Přiznáme si už konečně alespoň ve výchově, že král je nahý?

Vydáno:

Starosta jedné světové metropole dal před několika lety šéfům městské policie pokyn, aby byla mnohem důsledněji kontrolována a postihována malá kriminalita. Tedy špatné parkování, rychlá jízda ve městě, jízda načerno v městské dopravě, pozdní placení odvozu odpadu a dalších poplatků, drobné krádeže v obchodech a jiné věci, nad nimiž nelze jistě mávnout rukou, ale které se mohou zdát ve srovnání s těmi vážnými trestnými činy nakonec banální.

Přiznáme si už konečně alespoň ve výchově, že král je nahý?
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Znalci mého oblíbeného Švejka se už nyní usmívají, že to začíná utrženým knoflíčkem a končí na šibenici, jak to kázal jeden z důstojníků v této skvostné knize. Jenže úsměv přejde v pozvednutí obočí poté, co zjistíme důsledek onoho starostova pokynu. V průběhu několika let, kdy se strážníci věnovali zdánlivým drobnostem, začala radikálně klesat kriminalita závažná – vraždy, loupeže, znásilnění – a to jistě stojí minimálně za povšimnutí.
Učitel či ředitel školy dnes vypadá jako člověk z jiného století, když chce po svých žácích
dodržování přesných pravidel.
Musí dokázat, že zrovna toto pravidlo a tato skutečnost je uvedena v bytnícím a tloustnoucím školním řádu. Rodiče s vážnou tváří požadují, aby jejich dítě nevykonávalo některou z činností, neboť se tím dotýkáme jeho osobnosti. Jako by neexistovalo nic mezi kostnatým memorováním a tupým přikyvováním na jedné straně a bezbřehou volností na straně druhé. Jsem již poměrně citlivý na vystoupení nejrůznějších osob, které promítajíce obrázky viktoriánské školy přednášejí o tom, že dnešní škola je přežitek, zbytečnost a jistě bude odstraněna. Již neřeknou, kdo by naplňoval ty funkce školy, které dnes vystupují do popředí a které se kromě školy daří naplňovat málokomu – myslím funkci ochrannou, socializační nebo třeba integrační. Nevěřím tomu, že by Illich či Liessmann (pro rozšíření obzorů kapitánům obě publikace doporučuji, jsou čtivé –myslím Illichovo
Odškolnění společnosti
a Liessmannovu Teorii nevzdělanosti) skutečně uvažovali o likvidaci školy či pravidel, pouze upozorňují na možné dramatické důsledky pro celou společnost.
Vskutku mne rozesmálo, že se vůbec slovutná státní instituce zabývala v nedávné době tím, zdali má dítě spát ve školce. Opravdu jsme se už zbláznili a dobrovolně necháme vstupovat právníky do všech oblastí našeho života? Jsou skutečně slova jako
pravidelnost, důslednost, povinnost či systém
slovy z minulého století? Není jednou z příčin našeho polistopadového tápání a současné nálady společnosti ono základní nepochopení demokratických přístupů a zásad? Pochopili jsme tehdy Masarykova či Čapkova slova o tom, že demokracie je složitější než totalita? Přemýšlím někdy o tom, co se stane, až se dítě vedené k bezbřehé, amorfní všemohoucnosti stane leteckým dispečerem, výpravčím, pracovníkem velínu atomové elektrárny či konstruktérem. Když nebude mít vytvořeny potřebné rámce ze své rodiny, ze svého dětství – kdy se stane ten zázrak a samo si je vytvoří? Pedagogický i lidský vzor mnoha z nás profesor Zdeněk Helus je schopen vysvětlit, že ke slovům jako jsou výchova, přísnost, vytváření pravidel patří ještě jedno slovo – laskavost. Tedy laskavá výchova, laskavá přísnost – což neznamená bezduché opakování a dril, ale nevytrácí se z toho naopak ani to základní. Člověk mající patřit do širšího společenství se v něm musí naučit pohybovat, měl by jeho
pravidla respektovat
a též by měl jednou být schopen společenství posunovat dál. Nikoli ho pouze využívat či zneužívat.
Včera jsem na jednom ředitelském setkání se zájmem poslouchal právnický vstup o novém občanském zákoníku. Neutkvělo mi v hlavě přesné číslo paragrafů, ale je rozhodně vyšší než tři tisíce! Jistě ošetřuje důležité a nezbytné věci (utkvělo mi v hlavě pachtovné a výminek), ale jako historik nemohu nepřipomenout, že kdysi stačil zákon kamenných desek či desatero. Dnes máme skutečné bludiště předpisů a těžko říci, komu tento způsob vyhovuje, kdo se na něm přiživuje nebo přímo parazituje na ostatních, neboť v takovém systému se bez placených průvodců nikdo z nás neobejde. A podotýkám, že průvodců placených tak, jak se našim kapitánům vůbec nesní. Není to ostuda společnosti?
Nechci nasazovat tón mravokárce, to rozhodně ne. Srovnejme ovšem pohled a zejména výsledek snažení pana starosty z počátku článku a tendence současné společnosti toužící po tom, aby žák nemusel nic. Ve zmíněném městě chtěli dodržování základních maličkostí a dosáhli posunu ve velkých a závažných věcech. Analogicky mi z toho vychází jediné –
počet závažných trestných činů páchaných současnými žáky bude v budoucnosti narůstat.
A my se budeme velice divit, proč tomu tak je a budeme navrhovat drahá a náročná opatření.
V závěru článku nasadím jiný tón, neboť v době, kdy čtete můj článek, je krásná adventní doba. Čas očekávání, naděje, vědomí blížících se Vánoc. Přeji vám, aby tento čas byl pro vás příjemným a laskavým obdobím. Žádná pracovní povinnost nestojí za to, aby nám tato nejhezčí část roku utekla mezi prsty. Pokud zbyde čas na přemýšlení, potom přeji příjemné a pozitivní myšlenky na to, co bychom chtěli v dalším roce změnit k lepšímu. Přeji vám vše dobré v době adventní, o Vánocích a samozřejmě v celém roce 2014.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP