Přírodní vědy v moderním hávu. Příběh o jednom česko-islandském projektu

Vydáno:
Svět kolem nás se neustále mění. Jak připravit dospívající žáky, aby porozuměli přírodním i společenským zákonům a brány své střední školy opustili hotovi čelit jejich výzvám? A je vůbec možné nastavit výuku tak, aby žáky bavila? Takové otázky si kladli učitelé z Gymnázia Teplice, když připravovali projektovou spolupráci se střední školou z islandského Kópavoguru. A rozhodli se společně vykročit poněkud netradičním
směrem – k propojování přírodních věd s moderními technologiemi a především
s tematikou aktivního občanství.

 

Jak na tak neotřelou kombinaci vlastně přišli? Nápad jim vnukl samotný program Vzdělávání Fondů EHP, do kterého chtěli v roce 2019 svůj česko-islandský projekt přihlásita v němž je velký důraz kladen právě na výuku k demokracii a aktivnímu občanství. Teplickému přípravnému týmu ale toto téma samotné nestačilo: „Hledali jsme s kolegy cestu, jak projekt uchopit, aby studenty oslovil a abychom měli vhodné učitele, kteří projekt zrealizují. Cítili jsme, že je potřeba společenskovědní obory něčím oživit, přidat nějakou hodnotu navíc,“ říká Marcela Řeháková, zástupkyně ředitele a angličtinářka, která se na projektu přímo podílela. Nakonec našli velký potenciál v přírodovědných předmětech: „Říkali jsme si, že i v matematice, fyzice nebo biologii je prostor ukázat, jak lze být aktivním občanem. Každý člověk jakožto občan chce vědět, jak dopadnou volby nebo kolik zaplatí na úrocích.“ Cílem tedy bylo přiblížit studentům propojení teorie s praxí, ukázat jim, jak mohou přispět k řešení různých problémů, jež je obklopují, a zvýšit tak jejich zájem o přírodovědné obory.
Tento svěží nápad zaujal i jejich islandské kolegy, kteří se proto rozhodli do projektu se také zapojit. Volba islandské školy přitom nebyla náhodná: „Islanďané se snaží být aktivními občany. Solidarita je velmi podstatná souč