INTEGROVANÁ TEMATICKÁ VÝUKA
Není náhodou, že každý měsíc ve škole je motivován nějakým zastřešujícím tématem. V Magic Hill věříme, že spojovat a propojovat jednotlivé vyučovací předměty do vyšších tematických celků umožňuje žákům chápat svět v souvislostech a prožívat ho nikoli jako fragmentární události, ale logický řetězec příčin a důsledků, vztahů a souvislostí. Hlubší a intenzivnější vhled do problémů dává dětem možnost zabývat se zkoumáním klíčových otázek a angažovat se v jejich řešení. Takto integrovaná výuka se tedy soustředí nejen na znalosti a dovednosti, ale především na postoje žáků, jejichž kultivace není proveditelná v rámci 45minutové vyučovací jednotky. Své hodnoty člověk mění na základě intenzivního prožitku a exponovat žáky takové zkušenosti znamená více než jen učit je češtinu, matematiku... Den Země je typickým příkladem takového vzdělávacího obsahu, který staví na změněných postojích. Pochopit, že „planetu Zemi jsme nezdědili po svých předcích, ale máme ji zapůjčenou od svých potomků“ a k čemu nás to zavazuje, je jistě složitý koncept, kterému však už žák na základní škole může porozumět skrze praktické činnosti a emocionální dotek. Lidé nemění své navyklé chování na základě statistik a prezentací, ale přijetím vnitřní odpovědnosti za problém, s nímž se identifikují.
Ekologická neboli environmentální výchova na naší škole tedy není suchopárným učivem, ale skutečnou akcí, zážitkem. Jak to vše probíhá? Jsme bilingvní školou, odtud akronym jako název našeho dubnového projektu - EARTH. Jednotlivá písmena symbolizují hlavní důrazy, na které se výuka v dubnu soustředí: E jako education/vzdělání, A Z art / výtvarné činnosti, R Z recycling / důsledné třídění odpadu, T jako together/společně (neboť kolektivní prožitek posiluje účinek), H jako healthy planet / zdravá planeta. Tyto pilíře jsou rozvedeny do různorodých aktivit, z nichž uvedu za všechny dvě. První se týká dětské samosprávy.
Eko-hlídky
Všechny třídy školy se pravidelně střídají v roli eko-hlídky (Earth Patrol). Vybaveny speciálními odznaky procházejí službu konající děti každou přestávku školu a dohlížejí, že se důsledně třídí odpad a neplýtvá energiemi. A to do takových detailů, že se např. střeží odpadkové koše. Na společném školním shromáždění (School Assembly) jsme si totiž názorně ukázali, že prakticky všechen odpad ve třídě můžeme třídit - včetně slupek od svačiny, jež patří do kontejneru na bioodpad či do kompostu. Vymývat plastové kelímky od jogurtů nebo uchovávat víčka od PET lahví je u nás už dlouho samozřejmost, stejně jako recyklovat papírové odstřižky z rukodělných činností. Recyklační kout, který máme v přízemí školy dobře přístupný, hýří všemi barvami - včetně oranžové na krabičky od pití, červené na drobný elektroodpad (děti ho přinášejí z domova), krabice na baterie a dlouho už zde také stojí stříbrný box na separovaný hliník. V době oběda se dále hlídka zaměřuje na to, zda nikdo neplýtvá jídlem. Zhasínání ve třídách či šetření vodou a papírovými ručníky v umývárnách nebo to, zda žáci pokreslují papír z obou stran, patří k dalším rutinám ekologického dozoru.
Ovšem recyklace, jakkoli důsledná, je až třetí stupeň ohleduplného chování. Podle triády „reduce-reuse-recycle“, tzv. 3R, mu předchází především uvážlivost ve spotřebě. Proto naše patrola také např. neúplatně hlídá vyučující, aby kopírovali v každém případě oboustranně a co nejméně. Než stiskne učitelka na tiskárně tlačítko COPY, má se zamyslet, zda opravdu žáci budou potřebovat tuto kopii ke své práci. Díky tomuto cílenému přístupu se nám oproti předchozímu měsíci podařilo snížit kopírování o 30%!
Seed bombs
Druhým praktickým příkladem ekologické aktivity v naší škole je výroba tzv. seed bombs - semínkových bomb. Jak poznamenala jedna žákyně 4. ročníku, „tyto bomby krajinu neničí, ale dělají ji hezčí“. Vysvětlení pojmu najdete také na Wikipedii. Jedná se o projekt na podporu biodiverzity. Podstatou je, že žáci z hlíny uhnětou koule o průměru cca 5 cm. Hlína těchto koulí je obohacena o příměs semen lučních rostlin - v našem případě jsme si opatřili směs Kopretinová louka, kterou jsme zakoupili v e-shopu biofarmy Planta naturalis v Markvarticích u Sobotky (1 kg cca 1 600 Kč). Jde o mix 31 druhů lučních květin a travin. Nejprve děti uplácaly v rámci pracovního vyučování vždy tři koule (každá s obsahem 2 g semen, což vydá na jeden čtvereční metr výsevu), nechaly je do druhého dne vyschnout a pak je zabalily do novinového papíru. Mezitím v prvouce/přírodovědě/přírodopisu žáci diskutovali o tématu biodiverzita - jakým způsobem se semena v přírodě šíří a jak lze napomoci jejich rozšíření do oblastí, které jsou negativně zasaženy urbanizací - do průmyslových zón, vytěžených, zdevastovaných, pustých ploch, kde nic neroste, kde se člověk zle podepsal na životním prostředí. Pak v rámci českého jazyka děti opatřily ke svým bombám visačky s jednoduchou instrukcí, jak s bombou naložit: jednoduše řečeno, vezměte ji a hoďte kamkoli na takové vybydlené místo (to mimo jiné podnítilo zájem dětí zmapovat, kde v regionu taková místa jsou). Na Den Země se pak jednotlivé třídy vydaly po městě a rozdávaly bomby občanům. Někteří lidé před námi doslova utíkali v obavách, že po nich budeme chtít finanční příspěvek. Jiní však velmi oceňovali nápaditost a angažovanost dětí. Celkem se nám podařilo rozdat asi 500 takových bomb.
Efektivní výchova
Zapojovat děti do shora uvedených činností je zábava, přináší to konkrétní výsledky, ale vede to také k odpovědnosti založené na porozumění dětí, proč to všechno vlastně děláme. Nejde jen o to, aby se děti chovaly podle určitého návodu - při této školní aktivitě jsou žáci vedeni k samostatné činnosti, k níž dostávají pouze podněty, které pak sami víceméně osobitě a iniciativně realizují. V Magic Hill jsme přesvědčení, že právě tento způsob vzdělávání je nejefektivnější, že zanechá v dětech trvalou stopu. A věříme, že se později promítne i do odpovědného ekologického chování žáků v jejich dospělém životě.