Problematiku kariérního systému učitelů řeší nový národní projekt

Vydáno:

Na motivující kariérní systém čeká české školství řadu let. V minulosti již vzniklo několik návrhů, jejichž základem byl předpoklad, že se pro tento resort podaří prosadit samostatné odměňování, které umožní zohlednit nejen tzv. věkový automat, ale i celoživotní vzdělávání a škálu činností běžně dnes vykonávaných pedagogy ve školách a školských zařízeních.

Problematiku kariérního systému učitelů řeší nový národní projekt
Mgr.
Helena
Plitzová
 
ředitelka NIDV
Současný stav
V současné době jsou stále pedagogové zařazováni do
platových tříd
podle složitosti, odpovědnosti a obtížnosti vykonávané práce (katalog prací) a do
platových stupňů
podle délky jejich pedagogické praxe. Platy učitelů jsou dále stanovovány podle jejich dosažených pracovních výsledků (osobní příplatek a odměny jako nenárokové složky platu).
K zařazení do
vyšší platové třídy
u vybraných funkcí je nutné absolvovat
kvalifikační studium
a dále splnit podmínky v katalogu prací (např. výkon funkce výchovného poradce). V odměňování učitelů je také možné uplatnit tzv.
specializační příplatek, pokud učitel absolvuje
standardizované studium
k výkonu specializované činnosti.
Proč současný stav nevyhovuje?
Důvodů je mnoho, uveďme alespoň ty zásadní:
V zásadě
neexistuje motivující systém odměňování, který by podporoval kvalitu práce učitele. Zodpovědnost za posouzení této kvality leží na řediteli školy, a to bez jasných a transparentních pravidel.
Prakticky nulová provázanost mezi DVPP a kariérním systémem.
Nejsou stanoveny principy profesního rozvoje učitelů a ředitelů.
V kariérním systému jsou definovány pouze funkční pozice (specializovaná činnost, ředitel, výchovný poradce), nejsou však popsány klíčové úrovně očekávané kvality práce učitele a ředitele.
Toto je jen několik hlavních důvodů, proč
je nezbytné tento stagnující a nemotivující kariérní systém
v horizontu příštích deseti až patnácti let změnit, a to i přes stávající nedostatek finančních prostředků ve školství a některé nevyhovující právní předpisy. Předpoklady pro tuto žádoucí změnu byly ostatně položeny již v připravovaném
Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011)
, dále usnesením vlády č. 273 ze dne 6. 4. 2011 k Plánu plnění priorit jednotlivých resortů, kde se přímo počítá s vypracováním nového kariérního systému, ale i z
„Koncepce nového kariérního systému učitelů“
, kterou MŠMT schválilo počátkem roku 2011 a která dává základní rámec tohoto systému. Jeho konkrétní součásti pak budou dopracovány a specifikovány v rámci národního projektu, ve kterém budou zohledněny výstupy diskusí ke standardům učitele, které proběhly v roce 2009, dále závěry pracovní skupiny MŠMT a rovněž výstupy z národního projektu
Kvalifikační rámec terciálního vzdělávání (Q-RAM).
Individuální projekt národní: Kariérní systém
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání zahájilo v březnu 2012 národní projekt
Kariérní systém,
jehož hlavním cílem je vypracování a ověření kariérního systému učitelů, který by díky odměňování na základě transparentních pravidel motivoval učitele k dalšímu vzdělávání a ke zvyšování kvality jejich práce. Projekt si tedy klade za cíl zpracovat návrh na úpravu platných právních předpisů týkajících se profesního rozvoje, definovat jednotlivé kariérní stupně v návaznosti na víceúrovňový standard učitele a definovat standard ředitele. S tím souvisí také např. vytvoření a ověření obsahu, rozsahu a způsobu ukončení vzdělávání pro každý kariérní stupeň včetně jeho financování a vytvoření kritérií pro pravidelné hodnocení učitelů.
Koncepce nového rámce kariérního systému
Návrh kariérního systému učitele vychází ze
čtyř kariérních stupňů.
Povinně bude muset postoupit každý začínající učitel z prvního stupně do stupně druhého, tedy do pozice „učitel“, která předpokládá výkon standardních učitelských činností. Při definování prvního kariérního stupně bude snahou navázat na projekt Q-RAM, který specifikuje očekávanou kvalifikaci a kompetence absolventa studia učitelství na vysokých školách.
Od 2. kariérního stupně bude další postup již nepovinný a každý učitel bude mít možnost využít některou z pěti navrhovaných kariérních cest:
Udržování standardních učitelských kompetencí (2. stupeň).
Získání expertních kompetencí v profesní praxi na základě 1. nebo 2. „atestace“.
Rozvoj kompetencí k výkonu specializovaných činností, např. koordinátor ICT, EVVO atd.
Získání řídících kompetencí za předpokladu minimálně 1. atestace.
Kombinovaný postup jak po kariérních stupních (získání atestace), tak zároveň získání specializačních či řídících kompetencí.
Součástí projektu bude také
návrh kompetenčního standardu ředitele školy, který by se měl následně stát východiskem pro inovaci nového systému výběru, rozvoje a hodnocení ředitelů škol. Cílovou skupinou projektu jsou pedagogičtí pracovníci mateřských, základní a středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol.
Obsah projektu budou řešit tyto
klíčové aktivity:
Vytvoření návrhu koncepce nového kariérního systému učitelů.
Vytvoření systému vzájemně provázaných modulových vzdělávacích programů, které budou uskutečňovány v souvislosti s kariérním systémem.
Vytvoření a ověření strukturovaných profesních portfolií, která budou základem pro hodnocení kvality učitele.
Smyslem projektu je vytvořit návrh motivujícího kariérního systému učitelů, který bude koncepčně řešit celoživotní vzdělávání učitelů a ředitelů škol, a to na všech stupních vzdělávání, s přihlédnutím ke zvyšování kvality jejich práce. Jedině na základě takto zpracovaného a ověřeného modelu bude možné uskutečnit další nezbytné kroky v oblasti legislativy a ekonomiky škol.

Související dokumenty

Pracovní situace

Přespočetné hodiny - mimořádná opatření
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Metodický výklad k odměňování
Nový platový řád pedagogických pracovníků
Právní výklad k § 23 zákona o pedagogických pracovnících
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Specifika řízení soukromé a církevní školy
Stávka a přespočetné hodiny
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu

Poradna

Odměna asistenta
Snížený úvazek a příplatky
Příplatek
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Přespočetné hodiny a práce přesčas
Příplatek za vedení
Platový tarif vedení školy
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Odměna za pedagogickou intervenci
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Školní psycholog a jeho financování
Využití neúčelového daru na odměny zaměstnanců v příspěvkové organizaci
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období