Proč Česká republika potřebuje novou strategii vzdělávání?

Vydáno:

Česká společnost se v posledních deseti letech výrazně proměnila. Změnil se styl života, způsob uvažování dospělých i dětí, poznamenala nás ekonomická krize a její dopady v podobě obavy o budoucnost a zaměstnání. To vše má významný vliv na fakt, jakým způsobem rodiče, děti a mladí lidé přistupují ke vzdělávání. S ohledem na výše zmíněné změny je třeba formulovat jasnou a zřetelnou vizi toho, jak má český vzdělávací systém vypadat v horizontu nejméně jedné generace a jaký význam má mít pro kvalitu života, demokracii a konkurenceschopnost České republiky.

Proč Česká republika potřebuje novou strategii vzdělávání?
Mgr.
Petr
Černikovský
 
vedoucí oddělení strategie a meziresortních agend MŠMT
Ani v České republice už
neprobíhá vzdělávání pouze ve škole.
Doba, kdy škola bývala hlavním zdrojem vědění a porozumění světu, je nenávratně pryč a mladí lidé často sami přiznávají, že škola je pro ně hlavně místem, kde se setkávají se svými vrstevníky, a více času než ve škole stráví na internetu a u televize.
Velká část žáků současných škol bude pracovat v povoláních, která dnes ještě neexistují, a i dospělí si začínají uvědomovat, že mnoho z toho, co v praktickém životě opravdu potřebují a využívají, se nenaučili ve škole. Tyto trendy jsou stále zřetelnější a je třeba na ně adekvátně reagovat.
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020
(dále jen „Strategie“) naváže na Národní program rozvoje vzdělávání (Bílou knihu) z roku 2001, který dosud nebyl nahrazen koncepčním dokumentem srovnatelného rozsahu a záběru a jehož hlavní myšlenky jsou v mnohém stále aktuální.
Zároveň bude vzdělávací politika muset výrazně zohlednit i některé nové trendy, jakým je například dynamický
vývoj informačních a komunikačních technologií.
JAK PROBÍHALA VEŘEJNÁ KONZULTACE?
Veřejná debata
k přípravě Strategie byla oficiálně zahájena 17. ledna 2013 v Národní technické knihovně v Praze konferencí, na níž ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala představil základní východiska a principy dalšího strategického rozvoje vzdělávací politiky v ČR včleněné do dokumentu
Hlavní směry Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020.
Konference si kladla za cíl zejména
seznámit účastníky s kontextem vzniku
připravované Strategie, předpokládanými prioritami a harmonogramem její přípravy. Nosná část veřejné konzultace probíhala
na fórech a setkáních organizovaných ministerstvem
či v rámci akcí ostatních aktérů a partnerů. Základní platformou pro publikaci souvisejících dokumentů a sdílení informací se stala webová stránka s knihovnou koncepcí, strategických dokumentů a diskuzním fórem. Souběžně ministerstvo zorganizovalo
tři kulaté stoly
v regionech k obecným východiskům přípravy Strategie a následně
sérii tematických kulatých stolů
k jednotlivým navrhovaným směrům Strategie v souladu s výše zmiňovaným dokumentem
Hlavní směry vzdělávací politiky.
Dosavadní podoba veřejná diskuze ke Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2020 byla ukončena 14. června 2013 v Praze společnou konferencí ministerstva a neziskového sektoru s názvem Kvalitní výuka pro každé dítě v každé škole.Na konferenci (shrnutí, záznam, fotografie a videozáznamy naleznete na www.eduin.cz) byly společně prezentovány nejen výsledky veřejné konzultace ke Strategii, ale i
kampaně
Česko mluví o vzdělávání.
CO PŘINESLA VEŘEJNÁ KONZULTACE?
Příprava Strategie vyvolala zájem odborné i široké veřejnosti, přičemž výrazně převažovaly ohlasy
pozitivní
nad negativními. Kladně bylo hodnoceno úsilí ministerstva o integraci ve vzdělávacím systému a o lepší koordinaci a zachování kontinuity vzdělávací politiky včetně návaznosti vznikající Strategie na starší dokumenty (zejména na Bílou knihu z roku 2001). Oceněna byla zejména otevřenost přípravy Strategie dosud netypickou formou veřejné konzultace.
Zmiňována ale byla i některá
rizika
spojená s přípravou a implementací Strategie. Nejčastěji zazněla obava, že se nepodaří
udržet kontinuitu vzdělávací politiky mezi volebními obdobími
a riziko, že uvedený dokument bude naplňován pouze formálně, a nesplní tak funkci potřebného zastřešujícího rámce vzdělávací politiky.
Kromě uvedených obecných závěrů bylo v průběhu veřejné konzultace shromážděno značné množství
konkrétních podnětů
různého zaměření. Přestože většina ohlasů a reakcí směřovala k jednotlivým dílčím problémům, bylo možné identifikovat tři silná témata prolínající se všemi podněty:
 
Cíle vzdělávání a jejich vymezení. Veřejná konzultace ukázala, že chybějící společné cíle vzdělávání jsou jedním z ústředních problémů vzdělávání v ČR. Pro připravovanou Strategii bude proto otázka vymezení obecných cílů vzdělávání a vyjasnění funkcí jednotlivých částí vzdělávacího systému jednou z priorit.
 
Vzdělávání orientované na žáka.
V průběhu veřejné konzultace se opakovaně a v různých souvislostech objevovala teze, že český vzdělávací systém by měl posilovat prvky vzdělávání orientovaného na žáka, a směřovat tak k nejvyššímu možnému využití vzdělávacího potenciálu každého dítěte. Na tomto principu, původně obsaženému ve vizi prezentované v dokumentu Hlavní směry Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, panovala shoda naprosté většiny účastníků veřejné konzultace i paralelní kampaně Česko mluví o vzdělávání. Pro připravovanou strategii tak bude jednoznačně základním principem.
 
Budování kapacit pro lepší řízení vzdělávacího systému.
Budování kapacit (též posilování, z angl. Capacity Building) znamená rozvoj individuálních a kolektivních znalostí, kompetencí, zdrojů a motivací. Velká část diskuzí i dalších podnětů se soustředila na různé otázky související s problematikou strategického řízení v podmínkách výrazně decentralizovaného vzdělávacího systému. V rámci veřejné konzultace se podařilo otevřít debatu o konceptu budování kapacit, který do té doby v českém vzdělávacím prostředí nebyl nastolen.
Z veřejné konzultace vyplynulo, že česká společnost projevuje o otázky související se vzděláváním značný zájem, což lze považovat za jednoznačně pozitivní zjištění, na kterém měla veřejná konzultace k připravované Strategii i paralelní kampaň
Česko mluví o vzdělávání
nezanedbatelný podíl. Pro všechny aktéry vzdělávací politiky v České republice z toho mimo jiné vyplývá, že diskuze o klíčových otázkách vzdělávání by měla probíhat kontinuálně.
Zajímavým zjištěním je fakt, že ačkoliv
společnost vnímá zhoršující se výsledky vzdělávání
v ČR a některá jeho další slabá místa,
pro výraznější přestavbu vzdělávacího systému
jako celku v současné době
neexistuje společenská podpora.
Mezi klíčovými aktéry se rovněž objevuje „únava z reforem“, jež se projevuje vzájemnou nedůvěrou mezi jednotlivými aktéry vzdělávacího systému a která by pravděpodobně výrazně oslabila implementaci jakékoli zásadní strukturální změny.
Vlivem fragmentace vzdělávací politiky v posledních letech je rovněž patrné
oslabení vnímaní vztahů mezi jednotlivými součástmi vzdělávacího systému
a přetrvávající problém chybějícího leadershipu (vedení) na všech úrovních. Veřejná konzultace ukázala, že poměrně velkou výzvu představuje i terminologická roztříštěnost, v níž se aktuální zákonné pojmy prolínají s mezinárodními koncepty, ale i s tradičně zažitými termíny.
KAM DÁL?
Klíčovým základem všech budoucích vzdělávacích strategií musí být zejména vymezení našich očekávání od vzdělávání jako celku, od jeho jednotlivých stupňů a forem. Mnohdy je totiž diskuze komplikována tím, že je dohromady směšována vize, aktuální stav a zčásti také představy o vzdělávacím systému vycházející z minulosti. I proto musí veřejná diskuze pokračovat, a to nejen při přípravě Strategie, ale zejména po jejím přijetí. Lze předpokládat, že následné směřování povede rovněž k vytvoření zákonem předpokládaného Národního programu vzdělávání. Ten by měl jasně stanovit, jaké jsou kurikulární cíle vzdělávání v ČR, a zároveň by se měl stát
východiskem
pro vlastní vzdělávání a jeho obsah.
Připravovaná Strategie bude během podzimu představena veřejnosti v rámci posledního kola veřejné diskuze. Dokument bude ucelenou vizí vzdělávání a základním koncepčním východiskem vzdělávací politiky v horizontu minimálně jedné generace. Strategie se zaměří zejména na několik klíčových, z diskuze vzešlých a podrobněji zpracovaných témat, v rámci kterých budou postupně zaváděna potřebná opatření.