Program Škola podporující zdraví

Vydáno:

Program Škola podporující zdraví(dále jen „ŠPZ“) funguje v České republice od roku 1992.Je součástí Evropské sítě škol podporujících zdraví (dále jen „SHE“ – www.schoollsforhealth.eu), která sdružuje 43 zemí. Program SHE je podporován třemi mezinárodními organizacemi:WHO, Radou Evropy a Evropskou komisí. V České republice je garantem programu ŠPZ Státní zdravotní ústav.

Program Škola podporující zdraví
Ing.
Linda
Fröhlichová
Národní koordinátor programu Škola podporující zdraví, Státní zdravotní ústav
ŠPZ spolupracuje s Národní sítí zdravých měst České republiky, je členem Stálé konference asociací ve vzdělávání (www.skav.cz). Síť
ŠPZ má 262 členů
(144 základních škol, 100 mateřských škol, 18 středních škol), u dalších 8 přihlášených škol probíhá přijímací řízení.
CÍL PROGRAMU ŠPZ
Cílem programu je pomáhat podporovat zdraví1) v podmínkách školy a přispět k její účasti na vlastní proměně a rozvoji
2). V praxi školy to znamená, že všechno, co se ve škole děje záměrně (vyučované kurikulum, školou organizované činnosti), a zároveň všechno, co se v ní děje živelně (skryté kurikulum, kultura školy), se pedagogové učí promýšlet a ovlivňovat s ohledem na důsledky pozitivní (protektivní, podporující zdraví), ale i důsledky negativní (rizikové, ohrožující zdraví).
Veškeré dění ve škole a jeho důsledky působí na zdraví všech účastníků – žáků, zaměstnanců, rodičů, spoluobčanů v obci.
Cíl programu je zaměřen pozitivně, tj. převážně na posilování a vytváření optimálních předpokladů u každého jedince, proto je
program současně nástrojem včasné primární prevence civilizačních chorob, antisociálního chování a závislostí.
PŘIHLÁŠENÍ DO PROGRAMU ŠPZ
Program
ŠPZ má k dispozici vypracované metodiky.
Pro mateřské školy (dále jen „MŠ“) je to publikace HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J., LACINOVÁ, I., PETRASOVÁ, N., SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠPRACHTOVÁ, L. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Portál: Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-478-8.
Základním a středním školám slouží publikace HAVLÍNOVÁ, M., KOPŘIVA, P., MAYER, I., VILDOVÁ, Z. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Portál: Praha, 2006. ISBN 80-7178-263-7.
Obě příručky obsahují filozofii programu, principy, pilíře a zásady, podle kterých si škola, která má zájem o vstup do sítě ŠPZ, vypracuje program podpory zdraví šitý na míru potřebám konkrétní školy3).
CO ŠPZ NABÍZÍ SVÝM ČLENŮM
Svým vstupem do sítě ŠPZ
školy získávají možnost být v přímém kontaktu s garantem a odborným centrem programu ŠPZ
v České republice, který zajišťuje kontakt s evropskou sítí škol podporujících zdraví a s krajskými koordinačními týmy4).
Členové ŠPZ mají v každém kraji
k dispozici poradce programu ŠPZ, se kterým mohou
konzultovat vývoj svého programu
a po třech letech členství také jeho
evaluaci a inovaci.
Program ŠPZ má vytvořeny týmy ze specialistů z různých oborů, kteří mají dlouholeté zkušenosti z praxe (v týmu jsou zastoupeni oborníci z pedagogických fakult, psychologové, dlouholetí ředitelé škol a lektoři programu ŠPZ). Tyto týmy pracují na úpravě stávajících metodik a materiálů a vývoji nových. V minulém roce tak např. díky Expertnímu týmu pro MŠ v ŠPZ byl vyvinut nástroj pro autoevaluaci SUky MŠ5), který byl po zaškolení poskytnut členům MŠ v síti ŠPZ. Tento nástroj (vydaný na CD) je vítaným pomocníkem pro zaznamenávání a zpracování pokroků dětí v MŠ, která pracuje podle školního kurikula podpory zdraví.
Program ŠPZ pro své členy organizuje tyto
vzdělávací programy akreditované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy:
 
„Jak si vytvořit školní vzdělávací program (kurikulum) podpory zdraví v MŠ“,
 
„Jak si vytvořit školní vzdělávací program školy podporující zdraví“,
 
„Poradce – Lektor programu Škola podporující zdraví“,
 
„Autoevaluce v mateřských školách využívajících Kurikulum podpory zdraví v MŠ“,
 
„Vyhodnocování pokroků dětí v MŠ, které využívají Kurikulum podpory zdraví v MŠ“.
Mimo tyto jednodenní semináře se každoročně koná setkání školzařazených do sítě ŠPZ na semináři „Učíme se navzájem“. Tato akce má velkou oblibu u pedagogických pracovníků, kteří zde mají možnost inspirovat se svými aktivitami navzájem, vybrat si z workshopů se zajímavými tématy (v minulém roce se seminář uskutečnil na základní škole Mendelova v Karviné a probírala se např. témata: Psychohygiena v kontextu emočních a sociálních kompetencí, Co s kázní žáků, Mediální výchova, Dílna čtení v praxi a mnohá další).
V neposlední řadě pak program poskytuje školám
možnost navázat kontakt s dalšími školami v síti, se kterými si může vyměňovat zkušenosti nejen v oblasti podpory zdraví.
Na webových stránkách programu (www.program-spz.cz) uveřejňujeme kontakty na jednotlivé členy, upozorňujeme na novinky, informace a semináře, které se týkají správného životního stylu.
1 v jeho holistickém – bio-psycho-sociálním pojetí
2 Tento záměr mimo jiné odpovídá požadavku Dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva v ČR – Zdraví 21, konkrétnu cíli 13 – Zdravé místní životní podmínky.
3 Podrobné informace, jak se do programu přihlásit, naleznete na webových stránkách programu www.program-spz.cz v sekci „Pro zájemce o vstup do sítě“.
4 K partnerům programu v jednotlivých krajích české republiky patří např. krajské hygienické stanice, dislokovaná pracoviště SZÚ, krajské úřady (odbory školství a hygieny), česká školní inspekce, poradci programu a další.
5 Sdružené ukazatele formálního kurikula podpory zdraví v MŠ