Přípravná třída v naší škole: prostor pro tvoření, hru a relaxaci

Vydáno:

V letošním školním roce jsme v naší škole poprvé otevřeli přípravnou třídu pro předškoláčky. Zkušenosti s předškolními dětmi jsme neměli, a tak jsme hledali informace z různých zdrojů, včetně internetu, také jsme navštívili fungující předškolní třídu v sousední škole.

Přípravná třída v naší škole: prostor pro tvoření, hru a relaxaci
Mgr.
Tomáš
Komrska
 
ředitel školy, ZŠ Korunovační 8, Praha 7
Říká se, že základem každého podobného projektu je dobře,
konkrétně formulovaný cíl,
potom
dobrá koncepce
programu a
plán aktivit.
Zde jsou cíle: rozvoj vztahů mezi dětmi - budování kolektivu se zdravými vztahy, kooperativní učení, tvořivé herní aktivity s kulturním a estetickým podtextem, zvyšování tělesné kondice dětí -saunování, tanec, ale také rozvoj schopnosti koncentrace a relaxace. V obecnější rovině je pak pro předškolní období důležitý rozvoj širokého spektra kompetencí potřebných pro zdárný vstup do první třídy. Od motorických dovedností (např. zavázání tkaniček u bot) po upevnění hygienických návyků (např. mytí rukou před jídlem).
V
přípravné třídě
lze také rozvíjet rozlišování tvarů, orientaci v prostoru a další schopnosti a dovednosti. V dobách dřívějších rozvíjely děti tyto dovednosti především přirozenou hrou v přírodě, při dětských hrách, na táborech. Dnes snad všechny děti mají menší či větší deficit v některé oblasti. Je to dáno životním stylem, velkou zaměstnaností rodičů, nedostatečným kontaktem dětí s vrstevníky. Z těchto postulátů musí vycházet i
prostorové řešení třídy
jako prostoru, ve kterém tráví děti minimálně polovinu času ve škole.
My jsme měli to štěstí, že jsme se díky „osvícenému“ zřizovateli školy mohli podílet na koncipování prostoru třídy od prvních nápadů až po finální realizaci, což pro nás byla zajímavá zkušenost. Pečlivě jsme ve spolupráci s architektem zvažovali každý detail: povrch a typ podlahové krytiny, světelné poměry ve třídě včetně zastínění a zatemnění, mobilitu a variabilitu nábytku, prostor pro klasické knížky (chtěli jsme, aby děti měly knihy neustále na očích, a paní učitelka, aby mohla kdykoliv sáhnout po knížce z knihovny). Dalším naším požadavkem byla
velkoplošná tabule
„od zdi ke zdi“ se spodní hranou téměř u podlahy, ale i mobilní a polohovací žákovské lavice. Náš požadavek
„naprosté variability“ prostoru
nebyl vůbec náhodný, neboť ve třídě se realizuje široké spektrum aktivit: od pohybových přes tvůrčí až po relaxační čtení či debatování v kruhu na zemi.
Protože děti ve třídě denně tvoří, je potřeba mít také
prostor pro prezentaci
jejich výtvorů. Posledním významným požadavkem paní učitelky byl prostor pro množství společenských her, stavebnic, krabic s modely, dále polštáře, malý koberec, korková nástěnka. Tady jsme využili skvělých
variabilních úložných boxů,
které lze jednoduše skrýt pod lavici nebo zasunout do „mateřské stáje“...
Možná se vám zdá, že požadavků je na jeden prostor moc a že se to nemůže do jedné třídy vejít. Zkušenost po jednom měsíci pobytu dětí ve třídě ale ukazuje, že prostor je skvěle uspořádaný, a že pokud se vše detailně promyslí, je tato
„polyfunkčnost třídy“
cestou, kterou můžeme doporučit. Rádi se s vámi podělíme o další zkušenosti, které přinese praxe a první rok práce s dětmi ve skutečně výjimečném prostoru. Další aspekty, např. ekologické, ergonomické a psychohygienické, jsme též neopominuli, ale to je už jiná kapitola.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Bezplatné poskytování učebnic

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz