Program rozvojového vzdělávání PRVák

Vydáno:

Program rozvojového vzdělávání PRVák je komplexní soubor aktivit zaměřených na globální rozvojové vzdělávání. Jeho cílem je informovat děti, žáky a studenty i jejich učitele v České republice o problematice rozvojových zemí. A to formou aktivního učení, tedy za pomoci interaktivních metod a zážitkové pedagogiky pod vedením zkušených lektorů. Výukový program PRVák realizuje humanitární organizace ADRA od roku 2006 a navazuje tak na své pfiedchozí aktivity a zkušenosti ve vzdělávací oblasti.

Program rozvojového vzdělávání PRVák
Mgr.
Kristýna
Fialová
koordinátorka projektu PRVák Vlaďka Janková, dobrovolník projektu PRVák
Program rozvojového vzdělávání PRVák se skládá ze tří modulů.
První modul se zaměřuje na mateřské školy a 1. stupeň základních škol, druhý modul se soustředí na základní školy a třetí na střední školy.
MATEŘSKÉ ŠKOLY
První modul se zaměřuje na děti předškolního věku. Jeho cílem je
prostřednictvím výukových programů zprostředkovat malým dětem srozumitelný pohled na rozvojovou problematiku a vytvořit povědomí o základních rozvojových tématech.
Důraz je kladen na podporu sociálního cítění a mezilidské solidarity. Výběr témat výukových programů je samozřejmě upraven podle věku dětí.
Poznámka
Podrobnější informace najdete ve Speciálu pro MŠ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Program rozvojového vzdělávání PRVák základním školám nabízí
tematické dny
o délce pět až šest vyučovacích hodin a
programy na školách v přírodě.
V rámci tohoto modulu také pořádá ADRA každým rokem několik letních
příměstských táborů.
Tábory jsou zaměřené na poznávání jiných kultur.
Děti se seznámí se specifiky vybraných zemí, dozví se, že i jinde na světě žijí děti s podobnými radostmi a starostmi, pouze „vnější kulisy“ jejich života jsou odlišné.
Pro děti na 1. stupni základních škol dále ADRA organizuje každoroční
výtvarnou soutěž
na různá rozvojová témata.
SEMINÁŘE PRO UČITELE MATEŘSKÝCH A ZÁKLADNÍCH ŠKOL
V rámci druhého modulu jsou na základních školách po celé České republice pořádány
bezplatné čtyřhodinové semináře pro učitele.
Cílem těchto seminářů je seznámit učitele s globálním rozvojovým vzděláním (dále jen „GRV“), tedy především s tím, co to GRV je a jak ho učit.
Učitelé se během semináře seznámí se
základními pojmy GRV a s možnými aktivitami, které mohou následně začlenit do svých hodin.
Semináře jsou vedeny co nejvíce interaktivně, aby si učitelé vyzkoušeli aktivity „na vlastní kůži“. Školení jsou mj. koncipována tak, aby pomohla učitelům vytvářet školní vzdělávací program v oblasti průřezového tématu
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
Tyto semináře jsou akreditované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
STŘEDNÍ ŠKOLY
Třetí modul je určen všem středoškolským studentům, a to studentům gymnázií, ale i středních škol a středních odborných učilišť na území celé České republiky. Cílem výukových programů obsažených ve třetím modulu je
u mladých lidí rozšířit odborné znalosti o rozvojových zemích a rozvojové spolupráci, o principech zahraniční rozvojové spolupráce, roli mezinárodních organizací a občanské společnosti.
Konečným cílem je
vzbudit u studentů aktivní zájem o rozvojovou problematiku, budovat smysl pro spoluzodpovědnost a povzbudit je k angažovanosti v rámci občanského sektoru.
Podrobnější informace o Programu rozvojového vzdělávání PRVák lze nalézt na stránkách:
CO JE TO GLOBÁLNÍ ROZVOJOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ?
GRV je vzdělávání o problematice rozvojových zemí, ale i rozvíjejících se zemí, které za poslední roky ušly velký kus cesty a nebylo by správné je považovat za rozvojové státy. Za ty jsou považovány země s nízkou úrovní rozvoje, jež se často projevuje nízkou mírou hospodářského rozvoje, nerozvinutým průmyslem či nízkou životní úrovní obyvatelstva.
Pro GRV se často používají i názvy jako rozvojové vzdělávání nebo globální vzdělávání. V zásadě se ale jedná o vzdělávání se stejným obsahem a cílem. Potřeba GRV v České republice je dána především změnami na globální úrovni od 90. let 20. století, nástupem globalizace i dalších fenoménů, jako je globální vládnutí. Hlavním rysem současného mezinárodního systému, jehož součástí je i Česká republika, je
vzájemná interdependence.
Proto nelze zavírat oči nad problémy okolního světa a je
potřeba děti a mladé lidi lépe informovat o zemích, které nespadají do západního civilizačního okruhu.
V rámci GRV by se žáci a studenti měli dozvědět základní informace o rozvojových zemích.Měli by porozumět termínům jako je rozvoj a globalizace, pochopit příčiny a důsledky globálních problémů i vzájemnou propojenost mezi rozvinutým a rozvojovým světem. Měli by si také uvědomit
nerovnosti v sociálním a ekonomickém postavení lidí na celém světě
apod. Rozsah nabytých znalostí se samozřejmě liší podle věku dítěte, žáka nebo studenta.
Kromě znalostí o rozvojové problematice by žáci a mladí lidé měli získat určité dovednosti. Měli by umět samostatně uvažovat,
samostatně analyzovat informace, kriticky přemýšlet a myslet v souvislostech.
Měli by si umět na základě informací vytvořit vlastní názor a dokázat jej před ostatními i obhájit. Měli by umět
hledat argumenty a diskutovat.
Vedle získání určitých znalostí a dovedností by se žáci měli naučit zaujmout určité hodnoty a postoje. Jak říká myšlenka často citovaná v GRV –
žáci by měli přijmout zodpovědnost za sebe a za svět, ve kterém žijí.
Měli by se
aktivně zapojit do dění kolem sebe, naučit se respektovat jiné pohledy na svět a být solidární s lidmi žijícími v horších životních podmínkách.
POSTAVENÍ GRV V RÁMCOVÉM VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU
V rámcovém vzdělávacím programu (dále jen „RVP“) pro předškolní vzdělávání lze GRV zařadit do vzdělávacích oblastí
Dítě a svět
a
Dítě a společnost.
Podle RVP pro základní vzdělávání a pro gymnázia spadá GRV především do průřezového tématu
Myšlení v evropských a globálních souvislostech
a částečně se prolíná i všemi ostatními průřezovými tématy (Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Výchova demokratického občana– pouze základní školy,
Mediální výchova a Osobnostní a sociální výchova
).
Jako část průřezového tématu
Myšlení v evropských a globálních souvislostech
lze GRV na 1. stupni základních škol nejlépe zařadit do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Na 2. stupni základních škol lze rozvojové vzdělávání zapojit do vzdělávacích oblastí
Člověk a společnost
(Výchova k občanství, Dějepis) a
Člověk a příroda
(Zeměpis). Na gymnáziích lze GRV nejlépe zařadit do vzdělávací oblasti
Člověk a společnost
(Občanský a společenskovědní základ, Dějepis, Geografie). GRV je možné zapojit i do ostatních oblastí (Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace, Informační a komunikační technologie, Umění a kultura, Člověk a zdraví a Člověk a svět práce).
Podle RVP pro odborné vzdělávání spadá globální rozvojové vzdělávání do průřezového tématu Občan v demokratické společnosti. Částečně se rozvojové vzdělávání prolíná i se všemi ostatními průřezovými tématy.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon