Profesní portfolio jako nástroj řízení kvality práce učitele

Vydáno:

Emoce opadly, zákon byl smeten ze stolu, politická garnitura prosazující kariérní řád je minulostí. Nastal klid zbraní, přišel čas začít znovu budovat. Budovat kariérní řád. Ten je nutnou podmínkou k tomu, aby se školství, potácející se v krizi a nevědoucí, co samo se sebou, pohnulo dál. Kvalita učitelovy práce není prázdným pojmem. Musíme ji správně uchopit a začít s ní pracovat. Kvalita učitelovy práce je faktorem, který úzce souvisí s kvalitou vzdělávání, a ačkoliv se obtížně měří a sleduje, je nesporné, že ji lze alespoň vědomě a plánovitě ovlivňovat. V tomto smyslu je dobré přistupovat i ke kariérnímu systému jako k procesu řízení kvality učitelovy práce a následně také k jejímu hodnocení a sebehodnocení. Nový kariérní řád by měl vzniknout co nejdříve - takový, aby plnil svůj účel a aby v něm smysl spatřovali jak ředitelé, tak především učitelé, o nichž je známo, že přijímají změnu až ve chvíli, kdy jsou přesvědčeni o jejím smyslu.

Profesní portfolio jako nástroj řízení kvality práce učitele
Ing.
Jaroslav
Jirásko
MBA,
ředitel základní školy K. V. Raise v Lázních Bělohrad a člen rady Asociace ředitelů základních škol
Jednou z ověřených a funkčních indikací kvalitativního posunu učitelovy práce je profesní portfolio. I přes nepřízeň portfolií v navrženém kariérním řádu v řadách učitelů tento prvek manažerského řízení školy na mnoha školách funguje a je přijímán jako pozitivní fenomén v životě školy. Profesní portfolio učitele má dvě zásadní možnosti využití. Prvním východiskem je využití portfolia jako manažerského nástroje k řízení pracovního výkonu zaměstnance. Učitel se stává aktivním účastníkem vlastního profesního růstu s možností sebereflexe a plánování, přičemž mapuje své silné a slabé stránky. Vedení mu pak zajišťuje podporu a bezpečné prostředí. Cílem je podpořit učitele v jeho dalším rozvoji. Druhým východiskem používání portfolia učitele je sebehodnoticí funkce, kdy se učitel se svým portfoliem aktivně zapojuje do procesu prokazování svého profesního růstu za určité období s ohledem na dlouhodobé vize a cíle školy. Předpokladem je ztotožnění se s těmito cíli a znalost a pochopení smyslu dlouhodobé strategie školy. Za této situace je učitel schopen efektivně, konkrétně a poměrně objektivně zhodnotit svoji práci.
Na naší základní škole pracujeme s profesními portfolii učitelů pět let, zavádění a naučení se s nimi pracovat trvalo zhruba dva školní roky. Využíváme "papírová" portfolia, ale uvažujeme i o elektronické podobě. "Záběhové" období bylo plné otazníků, chyb, hledání a omylů. I přes počáteční intenzivní vysvětlování zaměstnancům proběhlo zavedení spíše shora ("protože to tak ředitel chtěl"). Profesní portfolio každého učitele je víceméně originální, živá paleta dokumentů, která mapuje pokrok v učitelově práci, vede ho k plánování, sebereflexi a k porovnání s dlouhodobými cíli školy. Jedinou povinnou součástí je plán profesního rozvoje, kterým si učitel stanovuje jeden až dva konkrétní cíle. Během určitého období (u nás to je školní rok) pak dotyčný činí jednotlivé kroky k naplnění cílů. Jejich splnění následně dokladuje za účelem sebereflexe. Ostatní části portfolia jsou nepovinné a učitelé nemají přesně stanovenou strukturu, obvykle však do svých portfolií vkládají záznamy o vzdělávání, hospitační záznamy, zápisy z jednání s rodiči, fotografie, práce žáků, zpětnou vazbu od žáků či výstupy z projektů. Portfolio je tvořeno doklady, které sami učitelé považují za posun ve své práci.
Nejvýraznějším momentem práce s portfolii je hodnoticí rozhovor. Ten probíhá na konci stanoveného období (obvykle na konci školního roku). Na většině škol se hodnoticí rozhovory provádějí i bez portfolií, patří k součástem práce ředitele. Správné vedení hodnoticího rozhovoru vyžaduje intenzivní přípravu, jedná se o důležitou manažerskou dovednost. Vhodně kladené otázky mají za cíl reflektovat učitelovu práci za určité období a zmapovat, co se podařilo nebo nepodařilo, nalézt důvody úspěchů či neúspěchů a zjistit, jak zaměstnanci poskytnout lepší a bezpečnější podporu. Pokud je součástí hodnoticího rozhovoru prezentace portfolia, má učitel skvělou šanci provést sebehodnocení uplynulého období a zároveň dokladovat svůj profesní růst. Nezbytnou součástí rozhovoru je zhodnocení cílů z plánu profesního rozvoje. Splnění stanovených cílů poměrně jasně identifikuje učitelův kvalitativní posun v jeho profesi a eventuální nesplnění cílů je příležitostí pro analýzu této skutečnosti a dohodu na nových podmínkách, které povedou ke splnění cílů v dalším období.
V období protestů proti kariérnímu řádu se velkým tématem stala obava učitelů z přílišné byrokratické zátěže při používání portfolií. Domnívám se, že v tomto případě došlo k nepochopení jejich smyslu. Velmi často jsem se v různých diskusních skupinách setkával s tvrzením, že při atestaci bude atestační komise hodnotit portfolia. Tato interpretace je velkým nepochopením úlohy portfolií v navrženém kariérním systému - atestační komise měla posuzovat, zda a jak učitel reflektuje kvalitativní posun ve své práci za pomoci portfolia jakožto podpůrného a dokladového prostředku vzhledem ke standardům.
Obavy z enormního nárůstu byrokracie při zavedení profesních portfolií částečně vyvrací i minidotazník vyplněný v lednu a únoru 2018 42 učiteli tří základních škol (Lázně Bělohrad, Litvínov, Plzeň), kde se s portfolii dlouhodobě pracuje. Učitelé anonymně odpovídali na sedm otázek týkajících se profesních portfolií. Výsledky dotazníkového průzkumu zde publikuji bez jakékoliv interpretace. Dovolím si pouze upozornit na výsledek u otázky č. 3: Jak vás vedení portfolia zatěžuje administrativně? 29 dotázaných učitelů odpovědělo, že spíše nezatěžuje nebo vůbec nezatěžuje. Téměř 70 % učitelů tedy uvedlo, že portfolio není byrokraticky zatěžující.
Nabízí se otázka, jestli hysterie kolem kariérního řádu nebyla posilována nepodloženými obavami z nárůstu byrokracie. Praxe nejen na naší škole potvrzuje, že profesní portfolio učitele má svůj význam, smysl a kladné dopady na řízení kvality. Lze konstatovat, že i přes neschválení zákonné normy je použití tohoto nástroje na školách pozitivním impulzem. Portfolií se není třeba obávat. Pro profesní portfolia začíná nové období - místo povinného zavedení na všechny školy se jimi začnou zabývat skutečně jen ti, kteří v nich vidí smysl. A to je pro školy dobrá zpráva.
Dotazník: Jak vidí portfolia učitelé
Dotazníkového šetření se zúčastnilo 42 respondentů, jimž byla zaručena anonymita. Respondenti působí na čtyřech základních školách, kde se portfolia aktivně používají.
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I 
I I důležité I spíše I spíše I nedůležité I nedokážu I
I I I důležité I nedůležité I I posoudit I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I Jak je pro vás I 4 I 12 I 16 I 8 I 2 I
I portfolio I I I I I I
I důležité? I I I I I I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I Jak je portfolio I 10 I 24 I 3 I 1 I 4 I
I podle vašeho I I I I I I
I názoru důležité I I I I I I
I pro vedení školy? I I I I I I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I I zatěžuje I spíše I spíše I nezatěžuje I nedokážu I
I I I zatěžuje I nezatěžuje I I posoudit I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I Jak vás vedení I 3 I 10 I 23 I 6 I 0 I
I portfolia I I I I I I
I zatěžuje I I I I I I
I administrativně? I I I I I I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I I ano I spíše I spíše ne I ne I nedokážu I
I I I ano I I I posoudit I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I Domnívám se, že I 17 I 15 I 7 I 3 I 0 I
I chápu smysl I I I I I I
I portfolia. I I I I I I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I Za období, kdy I 6 I 15 I 12 I 7 I 2 I
I používáme I I I I I I
I portfolia, více I I I I I I
I přemýšlím o své I I I I I I
I práci. I I I I I I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I Portfolio je I 6 I 11 I 11 I 8 I 6 I
I nástroj I I I I I I
I napomáhající I I I I I I
I objektivizaci I I I I I I
I hodnocení I I I I I I
I pracovníků ze I I I I I I
I strany vedení. I I I I I I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I
I Portfolio je I 6 I 12 I 10 I 9 I 5 I
I nástroj I I I I I I
I zlepšující moji I I I I I I
I schopnost I I I I I I
I provádět reflexi I I I I I I
I své vlastní I I I I I I
I práce. I I I I I I
I-------------------I----------I----------I------------I------------I----------I

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz