Profesní vzdělávání ředitelů škol podle kompetencí

Vydáno:

Předchozí článek se zabýval kompetencemi ředitelů škol (Kompetenční profil ředitelů škol, Řízení školy č. 1/2013). V tomto volně navazujícím článku bude rozšířen kompetenční pohled na další profesní vzdělávání ředitelů škol, které lze chápat jako jednu z nejdůležitějších součástí dalšího profesního rozvoje ředitelů škol.

Profesní vzdělávání ředitelů škol podle kompetencí
Ing. Mgr.
Milan
Bareš
 
vedoucí krajského pracoviště NIDV Pardubic
Je potvrzeno, že další profesní vzdělávání ředitelů škol má
z hlediska kvality
a rozvoje škol zcela klíčovou roli. Právě proto jsou i na mezinárodní scéně přijímána doporučení a strategie týkající se dalšího profesního vzdělávání ředitelů škol a zabývá se jím řada studií. Své doporučení vydala v tomto duchu i OECD, která kromě jiného zdůrazňuje,1) že jedním z nejdůležitějších faktorů ve vzdělávání žáků je kvalitní vedení školy, a proto by se měly vlády jednotlivých států zaměřit na kvalitní vzdělávání vedoucích pracovníků škol ve všech fázích jejich profesního rozvoje. Jak by tedy mohlo (nebo mělo) být takové vzdělávání koncipováno?
KOMPETENCE VE VZDĚLÁVÁNÍ
Z teoretického vymezení kompetencí vyplývá, že kompetenceje získávána a rozvíjena v procesech vzdělávání a učení. Z toho také vyplývá přímá spojitost mezi kompetencemi a vzděláváním. Pojem kompetencese začal ve vzdělávání používat v souvislosti s analýzou a změnou obsahů a cílů školských vzdělávacích systémů v Evropě i České republice. Vzdělávání se snaží
reflektovat sociální a ekonomické nároky
a stoupá význam kvality vzdělávání, což způsobuje, že například na primárním a sekundárním stupni se vzdělávání obrací k rozvíjení klíčových kompetencí. Kompetence se proto staly významnou součástí
vzdělávací strategie
České republiky a navázaly na vývoj evropské vzdělávací politiky a objevují se v Národním programu rozvoje vzdělávání v České republice,2)který je východiskem pro rámcové vzdělávací programya návazné školní vzdělávací programy. Z těchto strategických dokumentů potom vychází také
model celoživotního vzdělávání a učení
zacílený na kompetence, přizpůsobený podmínkám v České republice.
KOMPETENCE V ANDRAGOGICE
Kompetenční pojetí se tedy odráží i v andragogice, která se
„v poslední době systematicky (teoreticky i aplikačně) zabývá kompetenčním pojetím a kompetenčním přístupem ke vzdělávání a rozvoji dospělých, především zaměstnanců v kontextu požadavků trhu práce. Je proto důležité, aby jedinci v procesech vzdělávání a učení dostali možnost utvářet si kompetencev různých životních situacích a při plnění rozličných úkolů je uměli efektivně používat“.
3)
Z výše uvedeného lze dovodit, že i další vzdělávání pedagogických pracovníků a ředitelů - manažerů škol - by mělo být řízeno podle kompetencí. Konkrétním výsledkem dalšího vzdělávání podle kompetencí by v tomto případě mělo být to, aby ředitel školy byl schopen efektivně a smysluplně zvládat všechny situace a úkoly, které aktuálně či v budoucnosti bude řešit. Vzhledem k množství úkolů a různorodosti situací, které jsou ředitelé škol nuceni řešit, je jasné, že jejich další vzdělávání bude zasahovat
do mnoha oblastí
a bude třeba, aby si osvojili velké množství kompetencí. Při dalším vzdělávání podle kompetencí je třeba respektovat a nezapomínat na to, že nejde pouze o zprostředkování faktů a informací, ale o rozvíjení schopností, dovedností a ovlivňování motivů, hodnot a emocí.4)
Právě toto je na vzdělávání podle kompetencí to nejobtížnější. Současně je třeba brát v úvahu, že rozvoj a vzdělávání se musí zaměřit na vyrovnání rozdílu mezi aktuálním stavem dosažené kompetencea stavem ideálním, takže je třeba analyzovat dosaženou úroveň kompetenceurčitého pracovníka a vědět, čím je kompetence tvořena.Teprve potom je možné danou kompetenci efektivně rozvíjet. Přestože pro rozvoj kompetencí platí z hlediska didaktiky a pedagogické psychologie dospělých stejné principy jako pro jakoukoliv jinou oblast rozvoje, nelze vystačit pouze s běžnými formami vzdělávání, tj. semináři, workshopy apod.
Je třeba vybrat i takové specifické formy rozvojových programů, které jsou zaměřeny přímo na kompetence. Jako příklady takových rozvojových programů lze uvést tréninky rozvoje dovedností, vzdělávací programy s intenzivní zpětnou vazbou, rozvojové vztahy, které mohou mít podobu
koučingu, mentoringu, tutorství, poradenství, kolegiální sítě apod.
Ve školství může jít o zavádějícího učitele či ředitele. Jejich výhodou oproti formalizovaným programům je operativnost, větší aktivita přenesená na rozvíjeného pracovníka, rychlost změn, větší pocit zodpovědnosti a v konečném důsledku podpoření principů učící se organizace, což přináší prospěch celé organizaci.
KOMPETENCE A SOUČASNÉ VZDĚLÁVÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL
Pokud tedy bude respektován kompetenční přístup, zjištěné kompetence5) by mohly být východiskem pro přípravu ředitelů škol a koncipování jejich dalšího vzdělávání. Jaká je v tomto směru v ČR reálná situace? Protože nejsou oficiálně definovány potřebné kompetence, současné vzdělávání ředitelů škol pokrývá jejich vzdělávací potřeby pouze částečně a víceméně nekoncepčně. Není dána jasná struktura vzdělávání ředitelů škol ani rozsah, formy či frekvence vzdělávání. Je všeobecně známo, že zákonné standardy pro vzdělávání ředitelů jsou nedostačující. Stejně tak není systémově řešeno vzdělávání ředitelů škol před jejich nástupem do funkce, ani cílený rozvoj jejich vzdělávacích potřeb v průběhu profesní dráhy. Nastavení
systému vzdělávacích potřeb ředitelů úzce souvisí s připravovaným kariérním systémem pracovníků ve školství.
Mělo by být tedy profesní vzdělávání ředitelů škol řízeno podle kompetencí? Která vzdělávací témata jsou pro ředitele škol ta nejdůležitější? Jaký názor na to mají samotní aktéři - ředitelé škol? Jak často je třeba vzdělávání opakovat? Jaké formy vzdělávání preferují ředitelé škol?
Vzdělávací témata a jejich potřebnost
Na výše uvedené a některé další otázky byl zaměřen výzkum, jehož vybrané výsledky a závěry jsou uvedeny v dalším textu.
Základním vzorkem byli ředitelé mateřských, základních a středních škol a zástupci decizní sféry. Ředitelé škol se vyjadřovali ke svému stupni školy, představitelé decizní sféry ke všem stupňům škol. Výběrový soubor byl sestaven metodou
náhodného stratifikovaného výběru.
Záměrně však byli z náhodného výběru vyloučeni ti respondenti, kteří byli osloveni v souvislosti s průzkumem kompetencí. U nich se dalo očekávat, že budou odpovídat ve stejných souvislostech, a tudíž vztah kompetencí a potřeb dalšího vzdělávání by byl tímto pravděpodobně ovlivněn. Proto byla tato vazba testována na jiném vzorku respondentů. Celkem bylo osloveno 525 respondentů, přičemž návratnost činila 65 %.
Základní otázkou výzkumu bylo zjišťování
míry potřebnosti vzdělávacích témat pro ředitele školy
v členění dle stupně školy. Míra potřebnosti vzdělávacího tématu byla posuzována v rámci této pětistupňové škály:
0 Z vůbec není potřeba
1 Z není nezbytné, např. volitelné
2 Z potřebné
3 Z velmi potřebné
4 Z zcela nezbytně nutné
Při stanovení vzdělávacích témat, která byla předmětem dotazování, se vycházelo z kompetencí, které byly definovány v minulém článku. Témata vzdělávání byla navržena tak, aby
rozvíjela především ty znalosti a některé dovednosti, které jsou uvedeny v popisu kompetencí.
Dále se do stanovení témat promítly
zkušenosti se vzděláváním cílové skupiny, zkušenosti a postřehy z kontaktu s řediteli škol, současný stav dalšího vzdělávání ředitelů v České republice i v zahraničí a také závěry z analýz strategických dokumentů.
Bylo také přihlédnuto k současným standardům pro Kvalifikační studium ředitelů škol a obsahu odpovídajících akreditovaných studijních oborů na VŠ.
Celkem bylo navrženo 27 vzdělávacích témat. Ze získaných hodnot je patrné, že v celkovém hodnocení pouze dvě vzdělávací témata získala na škále potřebnosti nižší průměrné hodnocení než 2, které odpovídá na hodnotící škále úrovni „potřebné“, tedy určité středové hodnotě. Konkrétně jde o vzdělávací témata Školské systémy a činnosti v zahraničí (1,94) a Základy pedagogického výzkumu (1,98). Obě tato témata jsou pod uvedenou hranicí velmi těsně, přičemž je to způsobeno zejména hodnocením MŠ a ZŠ, neboť u SŠ jsou i tato témata nad hranicí 2. Jediné další vzdělávací téma, které obdrželo hodnocení potřebnosti nižší než 2 je Public relations a mediální příprava, ale pouze ve skupině MŠ (celkově toto téma získalo hodnocení potřebnosti 2,21). Tyto výsledky lze interpretovat tak, že
u MŠ a ZŠ přetrvává vnímání školského prostředí především na lokální úrovni bez vazby na mezinárodní aspekty.
S tím souvisí i určité nedocenění pedagogického výzkumu.
Nad hranicí 3, tedy do polohy škály mezi „velmi potřebné“ a „zcela nezbytně nutné“, jsou zařazena celkově 3 témata:
Právní minimum
(3,36),
Finanční management školy
(3,32),
Strategické řízení školy a plánování
(3,03), tedy vzdělávací témata rozvíjející především kognitivní a strategické kompetence. Kromě těchto témat získala dílčí hodnocení vyšší než 3 témata Marketingškoly -u SŠ (3,09), Rozvoj školy jako organizace - u ZŠ (3,01) a SŠ (3,03), Role a funkce ředitele školy při řízení pedagogického procesu - u MŠ (3,01) a SŠ (3,03), Kurikulum a jeho tvorba - u MŠ (3,01), Evaluace a autoevaluace školy a pedagogického procesu - u MŠ (3,06) a Komunikace a řešení konfliktů - u SŠ (3,03).
Výsledky také ukazují, že
mezi jednotlivými stupni škol nejsou zásadní rozdíly v názoru na potřebnost vzdělávání v daných vzdělávacích tématech.
Pouze u čtyř vzdělávacích témat je rozdíl mezi minimální a maximální mírou hodnocení větší než 10 %. Jedná se o témata Public relations a mediální příprava (MŠ 1,78 / SŠ 2,76), Fundraising a projektový management (MŠ 2,37 / SŠ 2,91), Inovace a řízení změn ve škole (MŠ 2,81 / SŠ 3,38) a také u Kurikulum a jeho tvorba (MŠ 3,01 / ZŠ 2,41). U prvních tří uvedených témat se jedná o rozdíly mezi vnímáním u mateřských a středních škol, což je vzhledem k obsahu pochopitelné, neboť uvedené činnosti budou akcentovány nejvíce právě u SŠ. Překvapující se může zdát poměrně nízké hodnocení potřebnosti vzdělávání v oblasti kurikula u základních škol(2,41). Zde se pravděpodobně projevila určitá skepse vyvolaná posledním děním kolem školních vzdělávacích programů, která se promítla do vnímání kurikula samého.
Pro úplnost ještě uvádíme, že dotazník obsahoval i jednu otevřenou otázku, kde bylo možné doplnit, jaké vzdělávací téma v nabídce v dotazníku schází. Pouze ve třech případech se objevilo téma inkluzivního vzdělávání, s frekvencí 1x se objevilo sedm návrhů na různá témata, která však již byla obsažena v nabízených. Nejčastěji pak, a to v patnácti případech, bylo konstatováno, že nabídka vzdělávacích témat je úplná a postačující.
KOMPETENCE A VZDĚLÁVACÍ TÉMATA
Navržená vzdělávací témata byla stanovena tak, aby rozvíjela jednotlivé kompetence, přičemž posouzení důležitosti kompetencí a potřebnosti vzdělávacích témat hodnotili jiné osoby.
Vysoké hodnocení všech vzdělávacích témat
tedy napovídá, že vazba mezi kompetencemi a vzděláváním existuje. Pro další zkoumání této závislosti
bylo převedeno hodnocení 27 vzdělávacích témat na 11 skupin odpovídajících jednotlivým kompetencím.
Pokud se porovnají výsledky
celkové důležitosti kompetencí v jednotlivých fázích profesní dráhy
6)a potřebnosti vzdělávání rozvíjejícího danou kompetenci, je zde patrná vazba mezi kompetencemi a vzděláváním, které je rozvíjí. Pro úplnost je třeba uvést, že pro přesnější stanovení tohoto vztahu byla dále použita metoda využívající Spearmenův korelační koeficient, která potvrdila pozitivní korelaci mezi důležitostí kompetence a potřebností vzdělávání rozvíjejícího danou kompetenci.
FREKVENCE VZDĚLÁVÁNÍ
Ve kterých tématech je třeba vzdělávání periodicky opakovat a jak často, kde lze naopak vystačit s jednorázovým proškolením? To byla další otázka, která byla pokládána respondentům. Pro základní přehled budou opět uváděny pouze celkové hodnoty. Ve výsledcích zcela dominovala frekvence vzdělávání s periodou 2 až 5 let, a to téměř u všech témat. Od průměru se výrazně odchyluje pouze téma T12 - Základy pedagogického výzkumu, kde převládá perioda „vyšší než 5 let“ a téma T2 - Školské systémy a činnosti v zahraničí, kde je relativní četnost odpovědí „2-5 let srovnatelná“ s „vyšší než 5 let“. U těchto dvou témat je také dosaženo vysoké hodnoty relativních četností u volby „pouze jedenkrát“. To koresponduje s tím, že tato dvě vzdělávací témata získala také nejnižší míru potřebnosti. Naproti tomu u tématu T19 -
Právní minimum
je 60 % respondentů přesvědčeno o potřebnosti opakování každý rok, což je vzhledem k častým legislativním změnám logické. Výsledky jednoznačně potvrzují, že ve většině vzdělávacích témat je třeba vzdělávání periodicky opakovat.
FORMY VZDĚLÁVÁNÍ
U forem vzdělávání se nepotvrdil očekávaný výsledek, že vzhledem k časovému zaneprázdnění ředitelů škol bude preferována distanční či kombinovaná forma vzdělávání. Převažující je preference prezenčních seminářů či workshopů. Nejnižší rozdíl v počtech preferencí mezi prezenční a distanční či kombinovanou formou je u SŠ, nejvyšší naopak u MŠ.
K
nejméně preferovaným formám vzdělávání
patří podle výsledků mentoring, koučování a poradenství, tedy formy, o kterých se v poslední době hodně hovoří jako o relativně nových velmi efektivních formách profesního rozvoje. Způsobeno to může být neznalostí těchto forem, jejich nedoceněním nebo také minimální nabídkou.
U organizace vzdělávání jsou poměrně jednoznačně
preferovány jednodenní semináře
(51,9 %) a vysoké procento respondentů považuje toto kritérium za nepodstatné (23,8 %).
Tyto výsledky ukazují organizacím zajišťujícím další vzdělávání ředitelů škol, jakou cestou by se mohly ubírat.
ZÁVĚR
Výzkum
zabývající se vzdělávacími potřebami ředitelů škol potvrdil kladnou korelaci mezi důležitostí kompetencí a potřebností vzdělávacích témat, která rozvíjí dané kompetence
.
Kompetenční přístup ke vzdělávání je tedy možné použít i u ředitelů škol. To společně se závěry poukazujícími na
nutnost získání některých kompetencí již před nástupem do funkce potvrzuje i na nutnost poměrně širokého vzdělávání ředitelů škol před nástupem do funkce.
To je jedna z věcí, která by se měla oproti současné praxi radikálně změnit. Dále se potvrdila
potřebnost periodického vzdělávání
ředitelů škol téměř ve všech oblastech. Také se ukázalo, že mezi preferovanými formami vzdělávání stále převládá prezenční vzdělávání, přestože zejména u SŠ lze vidět mírný posun k distančním formám. Minimálně byly akcentovány relativně nové formy jako mentoring, koučování či poradenství. V tomto směru je třeba pokusit se přehodnotit dosavadní zažitou praxi. Zejména s ohledem na kompetenční přístup ve vzdělávání by bylo vhodné tyto nové formy více propagovat a ředitele škol s nimi seznamovat.
Plány profesního rozvoje ředitelů škol by ve své bazální části, tj. v dalším vzdělávání mohly zohlednit výsledky uvedeného výzkumu. Konkrétní podoba vzdělávání musí být pochopitelně dále rozpracována do podrobných obsahů vzdělávání včetně přesné definice rozsahu, formy a harmonogramu vzdělávání. Současně je však třeba při dalším vzdělávání
zohledňovat individuální úroveň dosažených kompetencí jednotlivých ředitelů
a další vzdělávání propojit s ostatními složkami profesního rozvoje ředitelů. I v tomto případě by implementaci do praxe mohl pomoci připravovaný kariérní systém. Teprve budoucnost však ukáže, jaká očekávání kariérní systém naplní.
ZDROJE
 
Improving school leadership 2008 [online]. Paris: OECD, 2008 [cit. 2012-03-03]. Dostupné na: http://www.oecd.org/document/62/0,3746,en_2649_39 263231_37125310_1_1_1,00.html
 
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
 
VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 200 s. ISBN 978-80-86723-98-3.
 
KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 183 s. Manažer. ISBN 80-247-0698-9.
 
BAREŠ, M. Kompetenční profil ředitelů škol. Řízení školy. 2013, 10 (1), 28-32.
1 Improving school leadership 2008. Paris: OECD, 2008.
2 Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha 2001. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001.
3 VETEŠKA, J. 2010.
4 KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R. 2004.
5 BAREŠ, M. 2013.
6 BAREŠ, M. 2013

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP