Proč potřebujeme Standardy a proč potřebujeme zjišťovat výsledky vzdělávání žáků?

Vydáno:

O zhoršujících se výsledcích našich žáků informovaly výsledky výzkumů TIMSS 2007 (Trends in International Mathematics and Science Study) a PISA 2009 (Programmefor International Student Assessment). Česká republika je jednou z posledních zemí v EU, která systémově nezjišťuje výsledky vzdělávání. Chybí tak zpětná vazba pro stát i školy - učitele, žáky i jejich rodiče. Řešením je zavedení pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základního vzdělávání, které je součástí programového prohlášení vlády i Dlouhodobého záměru rozvoje školství ČR.

Proč potřebujeme Standardy a proč potřebujeme zjišťovat výsledky vzdělávání žáků?
Mgr.
Patrik
Kubas
tiskový mluvčí, odbor vnějších vztahů a komunikace MŠMT
JAKÉ BUDOU STANDARDY?
Vychází přímo z RVP ZV, konkretizují obsah a náročnost závazných očekávaných výstupů. Stanovují
minimální úroveň znalostí a dovedností, které by měli dosáhnout
žáci na konci 1. a 2. stupně základního vzdělávání, tedy v 5. a 9. ročníku. Postupně budou vytvářeny pro všechny očekávané výstupy, v 1. fázi pro český jazyk, matematiku, anglický jazyk a výběr z ostatních vzdělávacích oborů. Obsahují požadavky na žáka, jejichž splněním prokáže dosažení očekávaného výstupu. Současná podoba standardu má 2 části:
 
požadavky (indikátory) - význam pro učitele a tvůrce testů k přípravě úloh o stejné náročnosti;
 
ilustrační úloha.
JAKÉ REALIZAČNÍ KROKY SE UŽ USKUTEČNILY?
 
Otevření veřejné diskuse o podobě a funkci standardů.
 
Programová konference 15. října 2010 na téma standardy pro základní vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání.
 
Navazující seminář pro pedagogy 4. listopadu 2010.
 
Příprava standardů pro základní vzdělávání.
 
Intenzivní práce čtyř pracovních týmů pro vzdělávací obory český jazyk a literatura, matematika, anglický jazyk a pro ostatní vzdělávací obory.
 
Veřejná diskuse k žádoucí podobě standardů na metodickém portále
www.rvp.cz
od 17. 1. do 17. 2. 2011, byly zde zveřejněny pouze ukázky standardů z prioritních oblastí vzdělávání.
 
Výběrové řízení na návrh projektové dokumentace pro systém, do nějž budou moci učitelé vkládat testové otázky a kde si žáci budou moci zkoušet své znalosti (zakázku vyhrála společnost Deloitte Advisory).
 
Výběrové řízení na odborné vedení celého projektu (vyhrála firma kWare).
 
Souhrn a vyhodnocení veřejné diskuze.
JAK SE DISKUTOVALO?
V období od 17. ledna do 17. února byly otevřeny úvodní stránky diskuze ke standardům více než 40 000krát z 18 000 počítačových adres. Celkový počet příspěvků je více než 900.
Nejnavštěvovanější diskuzní témata byla následující:
 
Ukázka standardu z matematiky (celkem zobrazena z více než 6 000 adres).
 
Ukázka standardu z českého jazyka a literatury (celkem zobrazena z téměř 6 000 adres).
 
Ukázka standardu z anglického jazyka (celkem zobrazena z více než 3 000 adres).
 
Ukázka standardu z ostatních vzdělávacích oborů (celkem zobrazena z více než 3 000 adres).
CO NÁS ČEKÁ?
 
Pokračování veřejné diskuze na metodickém portále
www.rvp.cz.
 
První verze standardů bude připravena do konce 1. pololetí 2011.
 
Další výběrové řízení bude vyhlášeno na technické řešení celého projektu.
 
Další úpravy standardů na základě ověřování ve školách do doby ostrého spuštění ověřování výsledků.
 
Příprava a ověřování systému testování (prostřednictví projektu ESF).
 
Podzim 2011 - pilotáž na vybraném vzorku 100 škol.
 
Červen 2012 - ověřování na všech školách, takzvaná
generálka.
 
Červen 2013 -
ostré testování.
CO OBNÁŠÍ PILOTNÍ PROJEKT?
V první fázi chceme
ověřit
možnost testování prostřednictvím moderních technologií, tedy
testování pomocí počítačů. Chceme vědět, jestli to děti zvládnou, jestli je technika dostatečná a co všechno bude potřeba udělat k tomu, abychom příští rok na jaře mohli spustit elektronicky celoplošnou generálku.
KDO DODÁ TESTOVACÍ OTÁZKY?
V rámci technické pilotáže se mohou použít otázky z minulých let, kdy se provádělo ověřování pátých a devátých ročníků.
Pro generálku a ostrý start zvažuje ministerstvo možnost, že by na základě standardů tvořili otázky sami pedagogové. Otázky budou muset splňovat určité parametry, o tom by rozhodoval tým odborníků. Pokud otázku vyhodnotí jako vyhovující, dostane za ni autor finanční odměnu.
Jaký bude systém testování?
 
Systém ověřování výstupů musí garantovat stát. Systém ověřování motivující a neohrožující školu.
 
Konkrétní výstupy budou poskytovány pouze škole a žákovi.
 
Umožní porovnání sumarizovaných výsledků regionu, školy a žáka se stavem v ČR.
 
Umožní v budoucnu zjišťování přidané hodnoty.
 
Umožní navrhnout škole cestu změny.
 
Umožní na úrovni státu identifikovat skupiny škol a žáků, kteří potřebují podporu.
 
Umožní stanovovat diferencované prvky podpory škol.
 
Nebude umožňovat vytváření žebříčků škol.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Vzdělávání koordinátorů EV
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz